מאז שאש"ף השתלט על לבנון בשנות ה-70 וישראל הגיבה נגד פיגועים תוצרת 'הפת"ח-לנד', ריטואל ההתכתשות וההתנהגות בצד הלבנוני היה דומה: ירי על יישובי דרום לבנון, בריחה המונית של התושבים צפונה והתמקמות בחצרות תושבי ביירות, לחץ של תושבי ביירות על הממשל הלבנוני להפסקת אש וזאת עד לאירוע הבא. במידה רבה גם מלחמת לבנון השנייה ב-2006 מתאימה לנוסחה הזאת.

נוכח ההסלמה המשמעותית בשבועיים האחרונים, שהגיע לשיאה אמש עם טבח 12 הילדים והנערים במג'דל שמס, ההתלקחות שתביא למלחמה כוללת הבאה היא רק שאלה של זמן. אלא שאסור שמלחמת לבנון השלישית תהיה כקודמתה, קרי, תקיפה של ארגון חיזבאללה, התגוננות מפני תגובת נגד של נסראללה, חילופי מהלומות לפרק זמן כזה או אחר וציפייה ליוזמת צד שלישי להפסקת אש או החלטת או"ם שאיננה מיושמת. אם הקבינט המדיני-ביטחוני יחליט על יציאה למלחמה כדאי שתהיה זו מתקפה שחיזבאללה יתקשה להתאושש ממנה, ולאו דווקא מבחינה צבאית, והדבר האחרון שהוא יחשוב עליו, זו השיבה לקו הגבול לשם איום על יישובי הצפון.

אסטרטגית "יהיה בסדר" גוררת את ישראל להרפתקאות צבאיות בעל כורחה | אבי אשכנזי
למרות הדם הרותח: כך צריכה להיראות התגובה הישראלית בלבנון

לישראל לא נותרו ברירות. כל עוד נסראללה דומיננטי - זה או אנחנו או הם. בעבר נהגנו לרחם על הלבנונים המסכנים ולהתמקד רק בגורמי הטרור שמפגעים בנו בלבד. תמיד ראינו לנגד עינינו את הפליטה הנוצרית נמלטת עם ילדיה או את הישיש הנוצרי, זה שחולק עמנו ערכים דומים, ולכן התמקדנו רק באוכלוסייה המוסלמית, הסונית והשיעית כאחד. ברם, המציאות השתנתה. יש אמנם עדיין אוכלוסיה לבנונית שבסתר ליבה מזדהה עם ישראל, אולם היא מיעוט שבמיעוט ובוודאי שהשפעתה על המתרחש בעימות בהשוואה לחיזבאללה דלה עד אפסית. היא גם קרוב לוודאי ספקה כפיים בעקבות הטבח בצפון הגולן אך מסיבות אחרות – היא דואגת לעתידה וחוששת מתקיפה ישראלית. לפיכך, הקרב לא צריך להיות נגד חיזבאללה אלא נגד מדינת לבנון.

הרס בדרום לבנון (צילום: רויטרס)
הרס בדרום לבנון (צילום: רויטרס)

לישראל יש את כל הלגיטימציה להכות במדינת לבנון. ישנם שלושה שרים של החיזבאללה בממשלת השיתוק הלבנונית, ישנם תריסר חברי פרלמנט ונמצאים שם עוד לא מעט מחוקקים שתומכים במלחמת ההתשה בישראל במטרה להקיז עוד ועוד דם יהודי. בנוסף, רמת ההסתה וההתלהמות בבירה בירות שברה לאחרונה שיאים, לדוברי המוקאומה (ההתנגדות) הלבנונית ישנה תחושת ביטחון שישראל לא יכולה לגבור על חיזבאללה, וקיימת התפארות בכך שמדינה ריבונית ודמוקרטית כישראל תתקשה להילחם במחבלים שמסתתרים במרחבים אורבניים.

לכל ידוע שלבנון היא אולי בנק המטרות הפתוח ביותר, השקוף ביותר ושקל מאוד לשתק את ארץ הארזים: הרס מספר גשרים וכבישים ראשיים, הרס נמל אוויר וים, הצתת מצבורי הדלק, שיתוק מקורות האנרגיה, התקפת סייבר על מערכת המחשוב הלבנונית אינן פעולות סבוכות מידי למודיעין ולחיל האוויר הישראלי ואז באמת החיים שם יתנהלו כבתקופת האבן.

ונסראללה? מי שמתיימר לשמש "כמגן לבנון" לא יעמוד בפני לחץ בינלאומי ומקומי כבד ביותר, וגם אם יירה חלק מארסנל הטילים שלו, זה לא יהיה לאורך זמן. זו צריכה להיות הפעם האחרונה שהוא יזכיר עימות עם ישראל. פשוט זה לא יהיה, אבל אין ברירה.