הוועידה הדמוקרטית התקיימה הלילה (בין שלישי לרביעי, שעון ישראל) בשיקגו. ברקע לוועדה, נרשמו עימותים אלימים ומעצרים רבים בהפגנה פרו-פלסטינית מול הקונסוליה הישראלית. מספר אנשי ציבור אמריקאים עלו על הבמה והביעו את תמיכתם במועמדת הדמוקרטית, קמלה האריס.

הדוברת המפתיעה הייתה דוברת הבית הלבן לשעבר של המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, ששמה סטפני גרישם. היא הצהירה על תמיכתה בקמלה האריס, וזאת לאחר שבעבר הייתה "מאמינה אמיתית" ואף בילתה חגים עם משפחת טראמפ, ושינתה את דעתה באופן דרמטי.

סטפני גרישם בתפקידה בבית הלבן (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
סטפני גרישם בתפקידה בבית הלבן (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

בפני צירי המפלגה הדמוקרטית, גרישם טענה כי טראמפ "לועג" לתומכיו מאחורי הקלעים וכי "אין לו אמפתיה, מוסר או נאמנות לאמת". היא הסבירה את תמיכתה בהאריס באומרה כי היא ״אומרת את האמת, מכבדת את העם האמריקאי ויש לה את הקול שלי״.

נזכיר כי גרישם התפטרה מתפקידה בבית הלבן מיד לאחר התקיפה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, והייתה בכירת הצוות הראשונה שעשתה זאת באותו יום. במהלך כהונתה כדוברת של טראמפ, היא לא קיימה תדרוכי עיתונות, והסבירה זאת כשאמרה: ״בניגוד לבוס שלי, מעולם לא רציתי לעמוד מאחורי הדוכן הזה ולשקר״.

גם דאג אמהוף, בן זוגה של קמלה האריס, עלה לבמה לנאום ואמר: ״קמלה האריס נמצאת כרגע במילווקי ואני מחכה שהיא תחזור כי אנחנו כל כך נהנים כאן! אבל זו מי שהיא, איפה שצריכים אותה, שם היא תהיה. היא תהיה נשיאה נהדרת שכולנו נהיה גאים בה״. הוא סיפר כיצד הכירו, ואיך הוא קיבל את מספר הטלפון שלה לפני שראה אותה. הוא סיפר שהתקשר אליה והגיע לתא הקולי שלה: ״קמלה שומרת את ההודעה הקולית הזאת, והיא מכריחה אותי לשמוע אותה כל חגיגת שנה שלנו״, סיפר. "דיברנו, שוחחנו במשך שעות והיא צחקה, אתם מכירים את הצחוק הזה?", הוא שאל לאחר שצחוקה של האריס הפך לסנסציה ויראלית ולמושא מתקפותיו של טראמפ, ״אני אוהב את הצחוק הזה!״ אמר.

אמהוף המשיך וסיפר על רעייתו כי ״קמלה נלחמה נגד אנטישמיות וכל צורות שנאה במשך כל הקריירה שלה, היא מוצאת אושר ברדיפה אחר הצדק״.

זאת לאחר קולות שונים בנושא, וכחלק מהדמוקרטים היהודים רצו שנושא האנטישמיות יטופל באופן ישיר בוועידה. דאג אמהוף, הג'נטלמן השני, ממוצא יהודי, הוא אחד הקולות הבולטים שהביאו לשם כך. באופן טבעי, הוא הדובר בוועידה שיוכל להציג את האריס באופן האישי ביותר. הוא לא רק מתאר את אישיותה, אלא גם קושר אותה לאופן שבו היא ניגשה לקריירה שלה בשירות הציבורי. "האמפתיה שלה היא הכוח שלה," הוא אמר.

״השנה נחגוג את יום הנישואין העשירי שלנו, ואני יודע שזה אומר שאני אשמע את ההודעה הקולית הזו שוב, אבל אני גם אשמע אותה מקבלת על עצמה את נשיאות ארה״ב״, הצהיר בהתרגשות.

