טורקיה מונעת שיתוף פעולה בין ברית נאט"ו לישראל כבר מאוקטובר האחרון בגלל המלחמה בעזה, וציינה כי הברית לא צריכה להיות בקשר עם ישראל ולהתייחס אליה כשותפה - עד שתסתיים המלחמה, כך דיווחו היום (חמישי) מקורות לסוכנות הידיעות "רויטרס". ישראל מקיימת יחסים מיוחדים עם הארגון, והוגדרה בשנת 1987 במעמד של בעלת ברית עיקרית שאינה בנאט"ו, מטעם ארה"ב. מעמד זה אינו מהווה סטטוס רשמי בנאט"ו ואינו כולל התחייבות להגנה הדדית, אלא מעניק לישראל הטבות כלכליות וצבאיות שונות שבאו לידי ביטוי בעיקר במהלך תשעת חודשי המלחמה ברצועת עזה.

עם זאת, כעת דווח כי טורקיה הטילה וטו על כל תקשורת של נאט"ו עם ישראל כבר מאז אוקטובר, והוא הוטל גם על פגישות ותרגילים משותפים. "טורקיה רואה בטבח של ישראל בפלסטינים בעזה הפרה של עקרונות היסוד של נאט"ו, ומאמינה שפעולות ישראל בעזה מפרות את החוק הבינלאומי ואת זכויות האדם האוניברסליות", אמרו המקורות לסוכנות הידיעות. עוד דווח כי טורקיה תשמור על הווטו, ולא תאפשר לישראל להמשיך ולקדם את האינטראקציה שלה מול נאט"ו - עד לסיום הסכסוך.

אביגדור ליברמן מודאג: "אין לנו תכניות מגירה, מטולה היום נראית כמו מחנה ג'באליה"
היעלמות מסתורית של אסירים פוליטיים מציתה גל שמועות ברוסיה

נזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה שטורקיה פועלת נגד המדיניות הישראלית. גם לאחר פסגת נאט"ו בוושינגטון ביולי, אמר נשיא טורקיה טאיפ ארדואן כי לא ייתכן שנאט"ו ימשיך את השותפות עם הממשל הישראלי. באפריל האחרון הודיע נשיא טורקיה לאחר איומים בנושא כי מדינתו הפסיקה את הסחר עם מדינת ישראל באופן סופי.

כמו כן, ביום ראשון האחרון נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, החריף את איומיו על ישראל כשאמר דברים אותם ניתן לפרש כאיום בפלישה אליה. "אנחנו חייבים להיות מאוד חזקים כדי שישראל לא תוכל לעשות את הדברים האלה לפלסטין. בדיוק כמו שנכנסנו לקרבאך, בדיוק כמו שנכנסנו ללוב, נעשה להם את אותו דבר. אין דבר שאנחנו לא יכולים לעשות. אנחנו רק חייבים להיות חזקים", אמר במהלך מפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) בארצו.