בריטניה פרסמה היום (שלישי) הודעה ובה נכתב כי ראש הממשלה הבריטי קיר סטארמר שוחח עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ולצד תנחומים שהביע בעקבות חילוץ גופותיהם של ששת החטופים ששוחררו בעזה הבוקר, סטאמר קרא להבטיח גישה רחבה יותר לעצירי הנוח'בה המוחזקים בישראל. 

"ראש ממשלת בריטניה", נכתב בהודעה, "קרא לראש ממשלת ישראל נתניהו להבטיח גישה רחבה יותר לעצירים המוחזקים בישראל, להגביר את אספקת הסיוע לעזה ולוודא שהחוק הבינלאומי נשמר בכל עת".

נסראללה התפאר תמיד שהוא מגן לבנון - עכשיו הגיע החשבון השמן
גורמי מודיעים אמריקאים מאשרים רשמית: איראן פרצה לקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ

בתוך כך, בריטניה צפויה לקבל החלטה בנוגע לאיסור מכירת נשק לישראל במהלך החודש הקרוב, זאת לאחר שפקידים בכירים הונחו לבחון ראיות לפשעי מלחמה אפשריים במהלך הלחימה בעזה. ההחלטה, שהייתה אמורה להתפרסם בימים הקרובים, נדחתה לצורך המשך בחינת הדברים. 

ישנם מספר מהלכים העומדים מאחורי הדחייה. בימים האחרונים גורמים מדיניים ודיפלומטיים בישראל פעלו בצורה אינטנסיבית וקיימו מגעים רבים עם הצד הבריטי במטרה לדחות כמה שאפשר את יישום ההחלטה המדינית של הממשלה הבריטית החדשה לעצור את ייצוא החימושים לישראל בעקבות ההחלטות והסוגיות הנידונות בבתי הדין הבינלאומיים בהאג, ה-ICC וה-ICJ.

הקהילה היהודית בבריטניה הפעילה לחצים כבדים ושידרה לממשלה מסר חריף מאוד לאחר שהוחלט לא להתנגד לצווי המעצר של ה-ICC נגד בכירים ישראלים.

הסוגיה של מכירת נשק היא אחת מנקודות החיכוך הפוטנציאליות ביחסים בין בריטניה לישראל, שנמצאים במתח מאז עליית הלייבור לשלטון. היועץ המשפטי לממשלה, ריצ'רד הרמר, ביקר בישראל בשבוע שעבר כדי להסביר את החלטת הממשלה להסיר את ההתנגדות הבריטית לצו המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד בנימין נתניהו.