פבלו גונזלס היה עיתונאי ספרדי שבכף ידו נח לו העולם. כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר 2022, הוא היה אחד מהכתבים שמיהרו לגבול פולין-אוקראינה לסקר את בריחתם של פליטים מפני הפצצות הרוסיות.

נותנת פייט? אלו הסיכויים של האריס לנצח את טראמפ | כל הנתונים
בסיוע הרוסים: הקלף הסודי של איראן לקראת מתקפה מישראל

גונזלס, פרילנסר שהתגורר בפולין מאז 2019, עבד עבור סוכנות הידיעות הספרדית EFE, קול אמריקה ואמצעי תקשורת גדולים נוספים. כתבים בוורשה הכירו אותו כעמית חברותי שאהב לשתות בירה ולשיר קריוקי עד השעות הקטנות של הלילה.

שנתיים וחצי לאחר מכן, הוא נשלח למוסקבה כחלק מעסקת חילופי אסירים, מותיר מאחוריו הן תעלומות לגבי זהותו האמיתית והן חששות לגבי האופן שבו פולין טיפלה במקרה שבו הואשם בריגול עבור רוסיה.

בימים הראשונים למלחמה, גונזלס סיפק דיווחים חיים לצופי הטלוויזיה בספרד על רקע הגעתם של פליטים לתחנת הרכבת בעיירת הגבול הפולנית פשמישל.

אך פחות משבוע לאחר פרוץ המלחמה, סוכני ביטחון פולנים נכנסו לחדר שבו שהה ועצרו אותו. הם האשימו אותו ב"השתתפות בפעילויות מודיעין זרות נגד פולין", וטענו כי הוא סוכן של ה-GRU, המודיעין הצבאי הרוסי.

חבריו היו המומים, וככל שפולין החזיקה את גונזלס במעצר ללא משפט במשך חודשים שהפכו לשנים, חלקם הפכו לספקנים וארגנו הפגנות בספרד בדרישה לשחררו. הרשויות מעולם לא פירטו את ההאשמות נגדו.

אך ביום חמישי בערב, הגבר החסון בן ה-42 עם הראש המגולח והזקן התקבל בברכה על ידי הנשיא ולדימיר פוטין, לאחר ששוחרר בעסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר מאז עידן ברית המועצות.

הכללתו בעסקה נראית כמאשרת את החשדות כי גונזלס היה סוכן רוסי שהשתמש בכיסוי שלו כעיתונאי.

גונזלס, שנולד בשם פאבל רובצוב ב-1982 במוסקבה הסובייטית דאז, עבר לספרד עם אמו הספרדייה בגיל 9, שם קיבל אזרחות ואת השם הספרדי פבלו גונזלס יאגואה.

הוא פנה לעיתונאות, ועבד עבור כלי התקשורת Público, La Sexta ו-Gara, עיתון לאומני באסקי. לא ברור מה הוביל את פולין לעצור אותו. החקירה נותרה חסויה והדובר של שירותי הביון אמר לסוכנות הידיעות Associated Press, כי אינו יכול לומר דבר מעבר למה שנכתב בהודעה הקצרה.

פולין נמצאת בכוננות גבוהה לאחר שורה של מעצרי חשודים בריגול וחבלה, כחלק ממה שהרשויות רואות כלוחמה היברידית מצד רוסיה ובלארוס נגד המערב.

שירותי הביטחון הפולניים אמרו כי פולין כללה אותו בעסקה בשל הברית ההדוקה בין פולין לארצות הברית ו"אינטרסים ביטחוניים משותפים". בהודעתם, הם ציינו כי "פאבל רובצוב, קצין GRU שנעצר בפולין ב-2022, (היה) מבצע משימות מודיעין באירופה".

ראש סוכנות הביון הזר הבריטי MI6, סר ריצ'רד מור, אמר בפורום הביטחון באספן ב-2022 כי גונזלס היה "בלתי חוקי" שנעצר בפולין לאחר ש"התחזה לעיתונאי ספרדי".

המונח "בלתי חוקי" מתייחס למרגלים הפועלים תחת כיסוי לא רשמי, כלומר שאינם נהנים מחסינות דיפלומטית. "הוא ניסה להיכנס לאוקראינה כדי להיות חלק ממאמצי הערעור שלהם שם", אמר מור.

רמז נוסף לפעילותו הגיע מכלי התקשורת הרוסי העצמאי Agentstvo, שדיווח כי ב-2016 רובצוב התיידד עם ז'אנה נמצובה, בתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי בוריס נמצוב שנרצח במוסקבה ב-2015, וריגל אחריה.

