שייח׳ חסינה, ראש הממשלה הוותיקה ביותר בתולדות בנגלדש, התפטרה מתפקידה ונמלטה מהמדינה היום (שני), בעקבות גל מחאה חסר תקדים שהביא לקריסת ממשלתה לאחר 15 שנות שלטון. הפגנות בלתי פוסקות ועימותים עם כוחות הביטחון, אשר גבו את חייהם של כמעט 300 בני אדם מאז אמצע יולי, היוו זרז לנפילת שלטונה.

מה שהחל כהפגנות שלוות של סטודנטים שהביעו תסכול ממערכת המכסות למשרות הממשלתיות במדינה, התפתח באופן בלתי צפוי להתקוממות נרחבת נגד חסינה ומפלגת השלטון שלה, הליגה העוואמית. המהומות האחרונות הפכו למשבר הגדול והאחרון עבור המנהיגה בת ה-76, שהייתה ראש הממשלה האישה המכהנת הוותיקה בעולם. חסינה זכתה בקדנציה רביעית ברציפות בחודש ינואר, בבחירות שהוחרמו על ידי האופוזיציה העיקרית על רקע חששות כי ההליך לא היה חופשי או הוגן.

דונלד טראמפ: "שמעתי שישראל תותקף הלילה בידי איראן"  
קחי אותי קמלה: הדרמה מאחורי הקלעים בבחירת מועמד סגן הנשיאה

המונים חוגגים את עזיבתה של שייח' חסינה בבנגלדש (צילום: REUTERS/Mohammad Ponir Hossain)
המונים חוגגים את עזיבתה של שייח' חסינה בבנגלדש (צילום: REUTERS/Mohammad Ponir Hossain)

חסינה כיהנה לראשונה כראש ממשלה ב-1996, ושבה לתפקיד ב-2008, אותו מילאה עד היום (שני). מומחים שעקבו אחר עלייתה טוענים כי חייה הפוליטיים הונעו מתוך טרגדיה אישית. ב-15 באוגוסט 1975, אביה ומנהיגה הראשון של בנגלדש העצמאית, שייח מוג׳יב רחמן, נרצח בהפיכה צבאית.

לאחר התפטרותה של חסינה, הרמטכ״ל הבנגלדשי, גנרל ווקר-וז-זמאן, הודיע כי יפנה לנשיא בבקשה להקים ממשלת מעבר. הוא הבטיח כי הצבא יפתח בחקירת הדיכוי האלים של ההפגנות בהובלת הסטודנטים, אשר הצית את הזעם נגד הממשלה. אלפי מפגינים חגגו בבירה, מנופפים בדגלי בנגלדש עם היוודע החדשות, בעוד אחרים בזזו את מעונה הרשמי של חסינה. 

אנשים בוזזים את מעונה הרשמי של שייח' חסינה בבנגלדש (צילום: REUTERS/Mohammad Ponir Hossain)
אנשים בוזזים את מעונה הרשמי של שייח' חסינה בבנגלדש (צילום: REUTERS/Mohammad Ponir Hossain)

״זהו סופו של משטר שהביא להתפתחות רבה אך הפך יותר ויותר סמכותני, כפי שראינו בהרג ההמוני בשבועות האחרונים״, אמרה נעמי חוסיין, פרופסור למחקר המתמחה בבנגלדש באוניברסיטת SOAS בלונדון לסוכנות הידיעות האמריקאית AP. המדינה ידעה ממשלות מעבר בעבר, ציינה חוסיין, והוסיפה כי כעת התקווה היא שהצבא יבטיח את השלום. עם זאת, קיימים חששות מאלימות ומנקמה. ״המצב עלול להידרדר אם הצבא לא יצליח להרגיע את האנשים ולפרק את המתיחות. ייתכן שיעבור זמן עד שנצא מכלל סכנה״, הוסיפה.