01:30 - עימותים אלימים נרשמו בין מפגינים פרו פלסטיניים לבין כוחות המשטרה של שיקגו. חלק מגדר ההפרדה סביב מתחם הוועידה נפרץ, כך לפי דיווחים ותיעודים ברשתות חברתיות. משטרת שיקגו מזרימה כוחות נוספים לתגבור.

הפגנות פרו-פלסטינית מחוץ לוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
הפגנות פרו-פלסטינית מחוץ לוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

הוועידה הדמוקרטית: הנשיא ביידן רצה להיות המופע המרכזי, היום הוא רק מופע החימום

02:30 - בשולי הוועידה: פעילי המפלגה קיימו פורום על מצוקת העם הפלסטיני. ישנם סימנים במפלגה הדמוקרטית הלאומית (DNC) כי קמלה האריס נוקטת צעדים ברורים יותר להפגת המתחים בין המפלגה לבין תנועת המחאה התומכת בעם הפלסטיני. במה שמארגני הפורום המדובר כינו כ״ראשון מסוגו״, פעילי המפלגה קיבלו מרחב בכנס לקיים פורום לדיון במצוקת העם הפלסטיני, הנתון תחת ״הפצצות ישראליות במשך חודשים״, וכן לשתף סיפורים אישיים על בני משפחה שאיבדו בסכסוך.

למרות שדרישותיהם העיקריות - שינוי דרמטי במדיניות החוץ האמריקאית בנוגע למלחמה - נותרו ללא מענה, ההחלטה לאפשר לפעילים לקיים פורום היוותה הושטת יד מצד האריס וזהו צעד שרבים הטילו ספק אם ביידן היה נוקט בו, אילו היה עדיין המועמד. ג'יימס זוגבי, אחד הפנליסטים ומייסד המכון הערבי-אמריקאי, הכיר בכך שעדיין קיימת אי-שביעות רצון מהטיפול של המפלגה הדמוקרטית במלחמה בעזה. אך הוא אמר כי הפורום היה בכל זאת ראשון מסוגו. ״זה לא הפרס. הפרס הוא שינוי במדיניות״, אמר זוגבי. ״אבל מה שהיסטורי כאן הוא שאנחנו מקיימים פאנל מאושר רשמית כדי לדבר על זה״.

הוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
הוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

02:45 - הדמוקרטים אימצו מצע מפלגתי המתמקד במאמצים לחיזוק הכלכלה, זכויות הפלה והורדת מחירים לאזרחי ארה״ב, אך אינו קורא להטלת אמברגו נשק על ישראל - דרישה שצירים נמנעים ('uncommitted״) העלו בפני המפלגה במהלך המלחמה. הדמוקרטים אישרו את המצע בהצבעה קולית במהלך מושב הוועידה.

רג'ינה רומרו, יו״ר משותף של ועדת המצע של המפלגה הדמוקרטית הלאומית, אמרה כי המצע הוא ״תוצר של תהליך מקיף של התייעצות עם מנהיגים מכל פינות הקואליציה המנצחת שלנו״.  רומרו אמרה כי היו מאות הגשות לוועדה, שלאחריהן התקיימו שעות של שימועים ועדויות. ״כולם היו חיוניים ליצירת חזון צופה פני עתיד למפלגתנו, המהדהד את קולות כולם", אמרה רומרו. "סגנית הנשיא האריס נושאת כעת את הלפיד. והיא והמושל וולז מחויבים להביא תוצאות לעם האמריקאי״.

המסמך בן 92 העמודים הושלם על ידי ועדת המצע של המפלגה ב-16 ביולי, ימים לפני שהנשיא ג'ו ביידן פרש מהמרוץ. כתוצאה מכך, המצע מדגיש לא רק את הישגי כהונתו הנשיאותית של ביידן, אלא גם את תוכניותיו, אילו היה זוכה בכהונה שנייה. במהלך שלב הניסוח הפומבי, הקריאה להטלת אמברגו על ישראל הייתה נקודת המחלוקת העיקרית בין הדמוקרטים, אך הנושא לא זכה לדיון בוועדת המצע.

בנושאים כלכליים, המצע מדגיש את מאמצי ממשל ביידן לשקם את הכלכלה בעקבות המגפה ומשווה את מדיניותו של ביידן לזו של דונלד טראמפ. הוא טוען כי הנשיא לשעבר ״מטה את הכלכלה שלנו לטובת חבריו ממר-א-לגו ותורמיו המיליארדרים, שכמוהו - פועלים רק למען עצמם״.

