ברשת הטלוויזיה "אל-חדת'" התראיין היום (שלישי) מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם ראמי עבד א-רחמן. הוא סיפר שהכוחות הסוריים הדמוקרטים הצליחו לחסום במשך שעות את כביש טהרן-ביירות שעובר בסוריה, מה שמעיד שכוחות האיראנים באזור חלשים - למרות שהם אלו האמורים לשלוט בו. עוד ציין כי לפני שלושה שבועות הוא אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה שארה"ב נערכת לניסיון לחסום את כביש טהרן ביירות באזור בזה.

המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם דיווח שחוליות של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הסתננו לאחר חצות בלילה שבין ראשון לשני לכפר אלבוליל הנשלט על ידי המיליציות האיראניות ולאחר מכן ניהלו קרבות עם פעילים בעמדה צבאית של הארגונים המקומיים הנאמנים לאיראן מה שגרם למותם של 7 פעילים נאמנים לאיראן על ידי הכוחות התוקפים של SDF (הכוחות הסוריים הדמוקרטיים).

מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם בריאיון באל חדת' (צילום :רשתות חברתיות)

עימותים דומים נרשמו בכפרים אלכשמה וא-דוויר הסמוכים לעיר בוכמאל שבשטחי שליטת המיליציות האיראניות באזור מזרח דיר א-זור המתואר כעורק הסורי בכביש טהרן ביירות, אליו הגיעו SDF לראשונה מ-2017. הפעולה הביאה למותם של שני חמושים לפחות ולפציעתם של אחרים לצד לקיחת 6 מהפצועים בשבי על ידי SDF.

לפני הפעולה הזאת של SDF נהרגו 5 פעילים מהמיליציות הנאמנות לאיראן ואחרים נפצעו אתמול בתקיפת כטב"מ אמריקני ככל הנראה ברכב צבאי שבו נסעו מהכפר אלכשמה לא-דוויר במזרח דיר א-זור בסמוך לגבול סוריה עיראק. על המהלכים האלה מהעיר קובנטרי בבריטניה מנהל המרכז הסורי לזכויות אדם ראמי עבד א-רחמן.

מהו האזור שאליו התקדמו כוחות SDF ומי שלט בו או שהה בו לפני ש-SDF הסתננו לאזור?
נתחיל במניין ההרוגים בהפצצת הכטב"מ שעלה ל-8 הרוגים מהמיליציות הסוריות הנאמנות לאיראן ושנתמכות על ידי איראן בתקיפת כטב"מ שהוא ככל הנראה אמריקני שתקף את האזור של מה שידוע ככביש בוכמאל דיר א-זור או כביש טהראן ביירות, שהוא העורק שבאמצעותו מועבר נשק משטח עיראק לשטח סוריה ולאחר מכן ללבנון. כוחות SDF ביצעו פעולה ראשונה מסוגה מאז שמשמרות המהפכה וכוחות המשטר השתלטו על הכביש הזה בסוף 2017, והצליחו לחצות לעבר האזורים ממערב לפרת והשתלטו על הכביש למעשה.

הכביש הזה עובר ישירות בכפר א-דוויר. הם השתלטו על הכביש במשך כמה שעות והתעמתו עם הקבוצות האלה הנאמנות לאיראן עד שהצליחו לקחת בשבי 6 פעילים והרגו שניים ונסוגו ולקחו איתם את השבויים לכיוון הגדה המזרחית של הפרת.

הדבר מעיד על שינוי במצב מחמושים מקומיים שבטיים הנתמכים על ידי איראן לחדירה לאזורי ההשפעה האיראנית שהיו קו אדום לא רק ביחס ל-SDF אלא גם לאמריקנים כאשר ארה"ב ניסתה שוב ושוב לחסום את כביש טהרן ביירות.

מדוע כעת לדעתך ואיך SDF הצליחו לחדור לאזורים האלה שנשלטים על ידי המיליציה המזוהה עם איראן?
את השאלה לגבי התזמון כעת צריך להפנות ל-SDF ולארה"ב ואני אמרתי לפני כשלושה שבועות באלחדת' שארה"ב נערכת לניסיון לחסום את כביש טהרן ביירות באזור הזה. אולם כיצד הם הצליחו? כפי הנראה החזית שם שברירית ולא חזקה. כשפעילי SDF מצליחים לחדור את גדות הפרת ולהרוג פעילים בבוליל שרחוקה למעלה מ-60 ק"מ מא-דוויר הדבר מעיד על כך שהחזית האיראנית באזור הזה לא חזקה למרות שאיראן השקיעה בה רבות במשך שנים רבות ושקאסם סולימאני פיקח אישית על הפעולות האלה. לאור איך שפעילי SDF מצליחים בקלות הזאת לחדור, לקחת בשבי ולהרוג אני סבור שאיראן תבצע הערכה מחדש יסודית באזור הזה.

מי שולט באזור הזה כעת ואיך המצב בשטח בו?
מפקדת משמרות המהפכה היא זאת ששולטת בפועל כפיקוד אבל בשטח שולטים הפעילים הסורים שנמצאים באזור הזה שהם מחומשים ומאומנים על ידי איראן. יש את הפאטמיון האפגניים. יש גם מפקדים מהשורה השנייה בחזבאללה לבנון שמפקחים על הכוחות באזור הזה, בנוסף לפעילים מהדיוויזיה הרביעית וכמה פעילים מכוחות המשטר שהם בני האזור שכתוצאה מהסכמי הפיוס משרתים בסדיר באזור הזה