בעוד שאיראן הזהירה בתחילה מתגובה "הרסנית" כדי "להעניש" את ישראל על ההתנקשות, היא מיתנה את הטון בהמשך. בהצהרה ביום רביעי, המשלחת האיראנית לאו"ם חיזקה את עמדת הממשלה כי כל תגובה "חייבת להיות מכוילת בקפידה" כדי להימנע מהשפעה על הפסקת אש פוטנציאלית ברצועת עזה.

אפילו משמרות המהפכה האיראניים, כוח הביטחון החזק ביותר במדינה, אמרו כי התקפה עשויה לא להגיע מיד. "הזמן לרשותנו", אמר דובר משמרות המהפכה, תת-אלוף עלי מוחמד נאיני. הנשיא הרפורמיסטי החדש של המדינה, מסעוד פזשכיאן, זה עתה הרכיב את ממשלתו, וסכסוך עם ישראל מאיים להסיח את הדעת מהבטחת הקמפיין המרכזית שלו לשיפור הכלכלה.

בלבנון טוענים: תקיפות צה"ל מעידות על "ליקוי מודיעיני עמוק"
לקראת קהיר: ביידן לנתניהו "יש להגיע לעסקה בדחיפות ולהסיר את המכשולים"

ביום רביעי, הפרלמנט האיראני אישר את הקבינט בן 19 החברים של פזשכיאן, הכולל גם רפורמיסטים וגם שמרנים. פזשכיאן, הרפורמיסט הראשון שנבחר לנשיאות ביותר משני עשורים, קרא במהלך מסע הבחירות שלו למעורבות רבה יותר עם המערב והבטיח לטפל בכלכלה המידרדרת של איראן ובכעס הציבורי על האכיפה הנוקשה של קוד הלבוש המנדטורי לנשים.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

עם זאת, המנהיג העליון עדיין מחזיק במילה האחרונה בענייני מדיניות חוץ וביטחון לאומי, ולא ברור אם פזשכיאן יוכל להשפיע על כל החלטה לתקוף. גורמים אמריקאים, שמאמינים כי הם נמצאים בקשר עקיף עם טהרן, עוקבים אחר כל שינוי עם כניסתו של פזשכיאן לתפקיד. ״אנו מאמינים שאין קונצנזוס או אחדות דעים בממשלה האיראנית לגבי סוג התגמול שיש לבצע נגד ישראל״, אמר גורם אמריקאי בכיר.

מיד לאחר ההתנקשות בהנייה, שהתרחשה שעות ספורות לאחר שישראל חיסלה מפקד בכיר של חיזבאללה ליד ביירות, האזור נכנס לכוננות גבוהה. בישראל התכוננו לתגובה, הן מאיראן והן מלבנון, וארצות הברית, בעלת ברית מרכזית של ישראל, הגבירה את הנוכחות הצבאית שלה בים האדום, במזרח הים התיכון ובמפרץ עומאן.

למרות ההצהרות הפומביות של איראן המבטיחות נקמה, המסרים הפרטיים שלה היו זהירים הרבה יותר. במהלך פגישות עם מנהיגי מיליציות בעלות ברית, גורמים איראניים קראו לריסון - בניסיון לאזן בין הפגנת כוח לבין הרצון להימנע מעימות כולל. עפ״י הבכירים, ההערכה היא שטהרן מעודדת את חיזבאללה לתקוף. עוד הוסיפו כי להערכתם חיזבאללה ״הוריד את האפשרות של לתקוף את תל אביב מהשולחן״.