מאז הפלישה המפתיעה לרוסיה לפני יותר משבוע, אוקראינה ממשיכה להתקדם בשטח האויב. על פי דיווחים, כוחות אוקראיניים התקדמו עוד יותר לתוך שטח רוסיה הלילה (בין רביעי לחמישי). קייב טוענת כי לכדה מאות חיילים רוסים, בעוד רוסיה פינתה יותר מ-130 אלף אזרחים מיישובים סמוכים והכריזה על מצב חירום חדש באחד המחוזות.

על פי גורמים אמריקאים ואוקראיניים, מוסקבה החלה להסיג חלק מכוחותיה מאוקראינה במטרה להדוף את המתקפה האוקראינית במערב רוסיה. צעד זה מעיד כי המתקפה המפתיעה מאלצת את רוסיה לשנות את תוכניותיה הצבאיות באוקראינה.

עלייה חדה בקריאות האנטישמיות ברשתות החברתיות
למרות המסורת: המהלך הדיפלומטי של אוקראינה שיקשה על הבאים לאומן

פעולותיה של אוקראינה הצליחו להעמיד את רוסיה במגננה, ויצרו חזית חדשה, גם אם קטנה, במלחמה בה לרוסיה היה עד כה יתרון משמעותי. אם רוסיה תביא תגבורת בהיקף נרחב מחלקים אחרים של החזית, הדבר עשוי להקל על הכוחות האוקראיניים המתקשים להדוף את ההתקפות הרוסיות הבלתי פוסקות, בעיקר במזרח אוקראינה.

הצפות ענק באוקראינה בעקבות פיצוץ הסכר ע"י רוסיה (צילום :רויטרס)

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, דן הלילה באפשרות להקים ממשל צבאי באזורים שנכבשו על ידי הכוחות האוקראיניים. שר הפנים האוקראיני, איהור קלימנקו, אמר כי אוקראינה יוצרת "אזור חיץ" במערב רוסיה כדי להגן על ערים וכפרים לאורך הגבול.

עם זאת, מומחים צבאיים מעריכים כי רוסיה הגיבה עד כה בשליחת יחידות שלא לחמו בנקודות חמות בחזית, ולא ברור אם המהלך האוקראיני ישיג את האפקט הרצוי בשדה הקרב הכולל. רוסיה נזהרה שלא למשוך כוחות ממזרח אוקראינה, שם צבאה ממשיך להתקדם בהתמדה בחודשים האחרונים.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)

ככל שהחדירה לשטח רוסיה נמשכת, הצבא האוקראיני יתמודד עם אתגרים משלו. כיבוש שטח נוסף יהיה קשה יותר עם הגעת תגבורות רוסיות, בעוד שהחזקת השטח שנכבש תחשוף עמדות אוקראיניות נייחות להתקפות אוויריות פוטנציאליות הרסניות.

המצב הנוכחי מציב את אוקראינה בעמדת יתרון, אך לא ברור אם יתרון זה יתורגם להישגים רחבים יותר בחזיתות אחרות ועד כמה זמן ניתן יהיה לשמר אותו.