חבר הקונגרס האמריקאי מייק טרנר, המכהן כיו״ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אמר אמש (ראשון) כי איראן עשויה להכריז על עצמה כמדינה בעלת נשק גרעיני ״עד סוף השנה״. 

טרנר מאשים את מדיניות ממשל ביידן במה שעלול להיות הסלמה משמעותית שארצות הברית ניסתה במשך שנים למנוע. בריאיון לתוכנית ״Face the Nation״, טרנר ציין כי ״מה שאנו רואים כעת עם הממשל הנוכחי, איראן עשויה להכריז על עצמה כמדינה בעלת נשק גרעיני עד סוף השנה הזו, כפי שדווח בכלי התקשורת״. עם זאת, הוא הודה כי מסקנה זו טרם התקבלה.

בזמן שחוללה כאוס במזרח התיכון: איראן החזירה לשולחן את "תוכנית אמד"
מי צריך גרעין? "איראן מבינה שהיא יכולה להגיע למצב של השמדת ישראל באופן קונבנציונלי"

טרנר, רפובליקני מאוהיו, הגן על הערותיו האחרונות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאמר כי הוא ״לא מתכוון להיות רע לאיראן״ וכי ארצות הברית תהיה ״ידידותית״ למדינה. טראמפ ציין כי ״הם לא יכולים להחזיק בנשק גרעיני, והיינו מוכנים להבטיח שלא יהיה להם נשק גרעיני״. 

\'\'לא ידידותי לאיראן\'\'. דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
\'\'לא ידידותי לאיראן\'\'. דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

הוא המשיך: "ברגע שיהיה להם, זה עולם שונה לחלוטין". טרנר טען כי טראמפ הוא ״אנטי-איראן״, והוסיף כי ״הגמישות והחופש שהיו להם תחת ממשל ביידן נתנו להם את היכולת לנסות להשפיע על הבחירות שלנו, לנסות להוציא לפועל מזימה נגד דונלד טראמפ, ולהמשיך את תוכניות הנשק הגרעיני והעשרת האורניום שלהם״.

בשבוע שעבר דיווח ערוץ איראן אינטרנשיונל, המזוהה עם האופוזיציה לממשל האיראני, כי טהרן מקדמת את תוכנית הנשק הגרעיני הסודית שלה המכונה "אמד" באמצעות שינויים במבנה ארגון החדשנות והמחקר ההגנתי (SPND), שמירה על מוחמד אסלמי כראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, והמשך ניסויים לייצור מפצחי פצצות גרעיניות.

בשנים האחרונות, סוכנויות הביון האמריקאיות ציינו בדיווחים השנתיים שלהן כי איראן "אינה עוסקת כעת בפעילויות העיקריות לפיתוח נשק גרעיני הנדרשות לייצור מכשיר גרעיני הניתן לבחינה". עם זאת, בדו"ח של מנהל המודיעין הלאומי לשנת 2024, שפורסם ביולי, הושמטה ניסוח זה. במקום זאת, הדו"ח ציין כי איראן "ביצעה פעילויות שממקמות אותה טוב יותר לייצור מכשיר גרעיני, אם תבחר לעשות זאת".