הלילה (בין שני לשלישי), קלינטון חזרה לבמת הוועידה בתפקיד שונה - המועמדת שהפסידה לדונלד טראמפ לפני שמונה שנים והפכה בעל כורחה לסמל של מטרה בלתי ממומשת, שכעת מצטרפת לתקווה המתחדשת עבור דמוקרטים רבים, הלהוטים ״לסיים את העבודה״, כפי שחלקם הגדירו זאת השבוע.

הוועידה הדמוקרטית: הנשיא ביידן רצה להיות המופע המרכזי, היום הוא רק מופע החימום

״מדובר בעניינים הלא גמורים של בחירת אישה לנשיאות״, אמרה מיני טימרג׳ו, יועצת לשעבר של קלינטון, המובילה קבוצה לאומית לזכויות הפלה. היא אמרה כי חלק בוגרי קמפיין קלינטון ממלאים תפקידים מובילים במאמץ הבחירות של האריס לנשיאות. יחד עם קלינטון, הלילה הראשון של הוועידה הציג את הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן באור הזרקורים. נאומה של קלינטון חתם עשורים של הופעות בוועידות דמוקרטיות, שבהן לבשה כובעים רבים - מדברת כגברת ראשונה כשביל קלינטון היה נשיא ב-1996, כמועמדת עולה בעצמה ב-2000, כמתמודדת נשיאותית מובסת ב-2008, כמועמדת ב-2016 וכוותיקת המפלגה ב-2020.

כעת היא ממלאת תפקיד תומך באישה אחרת המתמודדת מול טראמפ. היא ובעלה תמכו בהאריס כמעט מיד לאחר שביידן פרש ממרוץ 2024. עלייתה הפתאומית של האריס לראש הכרטיס הדמוקרטי העצימה חלק מהמקבילות ל-2016, אף שהאריס שמה פחות דגש על מגדרה מאשר קלינטון. חברת הקונגרס דבי דינגל (דמוקרטית ממישיגן) אמרה על קלינטון ״אני בטוחה שהיא נרגשת לראות אישה אחרת מועמדת״ והוסיפה: ״אני מצפה ליום שבו נפסיק להסתכל על מגדר״.

הפסדה של קלינטון לטראמפ ב-2016 היה מכה קשה לדמוקרטים רבים, שהסתכלו על חלק מסקרי הבחירות המוקדמות בביטחון והרגישו שהיא עומדת בפני ניצחון. מאז, היא תפסה מקום מורכב במפלגה - דמות מוערכת, אך כזו המזוהה עם רגע כואב שהצית דיון רב על האסטרטגיה והכיוון של הדמוקרטים, כמו גם על השפעת הסקסיזם בפוליטיקה. חלק מהדמוקרטים ראו בקלינטון נטל פוליטי ופעלו להתרחק ממנה בבחירות הבאות.

קלינטון הייתה חלק קבוע מהוועידות הדמוקרטיות מאז שנות ה-90. קטע וידאו שלה מוחאת כפיים בהתלהבות לשיר ה״מקרנה״ בוועידת 1996 - כשהייתה הגברת הראשונה - ממשיך לשעשע את האינטרנט וצץ מחדש ברשתות החברתיות לקראת הופעתה האחרונה בוועידה. בנאומים רבים, היא הכירה באופי פורץ הדרך של הקריירה הפוליטית שלה. ב-2008 - כיריבה מובסת בפריימריז, המתאחדת מאחורי ברק אובמה - היא ציינה ״אמי נולדה לפני שנשים יכלו להצביע״ ואמרה, ״בתי יכלה להצביע עבור אמה לנשיאות״. ב-2016, היא הכריזה, ״יצרנו כרגע את הסדק הגדול ביותר בתקרת הזכוכית הזו עד כה״.

בספר זיכרונות לאחר ניצחונו של טראמפ ב-2016, קלינטון הכירה בכך שעשתה טעויות אך גם האשימה גורמים מעבר לשליטתה, ואמרה שלא יכלה להסביר את הסלידה של מצביעים רבים ממנה. ״למה רואים בי דמות כה מפלגת, ונניח, ג'ו ביידן וג'ון קרי לא?״ היא כתבה. ״הם הצביעו בכל מיני הצבעות, כולל כאלה שהם מצטערים עליהן, בדיוק כמוני? מה הופך אותי לכזה מוקד זעם? אני באמת שואלת. אני במבוי סתום״.

טראמפ השיק התקפות אישיות עמוקות נגד קלינטון, לעתים תוך התמקדות במגדרה והאשמתה בשימוש ב״קלף האישה״ בקריירה שלה; המועמד הרפובליקני נקט בטון דומה עם האריס, לועג לשמה, לצחוקה ולאינטליגנציה שלה וקורא לה חלשה. ב-2020, קלינטון הופיעה מחדש לנאום בוועידה הדמוקרטית כשביידן אתגר את טראמפ. היא התמקדה בקידום הרקורד של ביידן ושל בחירתו אז לסגנית נשיא, האריס, על פני זה של טראמפ ואמרה מעט על הפסדה המכאיב ארבע שנים קודם לכן.