על רקע החרפת המתיחות באזור, משלחת בכירה מרוסיה בראשות סרגיי שויגו, מזכיר מועצת הביטחון הלאומי, הגיעה היום (שני) לטהרן. על פי מועצת הביטחון הלאומי האיראנית, שויגו צפוי להיפגש עם בכירים איראניים, ובהם הנשיא מסעוד פזשכיאן. ביקורו נועד לדון בסוגיות אזוריות ובינלאומיות וביחסים בין המדינות. רוסיה הודיעה לאחרונה על השלמת הכנת "הסכם שיתוף פעולה מקיף" עם איראן, אשר צפוי להיחתם בפסגת מדינות הבריקס באוקטובר הקרוב. 

במקביל, מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב (CENTCOM), גנרל מייקל קורילה, נחת היום בישראל כאורחו הרשמי של הרמטכ"ל הרצי הלוי. הרמטכ״ל ומפקד סנטקום קיימו הערכת מצב משותפת בנושאים ביטחוניים-אסטרטגיים והערכות המשותפת במרחב, כחלק מהמענה לאיומים במזרח התיכון. מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל ימשיך להעמיק את הקשר עם צבא ארצות הברית מתוך מחויבות לחיזוק היציבות האיזורית והתיאום בין הצבאות". 

שאלת מיליון הדולר: מומחה לאיראן מעריך איך תיראה התגובה לחיסול הנייה  
המטרה: נתניהו; חבר פרלמנט איראני - "לא נסתפק בפחות מחיסולו"

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, גברו בטהרן המאמצים הדיפלומטיים למניעת הסלמה אזורית. כחלק ממאמצים אלה, שר החוץ הירדני, איימן ספדי, ערך ביקור בלתי צפוי בטהרן ונפגש עם בכירים איראניים. בנוסף, איראן יזמה כינוס חירום של שרי החוץ של ארגון המדינות האסלאמיות, אשר יתקיים בערב הסעודית. זוהי הפגישה הרביעית של הארגון מאז 2020.

איראן מאשימה את ישראל באחריות לחיסול הנייה ודובר משרד החוץ האיראני הזהיר כי ישראל צפויה לתגובה חריפה על מעשיה, אך הדגיש כי איראן פועלת במסגרת החוק הבינלאומי ומגילת האו"ם. נאסר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, הצהיר כי איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב, אך לא מעוניינת בהסלמת המצב.

מפקד משמרות המהפכה האיראניים, גנרל חוסיין סלאמי, חזר על האיומים כלפי ישראל, בעוד ראש המשרד האידיאולוגי-פוליטי של המנהיג העליון הדגיש כי האסטרטגיה האיראנית היא אסטרטגיה של "התנגדות פעילה" ולא של מלחמה.

הלוויתם של איסמעיל הנייה ושל שומר ראשו בדוחא שבקטאר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
הלוויתם של איסמעיל הנייה ושל שומר ראשו בדוחא שבקטאר (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

במקביל לביקורה של המשלחת הרוסית הבכירה בטהרן ולביקורו של מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב בישראל, גם המעצמות העולמיות וגורמים אזוריים מגבירים את מאמציהם הדיפלומטיים למניעת הסלמה נרחבת. קבוצת G7, הכוללת את גרמניה, ארצות הברית, איטליה, בריטניה, יפן, צרפת וקנדה, קראה ל"איפוק והפחתת המתיחות במזרח התיכון". בהודעתן הזהירו המדינות כי האירועים האחרונים עלולים להוביל לעימות נרחב יותר באזור.

מקורות דיפלומטיים מדווחים כי אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני, הזהיר את עמיתיו ב-G7 כי איראן עשויה לתקוף את ישראל בימים הקרובים. בתגובה, ארצות הברית מנסה לגבש קואליציה עם בריטניה ובעלות ברית ערביות לסיכול התקפה איראנית אפשרית.

פגישת ה-G7 ביפן, נובמבר 2023 (צילום: Tomohiro Ohsumi/Pool via REUTERS)
פגישת ה-G7 ביפן, נובמבר 2023 (צילום: Tomohiro Ohsumi/Pool via REUTERS)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, צפוי לקיים דיון חירום עם יועצי הביטחון הלאומי שלו. במקביל, שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, שוחח עם עמיתו הישראלי, יואב גלנט, והדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. הפנטגון הגביר את נוכחותו הצבאית במזרח התיכון בימים האחרונים.

מאמצים דיפלומטיים נוספים כוללים שיחות בין מנהיגי מעצמות מערביות לבין מנהיגים אזוריים. הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, והמלך עבדאללה השני של ירדן שוחחו בנפרד עם נשיא איראן והביעו דאגה מהסלמה אפשרית. ביידן שוחח היום גם עם מלך ירדן עבדאללה. 

מדובר משרד החוץ של ארה"ב מתיו מילר נמסר הערב שבשורה של שיחות עם בכירים במזרח התיכון שר החוץ בלינקן העביר מסר ברור: "אנחנו ברגע קריטי עבור האזור. על כולם להימנע מהסלמה ולהרגיע את המתיחות. הסלמה לא תשרת אף אחד. ארה"ב סבורה שהפסקת אש בעזה ושחרור חטופים היא הדרך להרגעת המתיחות באזור. כל הצדדים צריכים לחפש סיבות למה כן לחתום על עסקה ולא לחפש סיבות לעיכובים, דחיות או למתן תשובה שלילית". 

עוד נמסר ממילר: "הבהרנו לאיראן כי עליהם להימנע מהסלמה וכי נגן על ישראל במקרה של התקפה. אנחנו לא חושבים שההתקפה הזו חייבת להתרחש ואנחנו מנסים למנוע אותה".