לאחר הביקורת הקשה שהושמעה מצד משפחות חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לשלוח לפסגת המשא ומתן שתתקיים מחר (חמישי) בקהיר, גם את ראש השב"כ רונן בר וניצן אלון. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את יציאת המשלחת הישראלית מחר לדוחא, ואת המנדט לניהול המשא-ומתן". 

שני בכירים ישראלים שמעורים בפרטים טענו שראש הממשלה נתניהו הרחיב מעט את המנדט שניתן לצוות המו"מ על עסקת החטופים, כך לפי העיתונאי ברק רביד. שני הבכירים ציינו כי נתניהו נתן "מנדט סביר", שמצדיק נסיעה לסבב השיחות בקטאר. לדבריהם הגמישות שנתניהו נתן לגבי העמדות שישראל תציג מאפשרת לנהל מו"מ ולהתקדם, אך לא ברור אם הגמישות הזו תספיק כדי לסגור הסכם.

אוקראינה מרחיבה את המתקפה בשטח רוסיה; זלנסקי: "הוריתי להתחיל בצעדים הבאים"
מטה הבחירות של קמלה האריס טוען כי היה יעד לפריצה זרה

ראש הממשלה נתניהו קיים היום סדרת דיוני עומק בראשותו (שלושה סה"כ), בקריה בתל אביב, לקראת נסיעת המשלחת הישראלית מחר לדוחא. הדיונים החלו ב-11 בבוקר והסתיימו לקראת השעה 18:00 בערב. בדיונים השתתפו השרים גלנט ודרמר, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראשי מערכת הביטחון.

בתום הדיונים, כפי שנמסר פומבית, אישר ראש הממשלה את מנדט המשלחת לניהול המו"מ. בראש צוות המו"מ עומד ראש המוסד דדי ברנע, וחברים בו ראש השב"כ רונן בר, מפקד המאמץ המודיעיני של תחום השבויים והנעדרים בצה"ל ניצן אלון והיועץ המדיני של ראש הממשלה, אופיר פלק. צוות המו"מ יטוס מחר בבוקר לקטאר לכמה שעות של שיחות ובמידת הצורך יישאר בדוחא צוות ישראלי בדרגי עבודה להמשך מו"מ.

דוד ברנע, רונן בר (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)
דוד ברנע, רונן בר (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)

על פי דיווח בכלי התקשורת האמריקאי "ניו יורק טיימס", מסמכים רשמיים שטרם פורסמו של ממשלת ישראל מראים כי נתניהו הגדיל את דרישות ישראל במהלך שיחות עקיפות בתיווך ארה"ב, קטאר ומצרים. לפי גורמים אמריקאים וזרים, נתניהו הציג תנאים חדשים במאי, אשר סיבכו את המשא ומתן שמטרתו שחרור השבויים והשעיית הלחימה ברצועת עזה.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח לראשונה על התנאים הנוספים של נתניהו, בהסתמך על מסמכים פנימיים של ממשלת ישראל המפרטים את עמדת המשא ומתן של המדינה. המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס, בתיווך ארה"ב, קטאר ומצרים, התמקד בהצעת הפסקת אש שתשעה זמנית את הסכסוך ותבטיח את שחרור בני הערובה המוחזקים בידי חמאס ושל פלסטינים העצורים בידי ישראל.

אולם, נתניהו הוסיף תנאים חדשים לפיהם כוחות ישראליים ישמרו על השליטה בגבול הדרומי של עזה עם מצרים ויוטלו הגבלות נוספות על פלסטינים המבקשים לשוב לבתיהם ברצועה, על פי גורמים אמריקאים וזרים. שיחות הפסקת האש, בהן יוצגה ישראל על ידי ראש שירות המודיעין שלה ובכירים אחרים, התקדמו קרוב להסכם. אך כאשר קווי המתאר של עסקה אפשרית הובאו בחזרה לירושלים, "נתניהו היה אז מזיז את קו הסיום ומציע תנאים חדשים," אמר גורם מזרח תיכוני ל-NBC News.

לשכת נתניהו אמרה ביום שלישי כי הדיווחים על כך שישראל הוסיפה תנאים חדשים להצעה הם "שקריים" וכי מכתב ממנו מהחודש שעבר "אינו מציג תנאים נוספים ובוודאי אינו סותר או מערער את ההצעה מה-27 במאי". נציג חמאס בלבנון אמר ל-Sky News, שותפת השידור הבריטית של NBC News, ביום שלישי כי הארגון לא ישתתף במשא ומתן המתוכנן השבוע במזרח התיכון. "נתניהו אינו מעוניין להגיע להסכם שיסיים את התוקפנות לחלוטין," אמר הנציג. "אלא הוא מרמה ומתחמק ורוצה להאריך את המלחמה ואף להרחיב אותה ברמה האזורית." ישראל תכננה לשלוח משלחת למשא ומתן ביום חמישי, כך אמר דובר מחלקת המדינה.

נתניהו הצהיר פומבית במשך יותר מחודש כי אין בכוונתו להתפשר על הביטחון הישראלי לאורך גבול מצרים-עזה, המכונה גם ציר פילדלפי. בנאום בטקס סיום של צה"ל בחודש שעבר, אמר נתניהו כי כל הסכם חייב למנוע "את חזרתם של מחבלים חמושים, וכניסת נשק, לצפון הרצועה". מבקרים בישראל, כולל משפחות החטופים, האשימו את נתניהו בכך שאינו נותן עדיפות להסכם שיפסיק זמנית את הלחימה ויביא את בני הערובה הישראלים הביתה. הם טוענים כי הוא מנסה לפייס חברים מהימין הקיצוני בקואליציה השלטת שלו, אשר איימו למנוע את תמיכתם בממשלתו אם יושג הסכם הפסקת אש. גורמים אמריקאים, מערביים ומזרח תיכוניים אומרים גם כי חמאס הראה לעתים קרובות חוסר נכונות להתפשר ודרש תנאים חדשים בזמנים שהקשו על השגת הסכם.

בהודעה ביום ראשון, חמאס אמר כי ישראל הוסיפה תנאים חדשים להצעה קודמת שחשפה את כוונתה להמשיך את "התוקפנות" שלה בעזה ולחבל בהסכם הפסקת אש אפשרי. הקבוצה הציעה כי מתווכים בינלאומיים יציגו תוכנית ליישום מה שהוסכם עליו בחודש שעבר במקום לעבור סבבי משא ומתן נוספים או הצעות חדשות. למרות שארה"ב, יחד עם קטאר ומצרים, קראו לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן השבוע, בכיר בממשל ביידן הודה כי נדרשת התקדמות רבה לפני ששני הצדדים יסכימו להפסקת אש. "זה לא כאילו ההסכם יהיה מוכן לחתימה ביום חמישי," אמר הבכיר בממשל לכתבים. "עדיין יש עבודה רבה לעשות, אבל אנו מאמינים שמה שנותר כאן באמת ניתן לגשר עליו, ופשוט אין זמן לאבד".