חיילים סמויים של צה''ל התחפשו לקבצנים ולמוכרי ירקות ("בסטיונרים") במהלך מבצע החיסול של בכיר החמאס מוחמד דף, מה שהיווה מרכיב חשוב במזימה הסודית של ישראל מאחורי תכנון החיסול, כך דווח היום (שלישי) בעיתון ה-"Jewish Chronical".

מזהים, מכוונים ומפוצצים: כוחות גבעתי חיסלו 100 מחבלים בלב רפיח | צפו
חיזור גורלי: ארצות הברית תספק פצצות בשווי יותר מ-750 מיליון דולר לסעודיה

עד כה לא ברורים כל פרטי מבצע החיסול של צה''ל, אך בהתבסס על ראיונות עם מקורות ביטחוניים ניתן לדווח כי סוכן אחד התחזה לבעל דוכן בשוק שמוכר ירקות מחוץ לבניין שבו דף ביקר בקביעות, כך על פי ההערכה.

עוד הוסיף הדיווח לגלות כי תכנית היציאה של המרגלים הישראליים עמדה להשתנות ברגע האחרון וכי הבסיס למבצע החיסול היה הגילוי שדף הפסיק לעקוב אחר דוחות ופרוטוקולי האבטחה הבסיסיים שלו. 

חייל צה''ל היו מודעים במשך חודשים שדף הפך למבקר קבוע במתחם האוהלים של שכונת אל מוואסי בחוף העזתי. הדפוס, כפי שדווח, היה כמעט זהה כל פעם: דף היה נכנס לבניין דירות סמוך למתחם בו היה פוגש עמיתים פעילי חמאס כדי לקבל עדכונים על תנועות צה''ל באזור, וכל על המצב בנושאי הרפואה והאספקה לעקורים העזתיים.

מוחמד דף (צילום: דובר צה''ל)
מוחמד דף (צילום: דובר צה''ל)


לאחר שקיבל צה''ל מידע מהימן ממשתפי הפעולה המקומיים ומיחידות המסתערבים הישראליות באזור על עיתוי הביקור הבא של דף, החל צה''ל לתכנן את חיסולו. 

בהערכת המודיעין, הגורמים בצה''ל החלו להבין שדף, שנקט באמצעי זהירות ביטחוניים מחמירים במשך 30 שנה, החל באופן מסתורי להתעלם מאותו דפוס הנורמה והתחיל להישאר באותו בניין מגורים, ממערב לחאן יונס.

לאחר שעובדה זו נבדקה שוב ושוב, לאור החשש שדף השתמש במציאות בתחפושות שונות במהלך ביקוריו, הם הבינו שזו הזדמנות לנצל את הכישלון חסר התקדים הזה של "אמן ההסוואה", הכינוי שניתן לדף. 

משימות מעקב של מל"טים וכלי טיס של צה"ל החלו לשלוח מידע לחדר הפיקוד והבקרה של ישראל. צוות המסתערבים של יחידת "דובדבן" הגיע לאזור והחל לשוטט בין האוכלוסייה העקורה.

חלקם התחזו לעובדי אונר"א שבאים לספק סיוע, חלקם כדמויות דתיות מוסלמיות שבאו לרומם את רוחם של המפונים. הכיסויים שבהם השתמשו נבחרו בשל כך שאפשרו לפתח מגע פיזי ומילולי עם העזתים העקורים, ובכך לאסוף כמה שיותר מודיעין.

שני מרגלים סמויים נוספים הוצבו באזור הקמפינג. אחריותם הייתה לתעד את שעת הגעתו של דף. אחד התחפש, כאמור, למוכר ירקות (בסטיונר), והציב עצמו מול הכניסה הראשית של הבניין, משם דף היה צפוי להיכנס. השני ישב קרוב לאותה כניסה, מחופש לזקן והיה לבוש בבגדים מרופטים, כקבצן.