03:30 - יושבת הראש המשותפת של הוועידה הדמוקרטית, סגנית מושל מינסוטה פגי פלנגן, עשויה בקרוב לעשות היסטוריה כאישה הילידית הראשונה שתמשול במדינה. האפשרות הובילה לתשואות בקרב הקהל, שכן היא תהיה תלויה בזכייתו של מושל מינסוטה טים וולץ בתפקיד סגן הנשיא כבן זוגה לריצה של קמלה האריס.

פלנגן, משבט האוביג׳וואה, מיקדה את דבריה בבחירת האריס ווולץ, באומרה: ״הוא והאריס הקדישו את חייהם בלחימה למענכם, למען משפחתכם, למען עתידכם״.

פגי פלנגן (צילום: רויטרס)
פגי פלנגן (צילום: רויטרס)

04:40 - מושל פנסילבניה ג׳וש שפירו מגיב לטענותיו של טראמפ כי אנטישמיות שיחקה תפקיד באי-בחירתו למועמד סגן הנשיאה: ״לדונלד טראמפ אין שום יסוד לדבר על הנושא, אני לא אקבל ממנו הטפות על כך. הוא אדם שפעל באופן גזעני, הוא אדם שמפיץ שנאה והוא באופן שגרתי פועל כדי לפלג אנשים״.

ג'וש שפירו (צילום: רויטרס)
ג'וש שפירו (צילום: רויטרס)

04:00 - הכוח נמצא עם המפלגה הדמוקרטית: נתפס בעדשת המצלמה - מארק המיל, הידוע בתור לוק סקייווקר מסרטי ״מלחמת הכוכבים״.

04:05 - מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר אמר כי קיבל ״שיחות ממאות אנשים" שאמרו לו שלדעתם ג׳ו ביידן צריך לפרוש מהמרוץ לנשיאות לאחר העימות הנשיאותי ביוני. ״חשבתי שעלינו לעשות זאת בפרטיות״, אמר שומר באירוע של פוליטיקו על השאלה באשר לקריאות הדמוקרטים לפרישתו מהמרוץ. ״חשבתי שזה יהיה גם יעיל יותר וגם מכובד יותר״.

04:10 - קמלה האריס עולה לבמה לקול תשואות ומחיאות כפיים סוערות ומודה לנשיא ביידן ״אנחנו נהיה אסירי תודה לך לנצח״, היא המשיכה ״כשאני מסתכלת על כולם כאן הלילה, אני רואה את היופי שבאומה שלנו, אנחנו מאוחדים בחזון שלנו באשר לעתיד המדינה. אנחנו נכריז בקול אחד - אנחנו מתקדמים קדימה״.

קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

04:30 - אלכסנדרה אוקסיו קורטז עלתה אל הבמה: ״תודה לכם קמלה האריס וטים וולז על החזון שלכם, תודה לך ג׳ו ביידן על מנהיגותך״. הקהל צועק AOC (ראשי התיבות של שמה). ״אני כאן כי עומדת בפנינו הזדמנות היסטורית - ההזדמנות לבחור נשיאה למען מעמד הפועלים, בגלל שהיא חלק ממעמד הפועלים". עוד אמרה: ״היא עובדת בלי הפסקה בשביל להביא להפסקת אש בעזה, ולהחזיר את החטופים הביתה״.

אלכסנדרה אוקסיו קורטז בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
אלכסנדרה אוקסיו קורטז בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

04:50 - הילארי קלינטון עלתה לבמה. אחרי דקות ארוכות של מחיאות כפיים סוערות, היא אמרה: ״משהו קורה באמריקה, אפשר להרגיש את זה. משהו שעבדנו בשבילנו וחלמנו עליו זמן רב. ראשית, נצדיע לנשיא ביידן. הוא היה המנצח על הדמוקרטיה, בבית ובחוץ. הוא הביא הוגנות, הדמוקרטיה בחזרה לבית הלבן. הוא הראה מה זה פטריוט אמיתי״. מדובר בהופעתה הראשונה של קלינטון בוועידה הדמוקרטית מזה שמונה שנים, אז הייתה מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

הילארי קלינטון בוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון בוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

05:00 - קלינטון: ״קמלה עמדה למען הערכים האמריקאיים. קמלה לא תזלזל בצבא ובחיילים שלנו. היא לא תשלח מכתבי אהבה לדיקטטורים. היא תגן על הדמוקרטיה ועל החוקה שלנו והיא תגן על אמריקה מאויבינו - מבחוץ ומבפנים״.

