הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי איראן דחתה את המאמצים של ארה"ב ומדינות ערביות אחרות למתן את תגובתה לחיסול של המנהיג הפוליטי הבכיר של חמאס בטהרן, זאת ברקע הדיווחים כי הרשויות באיראן חוקרות את פרצות האבטחה שהובילו ואיפשרו את החיסול בבירת איראן.

האיראנים אמרו ביום שבת כי הם פתחו בחקירה רשמית על הריגתו של איסמעיל הנייה, שהתרחשה שעות לאחר תקיפה ישראלית שהביאה למותו של מפקד בכיר בחיזבאללה בביירות. שתי התקיפות, התרחשו כיממה לאחר נפילת רקטה על מגרש כדורגל ברמת הגולן שבשליטת ישראל, והביאו להסלמה במעגל האלימות ומאיימות כעת לדחוף את האזור לסף המלחמה הכוללת.

איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)

מנהיגי איראן נשבעו להגיב לחיסול מנהיג חמאס הנייה. ביום שבת אמרה איראן לדיפלומטים ערבים שלא אכפת לה אם התגובה תגרום למלחמה, כך לפי אנשים המעורים בשיחות.

ארה"ב ביקשה מממשלות אירופה ומממשלות ערביות אחרות, להעביר מסר לאיראן לא להסלים, והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובה, ותאותת שלמאמציו של הנשיא החדש של איראן לשפר את הקשר עם המערב יהיה סיכוי טוב יותר אם איראן תגלה איפוק. כך לפי אנשים המעורבים בדיונים. ארה"ב גם אמרה, כחלק מהמסר שלה, שהיא לוחצת על ישראל שלא להסלים גם כן.

ירדן אמרה ביום ראשון כי שלחה את שר החוץ שלה לטהראן, ושר החוץ הלבנוני הודיע כי נסע לקהיר כדי לדון בדרכים להפגת המתיחות הגבוהה באיזור.

נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)
נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)

מוקדם יותר היום דווח כי שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הגיע היום (ראשון) לטהרן כדי להיוועץ עם בכירים במשטר האיראני לאור המתיחות הגוברת באזור והתגובה הצפויה מצד איראן וחיזבאללה לאחר חיסולם של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן ושל רמטכ"ל חיזבאללה פואד שיכר בביירות.

א-ספדי ייפגש עם מקבילו האיראני, עלי באקרי כני, לאחר שהשניים שוחחו אמש ובמהלך השיחה אמר האחרון כי "כל מרחב אווירי שנועד לסייע לישראל הוא מטרה לגיטימית".

ספין נצרים בעזה: כל האמת על הציר שהולך להתפוצץ לנו בקרוב בפנים
פיגוע בחולון: רינה דניב ואדם נוסף נרצחו, קצין משטרה נטרל את המחבל | תיעוד מהזירה

ממשרד החוץ הירדני נמסר כי א-ספדי יעביר מסר ממלך ירדן עבדאללה השני לנשיא איראן מסעוד פזשכיאן. בתוך כך, מקור איראני רשמי אמר לאל-ג'זירה: "ישראל עברה על כל הטאבו ועליה לשלם את המחיר, ואין לנו ספק שהיא תשלם את זה ביוקר".

עבדאללה מלך ירדן (צילום: רויטרס)
עבדאללה מלך ירדן (צילום: רויטרס)


מקור איראני רשמי אמר לאל-ג'זירה כי טהרן תעביר שני מסרים לשר הירדני, כאשר אחד מהם מיועד להנהגה הירדנית והשני לישראל ולארצות הברית.

התקיפה האיראנית בישראל: יחידת הבקרה האווירית הדרומית של חיל האוויר (צילום :דובר צה"ל)

נזכיר כי ירדן הייתה אחת המדינות שהשתתפו בקואליציה האווירית במתקפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל. זאת, גם על רקע הקריאות הגלובליות לדה-אסקלציה משני הצדדים.