חמאס מצא עצמו בפני אפשרויות מוגבלות בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה. תקנון ארגון הטרור קובע כי סגן ראש הלשכה המדינית ייכנס לתפקיד במקרה של היעדרות, אולם בחודש ינואר חוסל סגנו של סינוואר, סאלח אל-ערורי, בביירות.

גורמים המקורבים לחמאס חשפו בפני העיתון הסעודי "א-שרק"  את ההתייעצויות שנמשכו ששת הימים שהובילו לבחירתו של יחיא סינוואר, לעמוד בראש הלשכה המדינית ומה התנועה מקווה להשיג בכך. בבירת קטאר  קיימו חברי הלשכה המדינית ומועצת השורא הכללית של התנועה שורה של פגישות, אך נוצר חוסר קונצנזוס ובסופו של דבר הוסכם להמתין עד שתשמע חוות דעתה של הנהגת התנועה ברצועת עזה, יש לה יש את המשקל הפוליטי הגדול ביותר.

אהוד יערי טוען: סינוואר עומד להיות הבובה על חוט של מנהיגי חמאס
מטרה מספר 1: צה"ל והשב"כ מתקרבים לחיסולו של סינוואר

המקורות מסרו כי חלק ממשתתפי ישיבות התייעצות אלו הציעו לראש התנועה בחו"ל, חאלד משעל, להיכנס לתפקיד ממלא מקום ראש , במיוחד מאחר שמילא את תפקיד בעבר, עד שמועצת השורא הכללית תקיים בחירות. אחרים הציעו את סינוואר וקבוצה נוספת הציעה את ראש מועצת השורא, מוחמד איסמעיל.

עוד דווח כי היו שהתנגדו לבחירתו של משעל בגלל יחסיו ה"פושרים" עם "בעלות הברית", במיוחד איראן וחיזבאללה. היחסים בין משעל לציר זה הידרדרו לאחר יציאתו מסוריה ב-2011, במהלך מחאות "האביב הערבי", ומגוריו בקטאר שתמכה בכוחות המתנגדים למשטר בסוריה.

אחד המקורות תיאר את עזיבתו של משעל מסוריה ואת סירובו להתגורר בפרברים הדרומיים של ביירות (מעוז חיזבאללה) כ"בחירה פוליטית בניגוד למדינות הציר, מה שייצר השפעה שלילית מאוד על יחסיו איתם". לדבריו, "איראן וחיזבאללה ניתקו מאז את יחסיהם עם חאלד משעל, אך הם לא הפסיקו את תמיכתם בחמאס בעזה, מה שיצר קשר חזק בינם לבין הנהגת התנועה בעזה".

גם סינוואר עצמו נכנס לתמונה, לפי מקורות מקורבים לחמאס שהצהירו כי סירב לקבל על עצמו את הנהגתו של חאלד משעל, בשל חילוקי דעות בין השניים שבמרכזם מערכת היחסים עם איראן וקטאר. בנוסף לאופי תפקידו ואורח חייו של המנהיג, שכן סינוואר סבור שמנהיג התנועה חייב להיות אחד מאלה שנלחמו.

אנשי הדת מבכים ומביעים את תנחומם על מות הנייה (צילום: רויטרס)
אנשי הדת מבכים ומביעים את תנחומם על מות הנייה (צילום: רויטרס)

חמאס מורכבת משלושה זרועות ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובחו"ל. כל אחד מהענפים הללו מנוהל על ידי הנהגה מבצעת ומחוקקת המתכנסת במועצת שורא כללית אחת ובמשרד מדיני כללי אחד. להנהגת כל אחת מהענפים הללו יש ייצוג שווה בפיקוד המרכזי, אך לזרוע העזתית משקל מדיני גדול יותר בשל גודל יכולותיה. 

המקורות ייחסו את הבחירה בסינוואר לשני היבטים: הראשון הוא חומרי המתייחס ליכולותיה הגדולות של התנועה ברצועת עזה והשני הוא מוסרי "מתוך הערכה לעימות שלה". סינואר זוכה לתמיכה רבה מהזרוע הצבאית של חמאס ויש לו מערכת יחסים מובהקת עם מנהיגי ארגוני הטרור הפלסטיניים והציר בראשות איראן. 

אולם הבחירה בסינואר לא הייתה חפה מאתגרים, על פי הערכות של גורמים בתנועה עצמה, מנהיגי הרשות הפלסטינית ומומחים הבולטים שבהם טוענים שחלק מראשי התנועה אינם מסתירים את דאגתם מהקשר הגובר של התנועה עם איראן וחיזבאללה, ומביעים את חששם שהדבר יוביל לאובדן  תמיכה מצד מדינות כמו קטאר וטורקיה.

יש הסבורים שנוכחותו של סינוואר בראש ארגון הטרור תהפוך אותה ליותר צבאית ופחות פוליטית, במיוחד לאור המלחמה. גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית סברו שנוכחותו של סינוואר בראש חמאס תחליש את סיכויי הקונצנזוס המדיני. "ברור שישראל לא תפסיק את המלחמה בהנהגת התנועה בעזה, ולאחר שסינואר יקבל לידיו את ההנהגה הפוליטית של התנועה, היא תיאבק בכל ניסיון לקונצנזוס פלסטיני בניהול רצועת עזה", אמר אחד מהם.

חאלד משעל  (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem)
חאלד משעל (צילום: REUTERS/Suhaib Salem)

בתוך חמאס קיימות נקודות מחלוקות מרובות במספר נושאים בנוסף ליריבות אישית ופוליטית, אשר חלק מבכירי התנועה רואים בה אינטראקציות רגילות, בעוד שאחרים מאמינים שהן מתישות ומחלישות את הארגון. סינוואר עלול למצוא את עצמו נאלץ לרצות את חאלד משעל כדי לקבל את תמיכתו בכמה החלטות מכריעות הדורשות אישור הלשכה המדינית, כמו הסכם הפסקת אש מקיף עם ישראל או פיוס עם הפת"ח. 

גורלו של חמאס קשור במידה רבה לאופן סיום המלחמה ברצועת עזה. אם ישראל תיכשל בניסיונותיה לחסל את סינוואר, היא תחזק את מנהיגותה של התנועה ותחזק את מערכת היחסים של התנועה עם הציר התומך בה באזור. אם יקרה ההפך, רבים מצפים לחזרתה של דמות פרגמטית יותר שתוביל את התנועה, כמו חאלד משעל, מה שעשוי לפתוח דרך לדרך פוליטית אחרת.

אחד מבכירי התנועה שרטט את הסצנה האפשרית בשלב הבא ואמר כי "אם ישראל לא תצליח להגיע לסינוואר, הוא יוביל את התנועה באותו אופן שבו מוביל חסן נסראללה את חיזבאללה".