ביום שבת ה-13 ביולי נפוצו בקרב העזתים החדשות שדף, אמן ההסוואה הידוע, מגיע לבקר. לאחר שאנשי הצוות הסמוי העבירו מידע זה לחדר הפיקוד בישראל, הקבינט הביטחוני העניק במהירות אישור לתחילת המבצע.

תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)


בהיעדר מועד מדויק להגעתו של דף, הנחה מפקד חיל האוויר שני מטוסי קרב לרחף מעל השטח, גבוה מספיק כדי שלא יעורר תשומת לב. המטוסים היו בכוננות בשמי האוויר במשך שבע שעות, בהמתנה דרוכה שדף ייכנס לבניין.

אז איתר אחד הטייסים במטוס תנועות חשודות של פעילי חמאס חמושים ממזרח למאהל, באזור שנועד להוות נתיב מילוט למרגלים הישראלים הסמויים. מפקד המבצע חשש שזה עלול לסכן את ביטחונם ולכן נרקמה תוכנית יציאה חדשה.

מפקד הכוח החשאי בשטח הופנה מערבה (כ-100 מטר משם), לאחר שנראה דף נכנס למבנה, ולא מזרחה לכיוון ישראל, כפי שתוכנן. המפקד העביר מיד את המסר ללוחמיו המחופשים דרך אוזנייה שהייתה לאוזנם.

לאחר מספר שעות, הן בחדר הבקרה בישראל הן בקרב הכוחות בשטח, נראה סוף סוף דף נכנס למבנה. האות ניתן וכוחות הקרקע עשו את דרכם מערבה לכיוון הים. לאחר מכן הם נאספו על ידי ספינה של צה"ל, מבלי לעורר חשד.

חמש דקות לאחר מכן, החלו שני המטוסים בהתקפות הדרגתיות על המבנה, כאשר הראשונה פגעה בבניין והרסה אותו כליל. לאחר מכן הניח המטוס השני חגורת אש עם פצצות זעירות סביב הבניין כדי להרתיע את פעילי חמאס מלנסות לחלץ את דף וסלמה, שומר הראש שלו, מהלהבות.

השלב האחרון כלל ירי טיל חודר, שיכול לחדור אל מתחת לבניין. גורמים ישראלים דיווחו כי לבניין יש קומה תת קרקעית, ולכן על הטייסים להשתמש בטיל מתוחכם המסוגל לחדור תחילה לבניין, ולאחר מכן לקומת הקרקע לפני שיתפוצץ.

ההנחה הייתה שדף ינסה לברוח לקומת הקרקע, ועל פי מידע מודיעיני שנאסף לאחר התקרית, זה מה שהוא בדיוק עשה. לכן נדרשו לצה"ל שבועיים כדי לאשר את מותו של דף, שכן ההריסות המקיפות את גופו היו צריכות להתפנות.

מותו של שומר ראשו, סלמה, לעומת זאת, אושר למחרת הפיגוע מאחר והוא נהרג בהיותו בקומה הראשונה. למרות שמותו של דף אושר ללא ספק, חמאס ממשיך להכחיש זאת. מעבר לסירובו לעורר דמורליזציה בלוחמיו ופעיליו, החמאס מעוניין לבלבל את המודיעין הישראלי ולהטיל ספק במקורותיו ובסוכניו.

זירת ניסיון החיסול של מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

עם זאת, העזתים לא תמיד נוטים להאמין לטענות חמאס, ומתגלים אט אט סימני המתנגדות הולכים וגוברים על האופן שבו הוא מתפקד במלחמה. יחידת המודיעין הישראלית 8200 חשפה שיחות בין עזתים זועמים המביעים את זעמם על חמאס.

באחת השיחות שנשמעו בין שני סוחרים עזה, אחד אומר בכעס: "הם הרגו את דף! אינשאללה, הם יהרגו גם את סינוואר". חברו ענה לו על כך: "אינשאללה. הלוואי."