עיתונאים המבוססים בפולין שהכירו את גונזלס אמרו כי הוא השתמש בבסיסו בפולין כדי לנסוע למדינות ברית המועצות לשעבר, כולל אוקראינה וגיאורגיה. היה לו רישיון להפעיל רחפן והוא השתמש בו לצילום אושוויץ-בירקנאו מהאוויר לצורך סיקור יום השנה ה-75 לשחרור מחנה המוות ב-2020.

קול אמריקה, ארגון הממומן על ידי ממשלת ארצות הברית, אישר כי הוא עבד עבורם לזמן קצר, אך מאז הסירו כל עבודה שלו מאתר האינטרנט שלהם.

"פבלו גונזלס תרם למספר כתבות של קול אמריקה כפרילנסר במשך תקופה קצרה יחסית שהחלה בסוף 2020", אמרה הדוברת אמילי ווב בתגובה לשאלה בדואר האלקטרוני.

"כפרילנסר שסיפק תוכן למספר כלי תקשורת, שירותיו הוסדרו דרך חברה צד שלישי המשמשת ארגוני חדשות ברחבי העולם". "בשום שלב לא הייתה לו גישה למערכות של קול אמריקה או לאישורים של קול אמריקה", אמרה ווב. "ברגע שקול אמריקה למד על ההאשמות, הסרנו את החומרים שלו".

מכיוון שמערכת המשפט הפולנית עברה פוליטיזציה תחת ממשלה פופוליסטית ששלטה בין השנים 2015-2023, חלק מהפעילים דאגו האם זכויותיו נשמרו. ארגון "כתבים ללא גבולות" היה בין הקבוצות שקראו להעמיד אותו למשפט או לשחררו.

הארגון עומד מאחורי עמדתו כי לא היה צריך להחזיק אותו זמן כה רב ללא משפט. "אתה חף מפשע עד שמשפט מוכיח את אשמתך", אמר אלפונסו באולוז, ראש משרד הארגון בספרד ל-AP ביום שישי. הוא הביע תסכול מהשתיקה סביב המקרה, ומהעובדה שככל הנראה לא יתקיים משפט כלל, באומרו כי פולין לא הציגה את הראיות שיש לה נגדו.

אך הארגון גם אומר כי הוא מצפה מגונזלס לספק הסבר עכשיו משהוא חופשי. יאפ אריינס, עיתונאי וידאו הולנדי המבוסס בוורשה, בילה עם האיש שהכיר כפבלו בוורשה ובקייב, וכן בפשמישל זמן קצר לפני מעצרו.

אריינס תיאר אותו כאדם ידידותי ומצחיק עם התנהגות מאצ'ואיסטית וחזה מכוסה בקעקועים שפעם הציג בבר.

גונזלס השתלב ברובו, אך נראה היה כי מצבו טוב יותר מזה של העיתונאי הפרילנסר הממוצע. תמיד נראה שיש לו את הטלפונים והמחשבים החדשים והיקרים ביותר, כשהוא עובד בגבול פולין-אוקראינה עם מקבוק פרו 14 אינץ' החדש ביותר. תמיד היה לו כסף לבזבז בברים.

הוא נזכר שגונזלס אמר פעם: "החיים טובים, החיים כמעט טובים מדי". "וחשבתי: 'גבר, חיי פרילנסר לעולם אינם טובים מדי. על מה אתה מדבר?' אני לא מכיר אף פרילנסר שמדבר כך'".

גונזלס, שסבו היגר מספרד לברית המועצות כילד במהלך מלחמת האזרחים הספרדית, היה ידוע כלאומן באסקי עם קשרים לתנועת העצמאות של האזור.

רוסיה חשודה בתמיכה בתנועות בדלניות בספרד ובמקומות אחרים במאמץ לערער את יציבות אירופה. אשתו של גונזלס בספרד פעלה למענו במהלך מעצרו בפולין, למרות שהם לא חיו יחד בזמן מעצרו.

אישתו של גונזלס, פעלה למענו במהלך מעצרו בפולין (צילום: רויטרס)
אישתו של גונזלס, פעלה למענו במהלך מעצרו בפולין (צילום: רויטרס)

במהלך השנים האחרונות, תומכיו הפעילו חשבון בטוויטר, כעת X, כדי לקדם את שחרורו. כשהממשלה הרוסית הודיעה כי פאבל רובצוב הגיע למוסקבה ביום חמישי, החשבון @FreePabloGonzález צייץ: "זהו הציוץ האחרון שלנו: פבלו סוף סוף חופשי. תודה אינסופית לכולם".

אלה שעקבו אחר המקרה ממתינים כעת לצעדיו הבאים. יש לו אזרחות ספרדית - וזכות לחזור לאיחוד האירופי. אשתו צוטטה בתקשורת הספרדית באומרה כי היא מקווה שיוכל לחזור לספרד.