ג'ו ביידן נתפש בסקרים כאחד הנשיאים הכי פחות פופולריים שביקשו להיבחר מחדש מאז ראשית עידן הסקרים המודרניים. באפריל 2023, עת הכריז על כוונתו להתמודד לכהונה שנייה, כ-41% מהאמריקנים הביעו תמיכה בו. לאחר שנה, ועל רקע הופעתו הכושלת בעימות והקריאות מצד בכירי מפלגתו שלו לפרוש, שיעור התמיכה בו צנח לשפל חסר תקדים של 37%.

ואולם, לאורך כל התקופה הזו, הסקרים הראו כי המפלגה הדמוקרטית עומדת איתן בסערה, חרף העובדה שנושא דגלה מאבד גובה במהירות. כאשר ניתנה לנשאלים בחירה בין טראמפ לבין מועמד דמוקרטי בלתי מזוהה, להבדיל מביידן עצמו, הדמוקרטים נהנו מיתרון ברור. מיהו אותו דמוקרט מסתורי המסוגל הן לעורר התלהבות בקרב בסיס המפלגה והן לחזר אחר מצביעים מתונים ובלתי מחליטים? מסתבר כי התשובה הייתה גלויה לעין כל: קמלה האריס, אשר הפכה למועמדת המיועדת בימים שלאחר פרישתו של ביידן.

תל אביב על הכוונת? "המתקפה הקרובה של איראן - אזור המרכז"
קשה להאמין אבל זאת המציאות: האוטוסטרדה לעזה נחשפה ברפיח

אף כי הסקרים עדיין דלים, התוצאות המוקדמות מרמזות כי בסיס המפלגה הדמוקרטית מפגין התלהבות רבה כלפי המועמדת החדשה. מכון הסקרים YouGov מצא כי טרם פרישתו של ביידן, 62% מהדמוקרטים הביעו התלהבות מההצבעה בנובמבר. לאחר פרישתו, שיעור זה עלה ל-79%. מידת האהדה כלפי האריס גבוהה משמעותית מזו שהופנתה כלפי ביידן, במיוחד בקרב צעירים, שחורים והיספנים (ראו תרשים), מצביעים שתמיכתם הייתה מתערערת השנה, על פי סקרים רבים.

סיכום סקרים של האתר 538: קמלה האריס ודונלד טראמפ צמודים באחוזי האהדה (צילום: אתר 538)
סיכום סקרים של האתר 538: קמלה האריס ודונלד טראמפ צמודים באחוזי האהדה (צילום: אתר 538)

בממוצע הסקרים הארציים, האריס עדיין מפגרת אחרי טראמפ, אם כי בפער קטן יותר מזה שהפריד בינו לבין ביידן (נקודה אחת לעומת שלוש נקודות). טראמפ הוביל בעשרת הסקרים הארציים שנערכו בשבוע שקדם לפרישתו של ביידן מהמירוץ. ב-27 הסקרים שנערכו מאז, האריס הובילה ב-12 והשיגה תיקו באחד.

בעוד שמפלגות צד שלישי נטו לפגוע בביידן יותר מאשר בטראמפ, סקרים מוקדמים מאז כניסתה של האריס לתפקיד מצביעים על כך שייתכן שכעת המצב הפוך. בסקר שנערך לאחרונה על ידי YouGov, 3% מהמצביעים שתמכו בביידן ב-2020 אמרו כי יצביעו למפלגת צד שלישי במקום להאריס או לטראמפ. זאת בהשוואה ל-9% בסקר המקביל שנערך לפני פרישתו של ביידן, מה שמרמז על כך שחלק מהמצביעים הספקנים כלפי ביידן עשויים לשוב לחיק הדמוקרטים.

אולם כניסתה של האריס למירוץ עשתה יותר מאשר להפיח רוח חיים בליבת הבסיס הדמוקרטי. שיעורי האהדה כלפיה מהווים שיפור לעומת אלה של ביידן גם בקרב מצביעים מתונים ומבוגרים. בקרב אלה שאומרים כי אינם בטוחים למי יצביעו בנובמבר או שהם פתוחים לשינוי דעתם, לטראמפ יש שיעור אהדה נטו של מינוס 38, בהשוואה למינוס 30 עבור ביידן ומינוס 13 עבור האריס. האריס שיפרה את שיעור האהדה נטו של המועמד הדמוקרטי המיועד לשעבר בקרב עצמאים ב-17 נקודות.

סיכום סקרים של האתר 538: קמלה האריס ודונלד טראמפ צמודים באחוזי האהדה (צילום: אתר 538)
סיכום סקרים של האתר 538: קמלה האריס ודונלד טראמפ צמודים באחוזי האהדה (צילום: אתר 538)

בהסתמך על הסקרים הגרועים של ביידן, מטה הקמפיין של טראמפ התעקש כי מדינות בהן ניצח ביידן ברוב גדול ב-2020, כגון מינסוטה ווירג'יניה, נמצאות בהישג ידו של הנשיא לשעבר. אולם סקרים מדינתיים אחרונים מרמזים על כך שהאריס צמצמה את התחרות בחזרה למדינות המתנדנדות המרכזיות. הממוצעים של שלושה סקרים אחרונים במינסוטה ושניים בניו המפשייר מראים כי היא מובילה בכשש נקודות בשתי המדינות, מעט מאחורי שולי הניצחון של ביידן ב-2020 ובפער ניכר מהסקרים שנערכו לפני פרישתו.

בינתיים, היא צמצמה את הפער מול טראמפ במדינות שצפויות להיות מכריעות באלקטורל קולג'. בשישה סקרים, היא השיגה תיקו עם טראמפ במישיגן ופיגרה אחריו בנקודה אחת בפנסילבניה, מדינות בהן ביידן פיגר בשתי נקודות וארבע נקודות בהתאמה בעת שפרש, על פי אתר האגרגציה FiveThirtyEight.

טראמפ מובהל מהבמה לאחר ניסיון ההתנקשות. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כל זאת אינו מרמז על כך שהאריס היא המועמדת המועדפת לזכייה בנשיאות. ברמה הארצית, הבחירות צמודות מאוד. כדי להביס את טראמפ, עליה להתגבר על חיסרון משמעותי שיעור האלקטורלים. התמיכה המוקדמת של הבוחרים עשויה להתפוגג ככל שיריבה ישחיז את התקפותיו.

עם זאת, האריס הצליחה לשנות חלק מהמאפיינים הייחודיים של העימות החוזר בין טראמפ לביידן, ולהפיח רוח חיים מחודשת בבסיס הדמוקרטי. היא החזירה את התחרות לזירות הקרב המוכרות. וכעת, נותרו פחות ממאה ימים כדי לנצח בה.