קטטה אלימה פרצה אתמול (שישי) בפרלמנט בטורקיה במהלך ישיבה שעסקה בעתידו של חבר אופוזיציה שנמצא בכלא. שני חברי פרלמנט נפצעו. חבר הפרלמנט ממפלגת "הצדק והפיתוח" השלטת, אלפאי אוזאלאן, שהוא גם שחקן ומאמן כדורגל לשעבר, הכה את חבר הפרלמנט מטעם האופוזיציה הטורקית, חבר מפלגת הפועלים מהשמאל אחמד שיכ, מכיוון שמתח ביקורת על הממשלה.

לפני שהוכה, שיכ אמר כי "זה לא מפתיע שאתם קוראים לאתאלאי מחבל. כל האזרחים צריכים לדעת שהטרוריסטים הגדולים ביותר של המדינה הזו הם אלה שיושבים על הספסלים האלה", תוך שהצביע לעבר חברי מפלגת השלטון של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.

למה ארה"ב אופטימית? בניגוד להצהרות חמאס - סינוואר מאותת אחרת
כושר נשיאת נפץ שטרם נראה: הרכש החדש של חיל האוויר

לאחר דברים אלו אוזאלאן ניגש אל הדוכן, הכה את שיכ והפיל אותו. בעודו שכוב על הקרקע, הוכה שיכ על ידי חברי פרלנט נוספים ממפלגת "הצדק והפיתוח". עשרות חברי פרלמנט נוספים התערבו, מה שהוביל לעימות אלים שנמשך כחצי שעה.

קטטה בפרלמנט בטורקיה (צילום: רויטרס)
קטטה בפרלמנט בטורקיה (צילום: רויטרס)

לפחות שני חברי פרלמנט מהאופוזיציה נפצעו מאגרופים ורצפת הפרלמנט הייתה מוכתמת בדם. בתום העימות נערכה הצבעה שדחתה את הצעת האופוזיציה להחזיר את המנדט לאתאלאי.

כזכור, אתאלאי בן ה-48 נשפט בשנת 2022 ל-18 שנות מאסר ביחד עם שישה נאשמים נוספים, בהם הפילנתרופ אוסמן קבאלה, במשפט שנוי במחלוקת. בשנה שעברה הוא התמודד מתאו בכלא על מושב בפרלמנט מטעם מדינת המחוז האטיי ונבחר כחלק ממפלגת TIP מהשמאל, לה שלושה מושבים בפרלמנט.

בחירתו הובילה לעימות משפטי בין תומכיו של הנשיא ארדואן ומנהיגי האופוזיציה, שהביא את טורקיה לסף משבר חוקתי בשנה שעברה. בינואר החליט הפרלמנט להדיח את אתאלאי לאחר פסיקה של בית המשפט העליון לערעורים שאישרה את הרשעתו, מה שאפשר לשלול ממנו את חסינותו הפרלמנטרית. ב-1 באוגוסט בית המשפט לחוקה - שבודק האם פסיקות השופטים תואמות לחוקי היסוד של טורקיה - קבע שהדחתו "בטלה ומבוטלת".