המשטר האיראני דיווח לפנות בוקר (רביעי) כי ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה נהרג בתקיפה בטהרן. דקות ספורות לאחר מכן, אישר חמאס את הדיווח והטיל אחריות על ישראל. 

אם אכן חוסל הנייה הלילה בידי ישראל, זהו האירוע הדרמטי השני בתוך פחות מיממה, לאחר שרק אתמול בשעות הערב חיסלה ישראל בביירות את פואד שוכר, מי שהיה יד ימינו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שימש כרמטכ"ל חיזבאללה וניהל את הלחימה מול ישראל.

החיסול של ראש הלשכה המדינית של חמאס התרחש על רקע המשך הניסיון להתניע עסקת חטופים והפסקת האש, כאשר נראה שהמגעים שוב הגיעו למבוי סתום. על פי גורמים בישראל, חיסול הנייה עשוי להשפיע על המשך המגעים: "אחרי אי הוודאות הראשונית, נראה אם החיסול יגרום לחמאס להתגמש. בעבר התרחשויות במלחמה לא גרמו להם לעצור את משא ומתן. הפעם האירוע הוא מסוג אחר ובהחלט דרמטי , וייקח זמן עד שהתמונה תתבהר".

איסמעיל הנייה ועלי חמינאי בטהרן (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה ועלי חמינאי בטהרן (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר השבוע פרסם חמאס את תגובתו לפסגה שהתקיימה ברומא, בה טען כי “נתניהו חזר לאסטרטגיית גרירת הרגליים ומשיכת הזמן דרך הצבת תנאים חדשים ונסיגה מהעמדה הקודמת של ישראל”.

מאז תחילת המלחמה הצליח צה"ל לחסל בכירים רבים של הזרוע הצבאית של חמאס שהיו אחראים ל-7.10 ובראשם מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית מתחת למוחמד דף ויחיא סינוואר. כמו כן אישר חיסולם של מח״ט צפון הרצועה אחמד ע׳נדור, מח״ט מחנות המרכז איימן נופל ובכירים נוספים.

רק לאחרונה חוסל ככל הנראה בתקיפה מהאוויר המנהיג המיתולוגי של הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, בפעולה של חיל האוויר ברצועת עזה בה חוסל גם מח״ט חאן יונס רפעא סלאמה. בנוסף בתחילת השנה חוסל מהאוויר בפעולה דרמטית בביירות בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שנחשב ל״מוח״ של חמאס בתכנון ה-7.10. 

אתמול פורסם במעריב כי המצוד אחר ראש הזרוע הצבאית של חמאס יחיא סינוואר נמצא בעיצומו. ההערכה בצה"ל היא שבחודשים האחרונים סינוואר ובכירי החמאס לא נמצאו כל העת במנהרות מתחת לעזה וכי הם עלו למקומות מסתור מעל פני הקרקע מדי פעם. בצה״ל יודעים להגיד שסנוואר הצליח במהלך החודשים הארחרונים לחמוק במנהרות זמן קצר ביותר לפני הגעת לוחמי אוגדה 98 לאותם מקומות המסתור.