למעלה משבוע שישראל דרוכה ומתוחה בצפייה לתגובה איראנית לחיסול איסמעיל הנייה על אדמתה, ולפי הדיווחים נראה שגם באיראן עוד לא החליטה באיזה נתיב לבחור. עיתון הטלגרף הבריטי דיווח היום (שישי) כי הנשיא, מסעוד פזשכיאן, שהושבע לתפקידו שעות ספורות לפני ההתנקשות, מנסה להוריד את גובה הלהבות ולמנוע הידרדרות למלחמה אזורית כוללת.

לפי הדיווח, גורמים המקורבים לנשיא מאמינים כי פרצת האבטחה שאפשרה את חיסול הנייה הייתה מכוונת – במטרה להפעיל על פזשכיאן לחצים ולגרור את המדינה למלחמה כוללת. עוד אמרו מקורביו, כי הוא חושש מתגובה ישראלית קשה וסבור כי "זה מזל שבאפריל לא נגררנו למלחמה כוללת".

מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

המקורבים הסבירו כי "הוא לא מרגיש מושפל מהחיסול, בגלל שהוא התרחש שעות בודדות לאחר שנכנס לתפקידו. הוא רוצה לסיים עם הדרמה הזו". זו אולי אחת הסיבות שהוא דוחף לתגובה מתונה יותר: תרחיש תקיפה אחד שפזשכיאן תומך בו הוא תקיפה של מדינות סמוכות להן קשרים עם ישראל. בהקשר זה עלתה האפשרות לתקוף מתקנים של המוסד לכאורה באזרבייג'ן, או בעיראק הכורדית.

תרחיש נוסף של תגובה שהעלה הנשיא היא תגבור החימוש שמועבר לחיזבאללה, במטרה לסייע להם לתקוף את ישראל. גם לחיזבאללה, כזכור, יש כרגע חשבון פתוח עם ישראל – לאחר ששעות לפני חיסול הנייה, חוסל בביירות רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר.

סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן עלי פדווי אמר בתקשורת האיראנית כי "הוראותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי ברורות לגבי ענישת ישראל - ונקמת דמו של איסמעיל הנייה". לדבריו, "ההוראות יבוצעו בצורה הטובה ביותר".

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

אתמול דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ארצות הברית העבירה לאיראן מסרים ישירים ועקיפים כי ממשלתה החדשה וכלכלתה יספגו מכה "הרסנית" אם היא תבצע מתקפה נרחבת נגד ישראל.

ממשל ביידן פתח במסע אינטנסיבי כדי להרתיע את איראן, שלוחותיה וישראל מנקיטת פעולה צבאית שתגביר את המתיחות באזור בעוד וושינגטון מנסה להציל את הסיכויים להפסקת אש בעזה.  ביום שלישי, מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן , אמר כי ארה"ב העבירה את "המסר הזה ישירות לאיראן", אם כי הוא לא סיפק פרטים על מה שנאמר או כיצד הוא הועבר.