בהתפתחות דרמטית האשימו אתמול חמאס ואיראן את ישראל בחיסולו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בטהרן. ישראל, מצדה, נמנעה עד כה מלהגיב על ההאשמות בדבר חיסולו של הנייה, המנהיג הפוליטי של אחת מבעלות בריתה הגדולות ביותר של איראן באזור. מזה שנים מתנהלת מלחמה חשאית בין איראן לישראל, כאשר כל צד מאשים את משנהו בחבלה, בחטיפות ובחיסולים ממוקדים ברחבי האזור. טהרן אף האשימה את ישראל בעבר בחיסולים בתוך שטחה הריבוני, אלו רק חלק מרשימת שמות הולכת וגדלה.

בן כספית הכניס את ינון מגל לפינה: "למה לא אמרת את זה לביבי?"
אבי יששכרוף שיתף: "פגשתי את הנייה - המסר שלו היה ברור"

מדען הגרעין הבכיר של איראן

בנובמבר 2020, מוחסן פח׳ריזאדה, מדען שתואר על ידי סוכנויות המודיעין האמריקניות והישראליות כדמות מובילה בתוכנית הנשק הגרעיני של איראן, נורה למוות במארב. על פי דיווחים רשמיים, החיסול בוצע באמצעות מכונת ירייה בשליטה מרחוק. פח׳ריזאדה היה אחד מיעדי המודיעין הישראלי המרכזיים במשך שנים, ואיראן האשימה בזעם את ישראל בחיסולו.

ישראל מעולם לא הגיבה רשמית לחיסול. פח׳ריזאדה היה אקדמאי, אך הערכות המודיעין האמריקני טענו כי זה היה כיסוי לעבודתו על נשק גרעיני. הוא לא היה המדען הראשון הקשור לתוכנית הגרעין שהותקף על אדמת איראן. שני מדענים אחרים היו יעד לפיגועי מכוניות תופת בהפרש של 20 דקות באזורים שונים בטהרן, בירת איראן, בשנת 2010. אחד נהרג והשני נפצע.

מפקד במשמרות המהפכה

במאי 2022, שני מתנקשים על אופנועים ירו והרגו את סא״ל סיאד ח׳ודאיי, קצין במשמרות המהפכה האסלאמיים של איראן. איראן האשימה את ישראל ונשבעה לנקום. כמו במקרים דומים אחרים, ישראל לא הגיבה באופן פומבי לחיסול, אך דיווחה לארצות הברית כי היא עמדה מאחורי הפעולה נגד הקצין.

גורמים ישראליים טענו כי סא״ל ח׳ודאיי היה סגן מפקד יחידה שתכננה וביצעה מבצעים חשאיים ברחבי העולם, כולל חיסולים וחטיפות. גורמים ישראליים ציינו כי קבוצה זו, המכונה יחידה 840, הייתה חלק מכוח קודס, הזרוע של משמרות המהפכה המתמחה במבצעים חשאיים ובריגול. תקיפת מל״ט אמריקאית הרגה את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, בעיראק בשנת 2020.

הרעלות מסתוריות

במאי 2022, שני מדענים איראנים חלו פתאום ומתו בתוך ימים ספורים זה מזה, בערים המרוחקות מאות קילומטרים זו מזו. איוב אנתזארי, מהנדס אווירונאוטיקה במתקן מחקר צבאי, והגיאולוג כאמראן אגאמולאי פיתחו שניהם תסמינים של הרעלת מזון, ומצבם הידרדר במהירות. איראן האמינה כי ישראל הרעילה את מזונם, על פי גורם איראני רשמי. ישראל לא הגיבה לטענות.

אולם אם אכן עמדה מאחורי מותם של השניים, הדבר היה מצביע על הרחבת מסע החיסולים, מעבר לבכירים בתוכנית הגרעין ולקצינים בכירים בצבא. התפתחויות אלו ממשיכות להדגיש את המתיחות הגוברת באזור ואת המאבק המתמשך בין ישראל לאיראן. בעוד שישראל ממשיכה לשמור על עמימות ביחס למעורבותה באירועים אלו, איראן מצדה מבטיחה תגובה הולמת לכל פגיעה בריבונותה ובאינטרסים שלה.

זירת חיסול הנייה (צילום :רשתות ערביות)

המקרה האחרון של חיסול הנייה, אם אכן יתברר כמעשה ידיה של ישראל, עשוי להוות נקודת מפנה ביחסי הכוחות באזור. הדבר עלול להוביל להסלמה משמעותית במתיחות בין המדינות ולהשפיע על יציבות האזור כולו. בזירה הבינלאומית, מקרים אלו מעוררים דאגה רבה ביחס להמשך הסכסוך הישראלי-איראני ולהשלכותיו האפשריות על הביטחון האזורי והעולמי. גורמים דיפלומטיים קוראים לריסון ולדיאלוג, בניסיון למנוע הידרדרות נוספת במצב.