צ'אק שומר בוועידה הדמוקרטית (צילום: צילום מסך)
צ'אק שומר בוועידה הדמוקרטית (צילום: צילום מסך)

דובר נוסף הוא צ׳אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שעלה לבמה והצהיר: ״רק מתמודדת אחת יכולה להוביל את ארה״ב קדימה״. הוא ציין כי "כיהודי הבכיר ביותר אני אף פעם לא ארצה שנכדיי יתמודד עם אפליה בימי חייהם". הוא שיתף, "טראמפ הזמין לאומן לבן לבית הלבן, הוא חתם על איסור מפלה כלפי הקהילה המוסלמית. אני עונד את הסיכה הזו על דש הבגד שלי [סיכה כחולה מרובעת, מתחת לסיכה של הדגל האמריקאי - ב״ש] כדי לעמוד נגד אנטישמיות, כדי לעמוד נגד גזענות. למשפחות שלנו מגיעה טוב יותר מדונלד טראמפ״.

אחריו עלה ברני סנדרס, הסנאטור היהודי מוורמונט. הוא יצא נגד פסיקות בית המשפט העליון בנושא מימון קמפיינים וקורא למימון ציבורי של בחירות - הצעה שסיכוייה להתממש נמוכים ביותר. למרות זאת, הצירים מריעים בהתלהבות לשורת ההצעות הפרוגרסיביות שלו, אף על פי שלרובן סיכוי קטן להפוך למציאות בקונגרס המפולג הנוכחי.

עוד הוא המשיך ונתן את הקרדיט לממשל ביידן-האריס על שיפור חייהם של האזרחים הקשישים במדינה, הטבות שלפי נאומו צריכות להפוך לרווחת של כלל האזרחים. סנדרס, בן ה-82, עמד על במת הוועידה הדמוקרטית אחרי שהפסיד בעצמו פעמיים בפריימריז הדמוקרטיים למועמדות לנשיאות, מול הילארי קלינטון ב-2016 ומול ג׳ו ביידן ב-2020. כמובן שהוא דיבר גם על המצב במזרח התיכון, ואמר ״אנחנו חייבים לסיים את המלחמה הנוראית הזאת בעזה, להחזיר הביתה את החטופים ולדרוש הפסקת אש מיידית״.

כאמור, עשרות שוטרים מוצבים מחוץ לגורד שחקים בשיקגו המאכלס את הקונסוליה הישראלית, שם צפויה החלה הפגנה פרו-פלסטינית משמעותית. הבניין משמש גם כאחד ממרכזי התחבורה העיקריים של העיר. המשטרה סגרה את רוב הכניסות אליו, ואפשרה לנוסעים להיכנס רק דרך כניסה אחת, שם הוצבו שוטרים חמושים. עימותים רבים ומעצרים נרשמו.

הפתעה נוספת בוועידה הייתה דווקא מוזיקלית. מתוך ניסיון להתחבר לצעירים, הראפר והמפיק מאטלנטה, ליל ג'ון, הופיע בהפתעה במהלך הצבעתה של המשלחת מג'ורג'יה לקמלה האריס. הוא ביצע את הלהיט "Turn Down for What", ואמר: ״אנחנו כאן כדי להצביע רשמית לקמלה האריס״.

גם מישל אובמה עלתה על במת הוועידה הדמוקרטית, והצהירה: "התקווה עושה קאמבק". היא עלתה לבמה לצלילי שירו של סטיבי וונדר ומחיאות כפיים. מישל פתחה את נאומה ואמרה כי היא שרויה באבל, על מות אמה מריאן רובינסון, שנפטרה במאי ואומרת שהיא לא הייתה בטוחה שתהיה יציבה מספיק כדי לעלות לבמה הערב. כשברק ומישל אובמה נכנסו לתפקיד ב-2009, אמה עזבה את שיקגו ועברה לגור בבית הלבן כדי לעזור בגידול סשה ומליה אובמה.

