פריצה למטה הבחירות של טראמפ מובילה להאשמות חמורות כלפי טהרן, שמהווה כעת סכנה מתגברת לבחירות לנשיאות ארצות הברית הקרובות שיתקיימו בנובמבר, זאת שבועות ספורים לאחר שגורמי מודיעין אמריקאים העריכו כי רוסיה מהווה איום גדול יותר.

אוקראינה בדרך למהפך? רוסיה פינתה אזרחים מאזור נוסף סמוך לגבול
תחנת כוח באוקראינה עלתה באש, רמת הקרינה סבירה ולא מסכנת

בעקבות התפתחויות אחרונות, גורמי מודיעין אמריקאים עדכנו את הערכתם לגבי כוונותיה של איראן בהתערבות בבחירות בארצות הברית. לדבריהם, טהרן אינה מסתפקת בהפצת כאוס, אלא מכוונת לפגוע במועמדותו של דונלד טראמפ, בדומה לניסיונותיה הבלתי מסודרים לפני ארבע שנים.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בנוסף, איראן מנסה ליצור קשר ישיר עם אזרחים אמריקנים במסגרת מבצעי ההשפעה שלה, ואף לספק מימון לתמיכה בהפגנות פרו-עזה בקמפוסים אוניברסיטאיים, תוך שימוש ״ברשתות נרחבות של דמויות מקוונות ו'מפעלי תעמולה' להפצת מידע כוזב״.

האיום מצד טהרן נראה כעת חמור אף יותר, אם כי נעדר תחכום רב. ביום שבת, מטה הבחירות של טראמפ הודיע כי נפרץ על ידי ״גורמים זרים עוינים לארצות הברית״, בפריצה שמטה הקמפיין קשר לאיראן.

מקור אנונימי שכינה עצמו ״רוברט״ שיתף מסמכים פנימיים לכאורה של מטה טראמפ עם עיתונאים ממספר ארגוני תקשורת, בתקווה לראותם מפורסמים.

הבית הלבן לא היה מודע למבצע הפריצה וההדלפה, ולמד עליו לראשונה מדיווח של ה"פוליטיקו" בשבת. ממשל ביידן טרם קבע רשמית את זהות האחראים. ה-FBI אישר רק כי הוא מודע לדיווחים הציבוריים, אך סירב להגיב מעבר לכך.

סוכני השירות החשאי ליד הבית הלבן (צילום: רויטרס)
סוכני השירות החשאי ליד הבית הלבן (צילום: רויטרס)

החדשות על הפריצה והניסיון להדליף את החומרים הגנובים דרך עיתונאים, אם יאושר כי אכן בוצעו על ידי האקרים הקשורים לאיראן, מהוות סימן נוסף למעורבות העמוקה והמחויבת של איראן בהתערבות בבחירות 2024, לדברי גורמים לשעבר ומומחי אבטחה.

קלינט ווטס, מנהל כללי של מרכז ניתוח האיומים של מיקרוסופט, ציין כי קבוצות סייבר הקשורות לאיראן הרחיבו לאחרונה את מאמצי ההשפעה שלהן על הבחירות במספר חזיתות. הטקטיקות שנצפו כללו הקמת אתרי חדשות חשאיים המונעים על ידי בינה מלאכותית לפנייה לבוחרים, ומאמצים נפרדים להכנת הסתה לאלימות נגד דמויות פוליטיות והטלת ספק ביושרת הבחירות.

בעונת בחירות שכבר זועזעה מניסיון התנקשות בטראמפ והחלטתו המאוחרת של הנשיא ביידן שלא להתמודד לכהונה נוספת, איראן הוסיפה לרשימת ההפתעות בכך שהפכה ליריב הזר הפעיל והרציני ביותר המנסה לשבש את המרוץ.

בנוסף למבצעי ההשפעה על הבחירות באמצעות סייבר, איראן קושרה לתכנית נוספת להתנקש בטראמפ, לפי תובעים פדרליים וגורמים אחרים. למרות שהקרמלין עדיין נתפס כמיומן יותר בתעמולה חשאית ובעל משאבים ומומחיות טכנולוגית רבים יותר, עד כה איראן הפגינה את הלהיטות הרבה ביותר לשבש את הבחירות, למרות מעורבותה בעימותים אזוריים שעלולים להצית מלחמה רחבה יותר במזרח התיכון.

מומחי אבטחת סייבר וגורמים אמריקניים לשעבר טוענים כי איראן מנסה כעת לשחזר את הצלחות מבצעי ההתערבות של רוסיה ב-2016, אם כי באופן גס יותר. "פריצה והדלפה הן 'הלוויתן הלבן' של מבצעי השפעה," אמר תומאס ריד, מומחה לדיסאינפורמציה ופרופסור ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, והסביר כי הם יכולים להיות יעילים מאוד, לשלוט במחזורי החדשות ולהיות קשים להתמודדות.

עם זאת, ריד הזהיר מפני מתן קרדיט רב מדי לאיראנים. "ניסיון החשיפה האיראני היה בסגנון ישן, ניסיון לרמות עיתונאי לסקר סיפור מושתל, אך היה גם בלתי מיומן," אמר.