רוסיה החלה היום (שני) בפינוי אזרחים מחלקים נוספים של אזור הגובל עם אוקראינה, זאת לאחר שקייב הגבירה את פעילותה הצבאית סמוך לגבול. צעד זה מגיע ימים ספורים לאחר החדירה המשמעותית ביותר של כוחות אוקראיניים לשטח ריבוני רוסי מאז תחילת המלחמה ב-2022.

הסרטון שעורר סערה: אוקראינה כבשה את הנכס האסטרטגי של פוטין?

ביום שלישי שעבר, כוחות אוקראיניים פרצו את הגבול הרוסי וחדרו לחלקים המערביים של מחוז קורסק ברוסיה. מהלך הפתעה זה עשוי להיות מכוון להשגת יתרון במשא ומתן אפשרי על הפסקת אש לאחר הבחירות בארצות הברית.

נראה כי רוסיה הופתעה מהמהלך, אך עד יום ראשון הצליחה לייצב את החזית במחוז קורסק. עם זאת, על פי בלוגרים רוסיים העוסקים בענייני מלחמה, אוקראינה הצליחה לכבוש רצועת שטח רוסי צרה, בה נמשכו הקרבות גם היום.

במחוז בלגורוד הסמוך מדרום, הודיע המושל ויאצ'סלב גלדקוב על תחילת פינויים ממחוז קרסנאיה יארוגה בשל "פעילות אויב בגבול". גלדקוב הביע ביטחון ביכולת הכוחות הרוסיים להתמודד עם האיום והדגיש כי הפינוי נועד להעביר תושבים לאזורים בטוחים יותר.

רוסיה הטילה משטר ביטחוני הדוק במחוזות קורסק, בריאנסק ובלגורוד, בעוד בעלת בריתה בלארוס הודיעה על תגבור כוחותיה בגבול לאחר טענות על הפרת המרחב האווירי שלה על ידי כטב"מים אוקראיניים.

גורמים רוסיים טוענים כי מתקפות אוקראינה על שטח ריבוני רוסי נועדו להפגין לתומכיה המערביים את יכולתה לבצע מבצעים צבאיים משמעותיים, תוך ניסיון להשיג יתרון במשא ומתן אפשרי על הפסקת אש.

רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר 2022 במה שהקרמלין מכנה "מבצע צבאי מיוחד" ונכון לעכשיו שולטת ב-18% משטח אוקראינה. הכוחות הרוסיים, הנהנים מעליונות מספרית משמעותית, התקדמו השנה לאורך החזית באורך 1,000 ק"מ, לאחר כישלון המתקפה הנגדית האוקראינית ב-2023 להשיג הישגים משמעותיים.

קייב שברה את שתיקתה בנוגע למתקפות ביום שבת, כאשר הנשיא וולודימיר זלנסקי הצהיר כי אוקראינה ביצעה חדירה לשטח רוסיה במטרה "להשיב צדק" וללחוץ על הכוחות הרוסיים.