"סיטואציה כאוטית": יממה לאחר עיכובם של תשעה חיילים מילואים שנחשדים בהתעללות מינית במחבל, וההסתערות של המוני מפגינים על בסיס שדה תימן לאחר מכן – בתקשורת הבינלאומית לא פספסו את האירוע החריג שהסעיר את ישראל, והאירוע סוקר מזוויות שונות.

בעיתון ה"טיימס" הבריטי ו"הוושינגטון פוסט" פתחו את הידיעות בצורה יחסית אינפורמטיבית. "ישראלים פרצו לבסיסים צבאיים במחאה על חקירה בנושא התעללות לכאורה של חיילים באסיר חמאס", נכתב ב"טיימס". בוושינגטון פוסט הוסיפו כי חלה "סערה בימין הקיצוני בישראל".

לאחר שעות: המפגינים פרצו לבסיס, עימותים ברחבת בית הדין בבית ליד
הרצוג מגנה: "פריצה לבסיס במעורבות ח"כים - מעשה חמור ולא אחראי"

ניסים ואטורי ועמיחי אליהו "מוות למחבלים" בשדה תימן (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

CNN שמה במוקד הדיווח את מעורבתם של חברי כנסת במחאה, וכן את פריצתו של ח"כ צבי סוכות לתוך הבסיס. יחד עם זאת, נאמר כי "המנהיגים הישראליים גינו את הפריצה". ברשת האמריקאית כינו את המצב "סיטואציה כאוטית", וציינו כי "בכיר בצה"ל מסר שהצבא רואה את הפריצות כדבר מסוכן מאוד לביטחון המדינה וכתעסוקה שמסיחה את הדעת בזמן שהצבא שוקל את אפשרויותיו בלבנון".

ה-BBC, שמתאפיין לעיתים בכותרות מגמתיות לגבי עמדה על ישראל, השתמשו בניסוח: "מפגינים ישראלים נכנסו לבסיס צבאי לאחר מעצרם של חיילים בחשד להתעללות בעצור עזתי".

ח''כ צבי סוכות מתפרץ לבסיס הצבאי שדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
ח''כ צבי סוכות מתפרץ לבסיס הצבאי שדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

ב"וול סטריט ג'ורנל" הרחיבו במיוחד על המסתורין שאופף את הנעשה במחנה שדה תימן, וכן על הטענות שעלו לגבי התעללויות שלכאורה קורות בו: "בעקבות טענות על התעללות שהצטברו במשך חודשים, החליטה הממשלה להחזיר את שדה תימן למטרתו המקורית של סינון ראשוני של עצורים, ומשם להעביר אותם למתקנים אחרים. אוכלוסיית האסירים צומצמה משמעותית אך התוכנית לא יושמה לחלוטין. ארגוני זכויות אדם טוענים שנמנע מעצורים פלסטינים בשדה תימן תהליך משפטי הוגן ושהם נתונים להתעללות. חקירות פליליות נפתחו לגבי 36 מקרי מוות של עצורים שהתרחשו שם".

בעיתון הספרדי "אל פאיס" ציטטו את הציוץ של השר בצלאל סמוטריץ', אותו כינו "מתנחל-אולטרה-ימני", בו נכתב כי "חיילי צה"ל ראויים לכבוד. אני קורא לפצ"רית, תורידי את הידיים שחל מהלוחמים הגיבורים שלנו".

גם בעולם הערבי התייחסו לאירועים בדרום אתמול. באל ג'זירה דיווחו על "שעות של מרד ותוהו-ובוהו", וכן על כך שכוחות שנמצאו בגדה המערבית, בחופשה או בהכנה לכניסה לרצועה, זומנו כדי להתפרס בסמוך למחנה בית ליד, בו נמצאים חיילי המילואים העצורים.