חמאס תכנן לחפור ולהוציא גופות של חיילים בריטים מבתי קברות ברצועת עזה כדי לסחוט את ממשלת בריטניה תמורת החזרתם, כך לפי מסמך ששיתפו בכירים ישראלים עם "הטלגרף" הבריטי. החיילים בריטים נקברו ברצועת עזה במאה הקודמת אחרי שבריטניה כבשה את ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה.

המסמך בן שבעת העמודים, שהוצג ל"טלגרף" על ידי הכוחות הישראליים, נוצר ככל הנראה ב-5 באוקטובר 2022 על ידי גורם בחמאס, ככל הנראה בתגובה לאמירה של ראשת ממשלת בריטניה דאז ליז טראס, כי היא מעוניינת להעביר את השגרירות הבריטית לירושלים מת"א. "אם ממשלת בריטניה לא תעמוד בדרישות האמורות, עיריית עזה תפעל לפינוי כל הגופות מבתי העלמין ותאסוף במקום מיוחד בצו שיפוטי, תוך הכרזה כי הגופות נמצאות בשבי עד למציאת פתרון או עסקה", נכתב במסמך.

ליז טראס (צילום: רויטרס)
ליז טראס (צילום: רויטרס)

למרות שהמסמך נכתב לפני המלחמה בעזה, האדמה שבה נמצא בתי הקברות של הבריטי נותר בשליטת חמאס וגורמים רשמיים ישראלים אומרים כי איום הסחיטה נותר ממשי. "הטקטיקה המתוארת במסמך נועדה להטיל טרור על תושבי בריטניה כולה כדי להשפיע על החלטות פוליטיות", אמר גורם ישראלי ל"טלגרף".

"אין דרך לשלול שחמאס ישתמש באסטרטגיה הזו או באסטרטגיה אחרת כדי להשפיע על ענייני חוץ או כל דבר אחר בסדר היום שלהם בעתיד". הממשלה הבריטית תמצא את עצמה בעמדה מביכה מול העם הבריטי, האליטה הפוליטית והצבא שלה אם יחללו את גופות חייליה", הוסיף. 

בין הדרישות האפשריות שעלו במסמך ביטול הצהרת ירושלים, פינוי שרידי החיילים לבתי קברות מחוץ לעזה או תשלום רטרואקטיבית של "דמי חכירה" על קרקע לבתי הקברות משנת 1917. 

בית הקברות הוקם זמן קצר לאחר כיבוש העיר עזה ב-1917. אתר בית הקברות שוכן בצפון רצועת עזה, בשכונת א-תופאח שבשוליה המזרחיים של העיר עזה וכשמונה ק"מ מדרום-מערב למעבר ארז, בצמוד לדרך סלאח א-דין, כביש האורך העיקרי של הרצועה. בבית הקברות טמונים כיום 3,691 חללים. 3,217 מהם הם חללי מלחמת העולם הראשונה ו-781 מהם נקברו כאלמונים. חללי מלחמה זו – אנגלים, סקוטים, ולשים, אוסטרלים ניו זילנדים ויהודים – נאספו משדות הקרב לאחר כיבוש העיר או הועברו לבית הקברות מאתרי קבורה אחרים.

בית הקברות הצבאי הבריטי בעזה (צילום:  FAYEZ NURELDINE/AFP via Getty Image)
בית הקברות הצבאי הבריטי בעזה (צילום: FAYEZ NURELDINE/AFP via Getty Image)

210 קברים הם של חללים ממלחמת העולם השנייה – רבים מהם כנראה פצועי קרבות שאושפזו בבתי החולים הצבאיים באזור ונפטרו בהמשך. בנוסף נטמנו בבית הקברות 30 חללים שנפטרו לאחר המלחמה. 234 קברים בבית הקברות הם של נתיני מדינות אחרות – כנראה החיילים הטורקים שנטמנו בו. 

בחודש מאי 2004 אירע מקרה של ונדליזם בבית הקברות, ככל הנראה על רקע אירועי מלחמת עיראק השנייה. על פי הדיווח העיתונאי על האירוע שברה קבוצה של חמושים 33 מצבות וציירה כתובות נאצה וצלבי קרס על גבי 25 מצבות נוספות. במהלך מבצע עופרת יצוקה נפגע בית הקברות וכ-400 מצבות נזקקו לשיקום. בסוף 2011 הושלם השיפוץ בכספים שהועברו מישראל לבריטניה שביצעה את השיפוץ במקום.