ג'ו ביידן מתוסכל מכך שברק אובמה לא אמר לו בארבע עיניים שעליו לעזוב את המרוץ לנשיאות, הנשיא כועס על ננסי פלוסי ורואה בה כחסרת רחמים על כך שהוציאה אותו מהדלת והוא עדיין פגוע מהתפקיד שגילם צ'אק שומר באירוע, כך דיווח היום (רביעי) "פוליטיקו".

באיראן לא יחכו עם התגובה עד סיום הפסגה מחר; בלינקן לא יגיע לישראל

ביידן אמר לעוזריו ולמקורביו הקרובים ביותר שהוא השלים עם החלטתו להיפרד מהמרוץ לנשיאות בחודש שעבר, אך עדיין חש תסכול מסוים כלפי חברי מפלגתו שלו, שלדעתו דחקו אותו החוצה, לפי שלושה גורמים המעורים בפרטים.

פלוסי, אשר נמצאת בימים אלו במסע קידום נרחב לספר שלה, הסבירה במהלכו באופן בפומבי את חלקה בפרישתו של ביידן. הנשיא עדיין פגוע מיו"ר בית הנבחרים לשעבר, אבל אמר לאנשיו בימים האחרונים כי הוא מכבד, בחוסר רצון, את מעשיה של פלוסי. "היא עשתה מה שהיא הייתה צריכה לעשות" כדי לתת לדמוקרטים את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בנובמבר, אמר ביידן לאחד האנשים והוסיף שלפלוסי "אכפת מהמפלגה" ולא מרגשות.

ננסי פלוסי  (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי (צילום: רויטרס)

המתח המתמשך בין המנהיגים הדמוקרטיים מדגיש את ההיסטוריה שאחזה במפלגתם בששת השבועות האחרונים - בניגוד לאחדות שהדמוקרטים מקווים להציג בוועידתם בשבוע הבא. הופעתו של ביידן בעימות מול דונלד טראמפ בסוף יוני שכנעה את פלוסי שהוא לא יכול לנצח והיא עזרה להוציא לפועל "מרד חסר תקדים" כנגד לא רק נשיא מכהן מתוך המפלגה שלה, אלא גם מישהו שהיה חבר שלה במשך עשרות שנים, כך על פי פולטיקו.

פקיד בכיר בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות כי ביידן רואה את פלוסי כ"חסרת רחמים" וכזו שמוכנה לשים בצד מערכות יחסים ארוכות טווח כדי לשמור על מפלגתה בשלטון - והכי חשוב, למנוע את מהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לא יחזור לבית הלבן. "זו מי שהיא תמיד הייתה", הוסיף הגורם. פלוסי וביידן לא דיברו מאז שפרש.

ביידן גם נוטר טינה מסוימת על כך שאובמה - ידידו והבוס שלו לשעבר - לא התקשר אליו ישירות כדי להביע את דאגותיו לגבי הקמפיין לאחר העימות הכושל באטלנטה. בעוד שהנשיא לשעבר הביע תמיכה בביידן מיד לאחר האירוע המכונן, הוא השתתק בפומבי. אובמה מצד אחד לא פעל בכדי לעקור את הנשיא המכהן מהמרוץ, אבל הוא גם לא עצר את המהלכים להדחתו, למורת רוחם של כמה מהמקורבים ביותר לביידן, לדברי שלושת הגורמים שידברו עם פוליטיקו.

מערכת היחסים של ביידן עם הנשיא לשעבר תמיד הייתה מסובכת יותר ממה שנראה מעל פני השטח. השניים חולקים מערכת יחסים קרובה ביניהם, כאשר אובמה אפילו הציע לשלם את המשכנתא של ביידן לאחר מותו של בנו ב-2015, אך מתחים פוליטיים נוצרו בשנים שעברו מאז. ביידן חשב זמן רב שהצוות של אובמה מזלזל בו ואנשים רבים הקרובים אליו זעמו כאשר בשנת 2016 הנשיא השחור הראשון הבהיר שהוא מעדיף את הילרי קלינטון כמי שתחליף אותו ולא את סגן הנשיא שלו.

