איראן עצרה היום (שבת) לפחות 24 חשודים, בהם קציני מודיעין בכירים, גורמי צבא ועובדי מטה בבית ההארחה בניהול צבא טהרן, בתגובה לפרצת האבטחה וההתנקשות בראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה, ביום רביעי האחרון, כך על פי עיתון ה"ניו יורק טיימס". 

דיווח דרמטי: סוכנים איראנים שגויסו ע"י השב"כ ביצעו את חיסול הנייה
מפקד אוגדה 252 בלב רצועת עזה: "להשמיד את ארגון החמאס עד הקצה"

האומה האיראנית עדיין מוכת הלם ותדהמה לנוכח הצלחת החיסול. "התפיסה שאיראן לא יכולה להגן על מולדתה או על בעלות בריתה העיקריות עלולה להיות קטלנית עבור המשטר האיראני, כי היא בעצם מאותתת לאויביה שאם הם לא יכולים להפיל את הרפובליקה האסלאמית, הם יכולים לערוף את ראשה", אמר עלי ואז, מנהל קבוצת המשבר הבינלאומית באיראן. 

המעצרים הללו מתבצעים לאחר שמשמרות המהפכה הצהירו כי "היקף ופרטי האירוע נמצאים בחקירה ויפורסמו בבוא העת". יחידת המודיעין המיוחדת של משמרות המהפכה מקווים כי המעצרים "יובילו אותה לאנשי צוות המתנקשים שתיכננו, סייעו וביצעו את ההרג", מסרו שני גורמים איראנים.

מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)


חקירת העצורים מתמקדת גם בשדות התעופה הבינלאומיים והפנימיים של טהרן, שבהם הוצבו סוכנים. הגורמים האיראנים מוסיפים כי במהלך החקירות בוחנים בין היתר צילומים ממצלמות הטרקלינים חודשים לאחור, ובודקים את רשימות הטיסות. הם אמרו שאיראן מאמינה שחברי צוות המתנקשים של המוסד עדיין נמצאים במדינה ומטרתם היא לעצור אותם.

הלוויתו של איסמעיל הנייה בדוחא (צילום: Qatar TV via REUTERS)
הלוויתו של איסמעיל הנייה בדוחא (צילום: Qatar TV via REUTERS)


סוכני ביטחון איראנים שפלשו לבית ההארחה לאחר ההתנקשות, הכניסו את כל אנשי צוות בית ההארחה להסגר, עצרו את חלקם, והחרימו את כל המכשירים האלקטרוניים בסביבה, כולל הניידים האישיים.

כזכור, הנייה נהרג ממטען חבלה שהוטמן כחודשיים לפני כן בבית ההארחה בטהרן בו שהה לרגל טקס ההשבעה של הנשיא הנבחר, מסעוד פזשכיאן. גורמים איראנים וחמאס אמרו ביום רביעי כי ישראל אחראית לחיסול, הערכה אליה הגיעו גם כמה גורמים אמריקאים.

מסעוד פזשכיאן, איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן, איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)


ישראל עדיין לא הודיעה באופן רשמי שהיא אחראית להנחת המטענים, אם כי יצאו כבר דיווחים המערערים את אי מעורבותה של ישראל. כך, למשל, מדיווח שיצא מוקדם יותר בעיתון ה"דיילי מייל" על שכירת סוכנים איראנים על ידי המוסד, שהניחו חומרי נפץ בשלושה חדרים נפרדים בבית ההארחה בו שכן הנייה.

"פרצת אבטחה זו דורשת מדיניות ושיטות אסטרטגיות שונות. זה עשוי להיות מעצר מרגלים, אם הייתה הסתננות, או מעשה נקם, אם המבצע נערך מחוץ לגבולות, או שילוב של שניהם", אמר ססן קרימי, אנליסט פוליטי בטהרן, בראיון טלפוני לעיתון "הניו יורק טיימס". 

גם שומרי הראש שהיקפו את חמינאי בטקס ההשבעה, שהיו על פי מספר דיווחים בהיקף רחב וצפוף יותר מהרגיל, עוררו חשדות. גורם איראני, חבר משמרות המהפכה, מסר כי מערכי האבטחה עברו שיפוץ מוחלט ביומיים האחרונים עבור בכירים בארגון. בתוך כך, פרטי האבטחה של בכירים שונו, והוחלף ציוד אלקטרוני, כמו טלפונים ניידים. לדבריו, כמה בכירים הועברו למקום אחר.

הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)
הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)


גורם במשמרות המהפכה מסר לעיתון ה"טלגרף" כי "זו השפלה לאיראן ופרצת אבטחה ענקית. עדיין כולם שואלים איך זה קרה. אני לא מצליח להבין את זה. חמינאי רוצה תשובות. חייב להיות משהו גבוה יותר בהיררכיה שאף אחד לא יודע עליו". 

אותו גורם הוסיף כי כעת מתקיימת זריקת האשמות של גורמים שונים זה על זה ומחפשים את הגורם האחראי לכישלון. "אנשים זומנו לפיטורים, למעצרים ואפילו להוצאה להורג. ההפרה של זה השפילה את כולם", הוא אמר.