נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן, ביקש מהמנהיג העליון עלי חמינאי להימנע מתקיפה נגד ישראל, והתריע על ההשפעה ההרסנית שעלולה להיות לכך על נשיאותו, כך דיווח אתמול (רביעי) ה"איראן אינטרנשיונל".

כידוע, איראן מאיימת לתקוף נגד ישראל בתגובה להתנקשות בראש חמאס איסמאעיל הנייה בטהרן ב-31 ביולי, זאת למרות הקריאות לריסון מצד חבריה ואויביה. עם זאת, נראה שלא כל בכירי טהרן מסכימים עם רצון הנקמה הזה, ויש קולות שמביעים דאגה מההשלכות הפוטנציאליות.

התקיפה קרובה מתמיד? האזהרה המצרית החריגה לטסים לאיראן
המראיין הסעודי נדהם: הפרשן הלבנוני צפה בנאום של נסראללה וחשף מה הכי מטריף אותו

"עסקה עכשיו" (צילום :אבשלום ששוני)

כמו כן, המשלחת האיראנית לאו״ם פרסמה הודעה לפיה השגת הפסקת אש ברצועת עזה היא בראש סדר העדיפויות של איראן. ״כל הסכם שיהיה מקובל על חמאס יהיה מקובל עלינו. המשטר הישראלי הפר את הריבונות של איראן בפעולת הטרור האחרונה שביצע. יש לנו זכות להגנה עצמית. עם זאת, אנחנו מקווים שהתגובה שלנו תתבצע בעיתוי ובאופן שלא יפגע בהפסקת האש הפוטנציאלית״, נמסר מהמשלחת האיראנית לאו״ם.

מדובר בהודעה משמעותית ביותר שמעלה את האפשרות שאיראן תעכב את התגובה שלה לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הניה כדי לראות האם תושג הפסקת האש בסבב המו״מ המכריע שיתקיים ביום חמישי הבא.

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

בפגישה האחרונה עם חמינאי, פנה הנשיא פזשכיאן למנהיג בן ה-85 וביקש ממנו למנוע מתקפה איראנית ישירה על ישראל כדי למנוע הסלמת המתיחות למלחמה לא רצויה, כך אמרו המקורות לערוץ "איראן אינטרנשיונל". פזשכיאן הזהיר כי סכסוך אפשרי עלול להפריע קשות לנשיאותו ולהוביל לבעיות משמעותיות.

פזשכיאן הזהיר גם כי החלטה מצד ישראל לתקוף בעוז את התשתיות הלאומיות ואת משאבי האנרגיה של איראן עלולה לשתק את הכלכלה האיראנית ולהוביל לקריסת המדינה. למרות האזהרות החמורות, המקורות ציינו כי חמינאי נותר ללא עמדת תמיכה או התנגדות במהלך הפגישה.

פזשכיאן הזהיר גם על הרטוריקה והפעולות של המפקדים הצבאיים הבכירים, אשר עשויות למשוך את המדינה למלחמה. הוא ציין שהוא נתון ללחץ מתמיד מקבוצות בתוך משמרות המהפכה האיראניים (IRGC) שמבקשות תגובה צבאית חזקה נגד ישראל, ללא קשר לעלויות החברתיות והכלכליות הכבדות, אמרו המקורות.

הנשיא טוען שהתנגדותו לפעולה צבאית נובעת מהאינטרס הלאומי ולא מחוסר ידע או ניסיון בתחום הביטחון והצבא, כפי שטוענים הקווים הקשים. הוא הדגיש כי פתיחת מלחמה עם ישראל תהפוך את ההתאוששות הכלכלית ואת חיבור הפערים העמוקים בין הרפובליקה האסלאמית ואזרחיה לבלתי אפשריים, ותפגע קשות במעמד הבינלאומי של איראן, שאותו המדינה זקוקה לשפר בדחיפות.

מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלמי, אמר ביום שני כי ישראל תלמד לקח כאשר תקבל את "התגובה החמורה" של איראן. רשויות איראן גם אמרו למדינות ערב כי המדינה כבר אינה מתעניינת אם התקפתה על ישראל תוביל למלחמה כוללת במזרח התיכון, לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל".