הרשויות באיראן ממשיכות לחקור את הפרצה שהובילה לחיסולו של איסמעיל הנייה מתחת לאף של הרשויות. בערוץ הסעודי אל חדת' חשפו היום (שלישי) פרטים חדשים.

על פי הדיווח, איראן לא מחפשת מי חיסל את הנייה אלא מי הביך את מנגנוני הביטחון שלה וכן כיצד הוא חוסל, באיזה אופן ובאיזה נשק. עוד דווח כי הניה וצוות האבטחה שלו התעלמו מאזהרות משמרות המהפכה בנוגע לשימוש בטלפונים חכמים. הניה הרבה להשתמש בטלפון ולא היה מספיק זהיר בפרט על רקע ניסיונות החיסול הרבים. אולם, מלוויו של הניה הודיעו למארחיהם האיראנים שהוא מנהיג פוליטי וצריך להיות זמין תמיד.

במקביל, איש חמאס באיראן ח'אלד אל-קדומי ציין שעניין השמירה והביטחון נמצא תמיד באחריות המדינה המארחת. קדומי חשף שהמשלחת שליוותה את הניה כללה יותר 15 מאבטחים ושף פרטי של הניה וכן הוקצו לו עשרות מאבטחים.

הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)
הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)

קדומי תיאר שראה שהקירות החיצוניים של החדר בו שהה הנייה נהרסו יחד עם הגג, מה שלדעתו מעיד על כך שההרס נבע מדבר מה שהגיע מבחוץ ולא מבפנים, מה שמערער למעשה על גרסת מטען החבלה ומאשר את האמור בגרסת משמרות המהפכה שנעשה בתקיפה שימוש בטיל לטווח קצר, אולם לא ברור לדבריו אם הוא נורה מהקרקע מהאוויר.

מקור ביטחוני איראני אמר שהטיל פגע במקום שבו נמצא הטלפון של הניה ושלא נותר דבר מהראש ומהחזה של הניה ועל פי מקורות קידום הנרטיב לפיו הושתלה פצצה נועד להעניק לחיסול נופך של פעולה מודיעינית כדי שלא תהיה לאיראן הצדקה לבצע תקיפה צבאית נגד ישראל.

רשויות הביטחון האיראניות פשטו על מתחם בית ההארחה ועצרו 28 בכירים צבאיים

במקביל, העיתון היהודי הבריטי The Jewish Chronicle חשף פרטים נוספים וטען כי מטען החבלה לכאורה שהוצב מתחת למיטתו הונח על ידי שני איראנים שגויסו מיחידת אבטחת אנצאר אל-מהדי של משמרות המהפכה, אותם אנשים שהיו אמורים לאבטח את המבנה ואת אורחיו. האיראנים עצמם הבינו זאת לאחר ההתנקשות, כאשר נצפו השומרים במצלמות האבטחה ביום ההתנקשות כשהם נעים במסדרון לכיוון החדר שבו תכנן הנייה לשהות, פותחים את הדלת עם מפתח ונכנסים לחדר.

שלוש דקות לאחר מכן, נראו השומרים (שקיבלו סכום בן שש ספרות כל אחד וכן העברה מיידית למדינה בצפון אירופה) יוצאים מהחדר בשלווה, יורדים במדרגות לכיוון הכניסה הראשית של המבנה, יוצאים ואז נכנסים למכונית שחורה. השומר בנקודת הבידוק של החניון זיהה אותם ופתח את השער ללא שאלות. שעה לאחר מכן, הם הוברחו מאיראן.

כמו כן, מצלמות האבטחה מראות שמטען החבלה הונח ביום הפיצוץ, כ-9 שעות לפני שהופעל כשהנייה נכנס לחדרו. הפיצוץ, שהופעל מרחוק על ידי רובוט, התרחש אחרי חצות, בשעה 01:37 בדיוק (זמן מקומי). כדי למנוע גילוי אפשרי, הונח חומר נפץ שטוח בצורת לבנה, ברוחב של 3 אינץ' ובאורך של 6 אינץ', שהיה מחובר לתחתית המיטה. 

פגישתם האחרונה של עלי חמינאי ואיסמעיל הנייה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
פגישתם האחרונה של עלי חמינאי ואיסמעיל הנייה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)

בשעה 01:20 כל האורחים המוזמנים הגיעו לבית ההארחה. הנייה נכנס לחדרו לאחר שחילק חיבוקים ולחיצות ידיים, בעוד שומר ראשו עומד מחוץ לדלתו לשמור עליו. כעבור כ-10 דקות כבה האור ודממה פסטורלית נפלה על אזור בית ההארחה. ברגע זה הופעלה הפצצה שגרמה לפיצוץ שזעזע את כל המבנה. הנייה חוסל מיד. שומר ראשו, וסים אבו שעבאן, נפצע קשה ומת לאחר מכן בעקבות דימום כבד.

לאחר ההתנקשות, רשויות הביטחון האיראניות פשטו על מתחם בית ההארחה ועצרו 28 בכירים צבאיים ואנשי מטה שהיו נוכחים. כל המכשירים האלקטרוניים שלהם הוחרמו כדי לבדוק את התקשורת שלהם. הסוכנים האיראנים סרקו את כל המתקן סנטימטר אחר סנטימטר וניתחו את צילומי מצלמות האבטחה.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה