המערכה במזרח התיכון מתקרבת לנקודת רתיחה. איראן, חיזבאללה בלבנון והפרוקסי מתימן דרך עיראק וסוריה, כולם משחקים תפקיד חשוב במתח הגובר.

ד"ר מאיר ג'בדנפר, מרצה ללימודי דיפלומטיה וביטחון באוניברסיטת רייכמן ויליד איראן, שוחח הבוקר (רביעי) ב-103FM והביא את הזווית האיראנית למתיחות הגואה. "רוב העם האיראני לא מפחד שישראל תתקוף אותו. מה שמדאיג אותם זה שהערך של הריאל, המטבע האיראני, ירד. בכל פעם שהערך של הריאל יורד האינפלציה עולה כי חייבים לשלם יותר כדי לייבא אותם בדולר. השמרנים מאיימים כל הזמם, אבל מה שמעסיק את הבן אדם באיראן הוא האינפלציה. באיראן יש אינפלציה דו ספרתית ברציפות כבר מ-1976. גם  זיהום האוויר, זה מקום נוראי לחיות", הסביר בפתח דבריו.

חמינאי קיבל הקש בגג אמריקאי: זה מה שיקרה אם איראן תתקוף
לישראל לא תהיה התרעה מוקדמת כמו באפריל: גורמים רשמיים בארה"ב חוששים

בהמשך אמר כי "אחת הסיבות שהם לא רצים לתקוף אותנו שזאת לא החלטה קלה. הם לא רוצים שאנשים יחשבו שהם חלשים ופחדנים, אבל הם יודעים שאם הם יתקפו התגובה של ישראל תגרום הרבה נזק ותשפיל את המשטר מול העם האיראני הרבה יותר. על פי מקורות זרים, ישראל תקפה לא רק כדי לחסל את הנייה, אלא כדי לשים אותם בפני מלכודת".

"איך הוא יתקוף? הוא יכול להחליט. יעדים שלהם יהיו בסיסי חיל האוויר עם מטוסי F35  שלנו, או מפעלי יצור נשק בישראל. הם יודעים שאנחנו תלויים בתעשייה הביטחונית שלנו. מקומות כאלה יהיו מטרות. "יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על האסטרטגיה שלהם, וזה להגיב בצורה ממוקדת ויותר חזקה מהפעם האחרונה. בכל פעם שהמשטר האיראני רואה שהוא משלם מחיר כבד כשהוא תוקף את ישראל ועוזר למי שתוקף את ישראל, זה ירתיע אותו. יש בנק מטרות אצל צה"ל. אם היינו אחראים על מה שקרה על הנייה, אז אני סומך עליהם. אם איראן תשלם מחיר בצורה ישירה  עבור תמיכה בחיזבאללה זה ישפיע על המדיניות שלהם. ברגע שהחשבון מגיע בתוך שטח איראן. אני רוצה שלום, אבל איך שהמשטר הזה מתנהג, הוא לא משאיר לנו אופציות. אם הצורה ישירה הוא ישלם את המחיר נגד ישראל, לזה יהיה מרכיב אסטרטגי "אנחנו לא צריכים לפחד. המשטר האיראני, אם הם יראו שאנחנו מהססים להגיב נראה דברים הרבה יותר גרועים", אמר.

איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)

בסיום, התייחס גם לחמינאי ואמר כי "המסר האיראני נראה כשהם עזרו לאנשים שעשו את הטבח ב-7 באוקטובר, ותמכו בהם. הם קיבלו את הנייה כמו שמקבלים את טיילור סוויפט בלוס אנג'לס. לחמנאי יש משהו אישי. הוא במשימה אישית נגד מדינת ישראל. הבנתי מאנשי אופוזיציה שיש אנשים במשמרות המהפכה שלא רוצים לשלם את המחיר. זו האידאולוגיה  - הוא בא מהעיר משהד. תשאלו את היהודים שבאו משם, הם חוו אנטישמיות הכי קשה באיראן. אצל חמינאי יש משהו אישי. השנאה שלו כנגד מדינת ישראל ונגד יהודים".