בנאום מחשמל בעיר בה הוא החל את עלייתו יוצרת ההיסטוריה שלו עצמו לפני כמעט 30 שנה, נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הפגין את תמיכתו בסגנית הנשיאה קמלה האריס תוך שהוא מעביר התקפה צורבת על יריבה. הוא לעג לנשיא לשעבר דונלד טראמפ כאדם אובססיבי ״לגודל הקהל בעצרות״, בעוד הוא מחווה בידיו כפי שטראמפ נוהג לדבר עם ידיו, ואמר כי אם יופקד הכוח בידיו הוא ידרדר את המדינה לאחור. ״ראינו את הסרט הזה, וכולנו יודעים שסרט ההמשך בדרך כלל גרוע יותר״, אמר לקהל הסוער בסיום הלילה השני של הוועידה הלאומית הדמוקרטית בשיקגו, שפרץ בקריאות מוכרות של ״כן, אנחנו יכולים״, המזכירות את סלוגן הקמפיין של הנשיא ה- 44 של ארה״ב בזמנו.

הנשיא לשעבר אובמה עלה לבמה אחרי נאומה של אשתו, מישל אובמה, ואמר ״אני הטיפש היחידי שמעז לעלות אחרי מישל״, בעודו מתייחס לנאומה המרתק שהצליח להשקיט את הקהל בצורה יוצאת דופן לאחר שעות של נאומים משלל פוליטיקאים ופוליטיקאיות. הגברת אובמה בעצמה תקפה את טראמפ כמוטב של ״ההעדפה המתקנת של עושר דורי״, קרעה אותו לגזרים על שקר הבירתר שלו על בעלה, ושאלה בחדות ״מי יגיד לו שהתפקיד שהוא מחפש כרגע עשוי להיות אחת מאותן משרות שחורות?״.

הותר לפרסום: סוכל ניסיון פיגוע בכביש 85 סמוך לכרמיאל
נחמה קטנה על כישלון ענק ומתמשך | בתו של חיים פרי ז"ל

אמרה מישל כחלק מעקיצה שחוזרת על עצמה במהלך הועידה הדמוקרטית, מרפררת להערה אומללה ביותר של טראמפ מיוני השנה שאמר: ״הם [מהגרים] לוקחים עכשיו ׳משרות של שחורים׳, וזה יכול להיות 18, זה יכול להיות 19 ואפילו 20 מיליון אנשים. הם לוקחים משרות של שחורים, והם לוקחים משרות של היספנים, ואתם עוד לא ראיתם את זה, אבל אתם תראו משהו שיהיה הגרוע ביותר בהיסטוריה שלנו״. האמירה הזו עוררה סערה בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית, טראמפ התייחס כאן בעיקר למשרות צווארון כחול.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

הזוג אובמה היו ונותרו בין הכוכבים הבוהקים ביותר של המפלגה הדמוקרטית, הם נערצים על ידי חברי ומצביעי המפלגה כאחד והצליחו להפיח אנרגיה וחיים במה שכבר היה חגיגה סוערת ורבת כוכבים של המועמדות הנשיאותית הראשונה של מפלגה גדולה של אישה שחורה בהיסטוריה האמריקאית. ״אמריקה מוכנה לפרק חדש, לסיפור טוב יותר, אנחנו מוכנים לנשיאה - קמלה האריס, וקמלה האריס מוכנה לתפקיד״.

דונלד טראמפ וברק אובמה (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ וברק אובמה (צילום: רויטרס)

״אנחנו זקוקים לנשיא שבאמת אכפת לו ממיליוני האנשים ברחבי המדינה הזו״, אמר הנשיא לשעבר אובמה. ״אנחנו זקוקים לנשיא שיעמוד על זכותם לשאת ולתת על שכר טוב יותר ותנאי עבודה טובים יותר, וקמלה תהיה הנשיאה הזו. כן היא יכולה!״ הוא קרא יחד עם הקהל. היכולות הרטוריות והכריזמה של הזוג אובמה בלתי משתוות לכמעט אף דמות פוליטית אחרת בנוף. נוצר דיאלוג סוחף בין הנשיא לשעבר לקהל כשהראשון הגיע במטרה ברורה - לשלהב את הבוחרות והבוחרים ולשכנע אותם - צאו להצביע.

קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

״הרוב המכריע מאיתנו לא רוצה לחיות במדינה מרירה ומפולגת״, אמר אובמה, תוך שהוא מציין שכל כך הרבה אמריקאים אינם בוטחים זה בזה. בני הזוג אובמה שניהם הכירו בחלק מהקדרות המתמשכת שעליה מדברים בוחרים רבים, אך דמוקרטים רבים היססו להתייחס אליה. 

״בואו ניגש לעבודה״, סיים אובמה את נאומו. ״אלוהים יברך אתכם. אלוהים יברך את אמריקה״.