הילארי קלינטון בוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון בוועידה של המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

06:10 - בקטע שהפך לוויראלי ועוצמתי מתוך הוועידה הדמוקרטית, הסנאטור מג׳ורג׳יה, רפאל וורנוק: ״אני זקוק לכך שילדי השכנים שלי יהיו בסדר כדי שהילדים שלי יהיו בסדר. אני זקוק לכך שכל ילדי השכנים שלי יהיו בסדר... הילדים המסכנים שנמצאים בישראל והילדים המסכנים שנמצאים בעזה... אלה שבאוקראינה... אלו שבקונגו. אני זקוק לכך שילדים אמריקאים משני צדי המסילה יהיו בסדר״.

06:15 - לפי הדיווחים, משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקאית שהגיעו לוועידה הדמוקרטית נפגשו עם אילן גולדנברג, מיועציה הקרובים של קמלה האריס ומי שמונה לאיש הקשר עם הקהילה היהודית מטעם הקמפיין שלה. גולדנברג הדגיש את מחויבותה של סגנית לביטחון ישראל ולמאמצים להשגת עסקת חטופים. הפגישה תוארה כטובה וכי העמדות שהוצגו בה תואמות את אלו שמציג גם הנשיא ג'ו ביידן ביחס לישראל.

06:20 - ד״ר ג׳יל ביידן, האישה הראשונה: ״קמלה וטים, אתם תזכו. אתם מעצבים דור חדש״.

06:25 - אשלי ביידן, בת 43, ילדתו הצעירה ביותר של הנשיא ביידן והיחידה עם ג'יל ביידן, נואמת כעת. אשלי ביידן לא הייתה נוכחות גלויה כל כך בחייו ובנשיאותו כמו האנטר או בו ביידן. היא מוכרת לרבים, בשנים האחרונות, בעיקר כמי שיומן שכתבה כשהייתה במרכז גמילה לפני שנים נגנב ונמכר לקבוצה השמרנית Project Veritas.

אשלי ביידן (צילום: רויטרס)
אשלי ביידן (צילום: רויטרס)

06:30 - הנשיא ביידן עולה לבמה, בתו אשלי היא זו שהציגה אותו, זאת אחרי עיכוב ניכר בלוח הזמנים שדחק את ביידן מסוף שעת הפריים טיים (שעון ארה״ב) לקרוב לחצות. דקות ארוכות של מחיאות כפיים, הקהל נעמד על רגליו ולא נרגע, הנשיא ביידן אמר במשך דקה ״תודה רבה״. הערב עצמו נראה הוקדש למורשתו ולכהונתו של הנשיא ביידן, כשכל הנואמות והנואמים באשר הם הודו לו על הנשיא שהיה ועל מה שהקריב למען המפלגה.

ג'ו ביידן בוועידת המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בוועידת המפלגה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

06:35 - הנשיא ביידן הודה לבתו ולאשתו ג׳יל ביידן - ״גם עכשיו כשאני רואה אותה הלב שלי עושה בום בום בום״ וקרא לסבב מחיאות כפיים לג׳יל ביידן. ״אני אוהב את כולכם, ואמריקה - אני אוהב אותך", המשיך הנישא וזכה לקריאות ״אנחנו אוהבים את ג׳ו״ מהקהל. עוד אמר הנשיא: "חברים, תנו לי לשאול אתכם - אתם מוכנים להצביע לחופש? אתם מוכנים להצביע לדמוקרטיה ולאמריקה? תנו לי לשאול אתכם - אתם מוכנים לבחור בקמלה האריס וטים וולז?״.

06:40 - הנשיא ביידן: ״בתור הנשיא שלכם, אני נחוש שאמריקה תמשיך קדימה ולא תחזור אחורה. שתשגשג מתוך הגיוון שבה. התחייבתי בפניכם שאהיה הנשיא של כל האמריקאים, לא רק למי שהצביע עבורי״. ביידן נראה מרוגש כשדמעות עומדות בעיניו. הנשיא ציין את כל ההישגים שקרו במהלך נשיאותו ואמר: ״כולנו יודעים שיש עבודה לפנינו, אבל אנחנו נעים בכיוון הנכון״.

07:00 - קבוצה קטנה של מפגינים מנסה להפריע, אך הנוכחים במקום חוסמים את השלט באמצעות הבאנרים שהם מחזיקים. חלק מהנוכחים במקום גם מנסים לחטוף את השלט עליו כתוב ״תפסיקו לחמש את ישראל״ מידיהם. ביידן עקץ את טראמפ: "אחוז הפשיעה ימשיך לרדת כשאנחנו נשלח תובעת לבית הלבן במקום עבריין".

07:05: הנשיא ביידן: "אני אמשיך לעבוד כדי להביא את החטופים הביתה, לסיים את המלחמה בעזה ולהביא לשלום במזרח התיכון".