פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על ההמתנה לתגובה האיראנית.

בפתח דבריו אמר: "אנחנו עם סימני שאלה. נוצר מצב מוזר שבו כל השחקנים מסביב מדברים על התגובה, ומשדרים לצד השני מה יהיה נסבל ומה לא יהיה נסבל. עולם משוגע. איראן בסיטואציה אחרת. יש שם קולות שונים, כשאנחנו נכנסים לתוך ההנהגה האיראנית. יש הבנה שצריך לתת משהו בלחיצה יותר עמוקה. הייתה פגיעה מאוד צורבת בגאווה ובכבוד שלהם, משהו מאוד משפיל מבחינת האיראנים והם נחושים להשיב את כבודם האבוד".

האיראנים סומכים עלינו? זו הסיבה שאזרחי המשטר אינם מפחדים
בלינקן במסר תקיף למדינות העולם: "עצרו את ההסלמה במזרח התיכון"

"איך זה יתבצע וכמה? אנחנו מקבלים על זה כל מיני איתותים. שר החוץ אמר שתהיה תגובה ויהיה עונש, אבל הם לא רוצים להיגרר למלחמה. זה בניגוד לדברי הבלע של האייתוללה חמינאי. אנחנו מבינים את המוזיקה במה שנאמר", הבהיר פרופ' רבי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אני מרגיש סוג של מבוכה אצלם. במדינה הזו תמיד יש מתח בין הצד הדקלרטיבי לצד האופרטיבי. באיראן המתח כל כך ברור וגלוי לעין. מצד אחד דברים מאוד גבוהים, ומצד שני זו מדינה צינית ואכזרית אבל היא מחושבת ומאוד מתוחכמת", הוסיף, "ולכן היא לא תרצה להפסיד הישגים שהיא צברה בעשרת החודשים האחרונים. הם לא ירצו לדרדר את האזור למלחמת כל בכל. ארצות הברית אומרת בריש גלי שאם זה ידרדר לשם, יהיה להם עסק איתה".

מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה''ב יחד עם הרמטכ''ל הלוי (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה''ב יחד עם הרמטכ''ל הלוי (צילום: דובר צה''ל)

עוד ציין, "אנחנו נכנסים לעניין הספקולטיבי. ישראל צריכה להיות מוכנה ב-100% אחוזים. בסופו של דבר ההתלבטות האיראנית היא בקביעת המטרות. נזק דמים על האוכלוסייה האזרחית לא יוכל להשאיר את ישראל ללא תגובה. לכן איראן תנתב את עצמה למטרות שיש להן משמעות, אלה יכולות להיות מטרות צבאיות". 

"אנחנו כבר במלחמה פתוחה עם איראן. בארכיטקטורה גיאופוליטית שונה ממה שהכרנו. ישראל משלמת שכר לימוד על דברים שהיא הייתה צריכה לעשות לפני כן. תקוותי שישראל תשנס מותניים", הדגיש, "חיזבאללה יגיב להערכתי לבד. לא חובה שתהיה תגובה משולבת, אבל הדברים יהיו מתואמים בין איראן לחיזבאללה. הסיפור של חיזבאללה הרבה יותר קרוב, ומכתו יכול להיות יותר רעה. לאיראן יש סיי בנושא הזה".

בסיכום אמר: "מכת מנע? מה אנחנו מונעים פה. זאת הבעיה. מה קורה כאן? אם אנחנו נגררים למלחמה כוללת, העולם כולו נכנס לזה. הפוטנציאל של ישראל מול עזה משרטט לנו את מפת המזרח התיכון. איראן הרבה יותר נחושה. תוסיפו לזה את רוסיה וסין מצד אחד ואת מדינות ה-G7 מהצד השני".