ברק אובמה  (צילום: רויטרס)
ברק אובמה (צילום: רויטרס)

אבל המעגל הפנימי של ביידן מאמין שפלוסי הייתה הקול המכריע בדחיקתו החוצה מהמרוץ לנשיאות. בני בריתו חשבו שאחרי כמעט שבועיים של ניסיונות להרגיע את חבריו הדמוקרטים בעקבות העימות מול טראמפ, המועמדות שלו לנשיאות הייתה בדרך בחזרה למסלול. בבוקר ה-10 ביולי, כאשר פלוסי הופיעה בתוכנית "Morning Joe" והבהירה שוב ושוב כי היא לא תמכה בביידן במשך כל הקמפיין שלו, עוזריו של הנשיא מאמינים כי זה פתח את הדלת לשורה של דמוקרטים ותורמים אחרים ללכת בעקבותיה.

יתרה מכך, המעגל הפנימי של ביידן אמרו לו יום לפני שפרש שאם הוא יישאר במרוץ  - הם מאמינים כי פלוסי הולכת להעביר את החששות שלה לציבור - כולל אמונתה שטראמפ יביס אותו - מה שהיה עלול להיות משפיל מאוד עבור הנשיא המכהן, אמרו שניים מהגורמים ששוחחו עם פוליטיקו.

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה ביום שני האחרון כי ביידן "מכבד" את פלוסי והתעקשה כי "הוא לא נוטר טינה". כמה עוזרים בכירים בבית הלבן הביעו גם באופן פרטי  את זעמם, לאחר שפלוסי אמרה בראיון בשבוע שעבר ל"ניו יורקר", שהיא לא מתרשמת מביצועיו הפוליטיים של ביידן, למרות ניצחונו ב-2020.

פלוסי אמרה שוב ושוב בראיונות האחרונים - בעיקר כדי לקדם את ספרה החדש שכותרתו "אמנות הכוח" - שהיא לא התקשרה לאף אחד מלבד הנשיא בשלושת השבועות שלפני עזיבתו של ביידן את המרוץ. עם זאת, פלוסי קיבלה טלפונים מדמוקרטים מהשורה הראשונה שביקשו את עצתה בימים שלאחר הופעת העימות של ביידן.

פלוסי שיבחה מאז באופן פומבי וגם פרטי את סגנית הנשיא קמלה האריס ומושל מינסוטה טים וולץ, שזינקו בסקרים והחיו את מפלגתם. ובכל זאת, בראיון עם מזכירת העיתונות לשעבר של הבית הלבן, ג'ן פסקי, עבור התוכנית שלה ב-MSNBC, פלוסי הגנה על מערכת היחסים שלה עם הנשיא.

"במשפחה שלנו, יש לנו שלושה דורות של אהבה לג'ו ביידן. בעלי ואני - כמובן, אנחנו מכירים אותו הרבה מאוד זמן - מכבדים אותו, אוהבים אותו ואת ג'יל. הוא וג'יל כל כך מדהימים, וגם המשפחה שלהם. הילדים שלנו תמיד אהבו אותם. היו לי תמונות איתו מהילדים שלנו שגדלו ועכשיו הנכדים שלנו גדלים", אמרה.

במהלך מסע קידום הספר שלה, פלוסי גם דחפה באופן פומבי לצרף את ביידן להר ראשמור, מה שדמוקרטים רבים רואים כניסיון שלה לתקן את היחסים בין השניים.

בעוד ביידן ופלוסי נותרו מנוכרים, הנשיא כן דיבר עם הסנטור צ'אק שומר ביום שבו אדם, לפי אדם שמכיר את שיחת הטלפון. הנשיא הביע פחות תסכול משומר, אותו הוא אינו תופס כמי שנמצא בחזית המהלך להדחתו. ובכל זאת, הוא לא אהב שמנהיג הסנאט - מוסד שהוא מעריך מאוד - גם שיחק יד בהפעלת לחץ, לדברי שניים מהאנשים.

"הנשיא ביידן הוא פטריוט ונותן דוגמה לכל האמריקאים בכך ששוב שם את ארצו מעל הכל", אמר שומר בהצהרה בתגובה לבקשת תגובה על הדיווח של פוליטיקו. "כולנו היינו גאים לעבוד לצידו כדי להשיג שיא חקיקתי היסטורי שישאיר אותו עם מורשת בל יימחה כנשיא".