״הפעם האחרונה שהייתי כאן בעיר הולדתי הייתה כדי להנציח את אמי, האישה שהראתה לי את משמעות העבודה הקשה, הענווה והתקינות, האישה שקבעה את המצפן המוסרי שלי גבוה והראתה לי את כוחו של קולי שלי״ היא אומרת.

״האריס היא אחת האנשים המוכשרים ביותר שאי פעם ביקשו את משרת הנשיאות״ אמרה אובמה. ״והיא אחת המכובדות ביותר - מחווה לאמה, לאמי, וכנראה גם לאמא שלך״. אובמה הוסיפה: ״הסיפור שלה הוא הסיפור שלך. זה הסיפור שלי. זה הסיפור של הרוב המכריע של האמריקאים המנסים לבנות חיים טובים יותר״.

״מי יגיד לטראמפ שהמשרה שהוא מנסה להשיג אולי תהפוך לאותן ׳משרות שחורות׳?״, אמרה כחלק מעקיצה שחוזרת על עצמה במהלך הועידה הדמוקרטית ומתייחסת להערה אומללה ביותר של טראמפ מיוני השנה כשאמר: ״הם [מהגרים] לוקחים עכשיו ׳משרות של שחורים׳, וזה יכול להיות 18, זה יכול להיות 19 ואפילו 20 מיליון אנשים. הם לוקחים משרות של שחורים, והם לוקחים משרות של היספנים, ואתם עוד לא ראיתם את זה, אבל אתם תראו משהו שיהיה הגרוע ביותר בהיסטוריה שלנו״. האמירה הזו עוררה סערה בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית, טראמפ התייחס כאן בעיקר למשרות צווארון כחול.

ברק אובמה (צילום: רויטרס)
ברק אובמה (צילום: רויטרס)

לאחר מכן הציגה את הנשיא לשעבר, ברק אובמה. נאומו הוא אחד האירועים המצופים ביותר בוועידה הדמוקרטית, בין השאר בגלל הכריזמה והיכולות הרטוריות היוצאות דופן של הנשיא לשעבר. מיותר לציין את התרגשות הקהל כשאובמה נכנס ועולה על הבמה. שניהם עדיין נחשבים לשמות חזקים במפלגה הדמוקרטית.

״שיקגו. טוב להיות בבית! [אובמה כיהן כסנאטור מטעם מדינת אילינוי] אני לא יודע מה איתכם, אבל אני מרגיש fired up, אני מרגיש שאני מוכן״. ״אני מרגיש מלא תקווה״.

הוא התחיל במילות פרגון לנשיא, ג'ו ביידן: ״ההיסטוריה תזכור את הנשיא ביידן כמי שהגן על הדמוקרטיה ברגעי הסכנה הגדולים ביותר. ואני גאה לקרוא לו הנשיא שלי, ואני גאה אפילו יותר להגיד שהוא ידיד שלי. הלפיד הועבר, זה תלוי בנו להילחם באמריקה שאנחנו מאמינים בה. זה עדיין יהיה מירוץ צמוד במדינה מפולגת. במדינה שבה אמריקאים רבים מידי עדיין מתקשים, לא מאמינים שהממשלה יכולה לסייע. האנשים שיכריעו את הבחירות האלו שואלים שאלה פשוטה - מי ידאג לי? לילדיי? לעתיד? דבר אחד בטוח - דונלד טראמפ לא מאבד שעות שינה בגלל השאלה הזאת״.

הקהל צועק ״בוז״ למשמע מתקפותיו של ברק אובמה נגד דונלד טראמפ, להם הנשיא לשעבר אומר ״אל תצעקו ׳בוז׳, תצביעו. אמריקה מוכנה לפרק חדש, לסיפור טוב יותר, אנחנו מוכנים לנשיאה - קמלה האריס״.