האם איראן מחפשת תגובה "חלשה" כדי למנוע הסלמה נרחבת? מומחה שהתראיין הבוקר לערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-חדת' טוען כי בניגוד לשיח האיומים האיראני ולחשש בישראל מפני מתקפה משמעותית, טהרן דווקא מורתעת ומחפשת כיצד להגיב לחיסול בצורה שלא תוביל לתגובה נוספת של ישראל וארצות הברית.

החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

פרופ' חאלד אל-עזי, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ירמוק בירדן, אמר: "מטבע הדברים ההסלמה על השולחן. כל האזור נמצא בהמתנה לתגובה, מכיוון שגם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי וגם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מצפים לתגובה. מדובר בעניין של כבוד, ולכן ההערכה היא שתהיה תגובה. מה שישראל עושה הוא הגברת הכוננות שלה ובמקביל ביצוע של פעולות התקפיות". 

"חש שהקרקע נשמטת תחת רגליו": כך צה"ל סוגר על חמאס
המחיר יהיה כבד: תרגיל ההסחה נחשף - כך איראן תשבש את מערכות ההגנה של ישראל

אל-עזי הוסיף: "רק אתמול הישראלים הנחיתו שורה של מכות קשות. הם תקפו בשדה התעופה א-דבעא שבגבול לבנון-סוריה, ביצעו תקיפה גדולה בעיתא א-שעב שבדרום לבנון, והוציאו לפועל תקיפות נוספות. כולם מצפים לראות מה תהיה איכות התגובה של איראן וחיזבאללה. לדעתי התגובה האיראנית תהיה דווקא חלשה ומוסכמת". 

המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)

הוא הסביר גם כי החיסול של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה חשף את חולשת המשטר בטהרן. "בימים האחרונים יש שורה של מעצרים של קצינים במשמרות המהפכה, ואיראן מאוד חוששת מחדירה משמעותית של המוסד לשורותיה. המטרה של ישראל בהתנקשות לא הייתה הנייה עצמו אלא גרירת איראן להודעה ‘לאחר שתקפנו בחודיידה שבתימן, אנחנו מוכנים ונכה בעומק איראן’. זה המסר החמור יותר שישראל העבירה, ומכך האיראנים חוששים". 

החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )
החות'ים (צילום: REUTERS/Mohamed al-Sayaghi )

הערכתו של המומחה סותרת את ההתבטאויות הפומביות האחרונות מאיראן ומלבנון, לפיהן "ציר ההתנגדות" מתכנן להגיב באופן קשה להתנקשות בהנייה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום כי איראן הודיעה למתווכים מטעם ארצות הברית ומדינות אירופה כי היא דוחה את המאמצים למתן את התגובה האפשרית. על פי הדיווח, בטהרן מסרו למתווכים כי "אין מקום למשא ומתן או לסובלנות" כלפי ישראל.

התרגום מערבית בוצע בסיוע חברת "ביירון"