נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מתייחס למרוץ לנשיאות 2024 כתחרות בינו לבין סגנית הנשיא קמלה האריס, וגם הנשיא ג'ו ביידן. בעצרת שנערכה בוויקס-בארה, פנסילבניה, ביום שבת, טראמפ האשים שוב ושוב את האריס והדמוקרטים בפרישתו של ביידן מהמרוץ לפני יותר מחודש - צעד המערער את הלגיטימיות של האריס כמועמדת ומדגיש את יריבו לשעבר.

טראמפ טען, ללא הוכחות, שהוועידה הלאומית הדמוקרטית שתתקיים מחר בשיקגו "מכורה" מכיוון שביידן אינו על הכרטיס. הוא אמר שביידן הוא מתדיין גרוע יותר מהסנאטור הדמוקרטי מפנסילבניה, ג'ון פטרמן, שעבר שבץ מוחי. טראמפ האשים את התקשורת בהטיה לטובת הנשיא.

לקראת עסקה? בצה"ל מכינים לחמאס מלכודות מוות ברצועה
"ההתרעה זזה הצידה, כשל עמוק": התחקיר על 8200 חשף רק את קצה הקרחון

"מה קרה לביידן? רצתי נגד ביידן ועכשיו אני רץ נגד מישהו אחר," אמר טראמפ. "אמרתי, 'נגד מי אני רץ, האריס?' אמרתי, 'מי לעזאזל זאת האריס?'"

העצרת של טראמפ, ימים ספורים לפני הוועידה, שירתה להדגיש את ניסיונו המתמשך של טראמפ להציג את האריס כ"לונטית רדיקלית שמאלנית" שנכשלה להיבחר לנשיאות במחזור הבחירות של 2020 אך כעת נמצאת על הכרטיס ורוכבת על גל של התלהבות ממפלגתה.

מאז שהאריס נכנסה למרוץ, היא סגרה את הפער מול טראמפ בחלק מהסקרים ולפי סקר חדש של ה"ניו יורק טיימס" שפורסם בשבת, היא החזירה מספר מדינות מפתח למאבק, כולל אריזונה, שם היא מובילה בכחמש נקודות. בשבוע שעבר, אותו סקר מצא שהאריס מובילה על טראמפ בפנסילבניה בארבע נקודות.

המרוץ המחודש הותיר את הנשיא לשעבר מתקשה לעתים למצוא קו עקבי של התקפה נגד האריס. הוא לסירוגין כינה אותה "טיפשה", "לונטית סוציאליסטית" וביום שבת אפילו אמר שהוא מאמין שהוא נראה טוב יותר ממנה.

"למה היא הולכת לוועידה? כי זו ועידה מכורה, כמובן. היא לא קיבלה קולות," אמר טראמפ.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

אבל טראמפ גם ביקר ספציפית את התוכנית הכלכלית של האריס, אותה היא פרסמה ביום שישי במהלך עצרת בצפון קרוליינה. הצעתה כללה הצעת סיוע של עד 25,000 דולר במקדמה לרוכשי דירה ראשונה "זכאים", מתן 6,000 דולר לכל ילד למשפחות בשנה הראשונה לחיי הילד ואיסור על "תמחור מופקע" של מצרכים.

התוכנית, שהייתה דלה בפרטים, תעזור להתמודד עם הלחצים הכלכליים שמשפחות מתמודדות איתם, לפי האריס. למרות שהאינפלציה ירדה משיאה ביוני 2022, אמריקאים עדיין מרגישים את הלחץ לאחר שמחירי מצרכי יסוד התפוצצו במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות.

"היא אומרת שהיא תוריד את עלות המזון והדיור החל מהיום הראשון," אמר טראמפ לקהל בזירת מוהיגן סאן בכיכר קייסי. "אבל היום הראשון של קמלה היה לפני שלוש וחצי שנים, אז למה היא לא עשתה את זה אז? אז זה יום 1,305, אנחנו ביום 1,305 אז למה היא לא עושה את זה עכשיו?".

טראמפ הזהיר שבעוד שהתוכנית של האריס עשויה "להישמע טוב פוליטית", הוא הדגיש ביקורות על התוכנית וכינה אותה "מסוכנת מאוד" ו"קומוניסטית".

טראמפ הציע מעט פרטים על תוכניותיו להורדת מחירים, אך שיבח את השימוש במכסים ואמר שהוא מתכנן לחתום מיד על צו נשיאותי "המורה לכל שר בקבינט וראש סוכנות להשתמש בכל כוח שיש לנו כדי להוריד מחירים, אבל אנחנו נוריד אותם בדרך קפיטליסטית, לא בדרך קומוניסטית."

טראמפ לפוקס ניוז: לסיים את המלחמה, ולשחרר את החטופים (צילום :פוקס ניוז)

העצרת של טראמפ בוויקס-בארה פותחת שבוע של תכנות מקביל לוועידה הלאומית הדמוקרטית בשיקגו. בכל יום השבוע הקמפיין צפוי להדגיש נושאים שונים תוך קיום עצרות במדינות מפתח. גם טראמפ וגם סגנו, הסנאטור ג'יי.די. ואנס, יחזרו לפנסילבניה ביום שני לאירועים שיתמקדו בכלכלה.

עם 19 קולות אלקטורליים, פנסילבניה נחשבת לפרס הגדול ביותר עבור הקמפיינים של טראמפ והאריס, ושניהם השקיעו סכום משמעותי של כסף בפרסום ובפעילות במדינה.

ביום ראשון, האריס ומושל מינסוטה טים וולז יערכו סיור אוטובוס במערב פנסילבניה עם בני זוגם, החל מפיטסבורג.

טראמפ גם הזכיר את מושל פנסילבניה, ג'וש שפירו, שהיה מועמד סופי להיות סגנה של האריס לפני שבחרה בוולז, וטען ללא הוכחות שהיא לא בחרה בו כי הוא יהודי.

קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)

"אני לא חושב שהוא טוב אבל הם דחו אותו כי הוא יהודי. זו הסיבה שהם דחו אותו, ואני אומר לכם את זה, כל יהודי שמצביע עבורה או עבור דמוקרט צריך לצאת ולבדוק את הראש שלו," אמר טראמפ.

זו הייתה הפעם השנייה שטראמפ ביקר בפנסילבניה מאז ששרד ניסיון התנקשות בבאטלר. טראמפ ערך עצרת בהריסבורג ואמר שהוא מתכנן לחזור לבאטלר כדי לערוך אירוע לכבודו של קורי קומפרטורה, האב בן ה-50 שנהרג בעצרת ב-13 ביולי.