מפגינים התעמתו באלימות עם המשטרה בערים ברחבי בריטניה היום (שבת), בגל המחאות האחרון שפרץ בעקבות רצח שלוש ילדות צעירות בסאות'פורט בתחילת השבוע. צווי פיזור הוצאו במספר ערים עם תחילת ההפגנות המתוכננות.

איראן חושפת: כך תראה התגובה של חיזבאללה לחיסול בביירות
באל-ג'זירה הכחישו שהעסיקו מחבל - צה"ל חשף את המסמך שהביך אותם

אקסל מוגנווה רודקובנה, בן 17 מלנקשייר, הואשם בביצוע המתקפה, אך טענות שקריות שהופצו ברשת טענו כי החשוד הוא מבקש מקלט שהגיע לבריטניה בסירה. המתיחות נותרה גבוהה בעקבות המתקפה, כאשר קבוצת המאבק "תקווה לא שנאה" זיהתה יותר מ-30 הפגנות מתוכננות ברחבי בריטניה במהלך סוף השבוע.

היום, לבנים, בקבוקים ולפיד הושלכו לעבר השוטרים בליברפול, וכיסא שהושלך על ידי מפגינים פגע בראשו של שוטר. משטרת מרסיסייד דיווחה כי מספר שוטרים נפצעו במהלך הטיפול בהפרות סדר חמורות במרכז העיר.

בינתיים, בהאל, חלונות של מלון המשמש למגורי מבקשי מקלט נופצו. משטרת האמברסייד מסרה כי שלושה שוטרים נפצעו במהלך האירוע. בסטוק-און-טרנט, לבנים הושלכו לעבר שוטרים, ובבלפסט, זיקוקים הושלכו במהלך חילופי דברים מתוחים בין קבוצה אנטי-אסלאמית לבין עצרת נגד גזענות.

המשטרה במנצ'סטר ובליברפול הוציאה צווי פיזור, וסמכויות עיכוב וחיפוש מורחבות ניתנו לשוטרים כדי להתמודד עם ההפגנות המתוכננות. זאת בעקבות לילה של אלימות בסאנדרלנד, שם מתפרעים נלחמו עם המשטרה ברחובות. סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו שריפה במשרד משטרה במרכז העיר ואחרים מפגינים מול מסגד.

עשרה אנשים נעצרו עד כה בגין שורה של עבירות, כולל הפרת סדר אלימה ופריצה, הוסיפה המשטרה. ביום שבת, הפגנות החלו במנצ'סטר, לונדון, הרטלפול, פורטסמות', נוטינגהאם, בלפסט, סטוק-און-טרנט ולידס. ראש הממשלה, סר קיר סטארמר, הכריז ביום חמישי על תגובה "לאומית" חדשה להפרות הסדר, המקשרת בין כוחות המשטרה ברחבי המדינה.

בינתיים, ראש הממשלה חזר לסאות'פורט ביום שישי, לביקור שני בעיר השבוע לאחר מתקפת הסכין ביום שני. סר קיר הכריז על תמיכה נוספת לסאות'פורט, כולל תמיכה נפשית לאלה שהושפעו מהמתקפה ותוכנית אירועים לסיוע בבניית לכידות קהילתית.

הנער בן ה-17 שהואשם ברצח שלוש הילדות בסאות'פורט הופיע בבית המשפט המחוזי בליברפול ביום חמישי, ושמו פורסם כאקסל רודקובנה, מבנקס שבלנקשייר. הוא הואשם ברצח אליס דסילבה אגיאר בת ה-9, בבה קינג בת ה-6, ואלזי דוט סטנקומב בת ה-7.

רודקובנה הואשם גם בניסיון לרצוח את מדריכת היוגה ליאן לוקאס, איש העסקים מר הייז ושמונה ילדים נוספים, שלא ניתן לפרסם את שמותיהם מסיבות משפטיות, וכן בהחזקת סכין מטבח בעלת להב מעוקל. הוא נשלח למעצר במתקן לעצירים צעירים ויופיע שוב בבית המשפט באוקטובר.

הפגנה פרו-פלסטינית בבריטניה (צילום: רויטרס)