לאחר הדיווח ב"וושינגטון פוסט" לפיו איראן החליטה לדחות את פעולת התגובה לחיסול שוכר והנייה, שוחח הבוקר (חמישי) פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, עם ניסים משעל וגאולה אבן סער ב-103FM בנושא, וכן התייחס לקשיים במו"מ מול חמאס.

"חיזבאללה בהחלט שומר את מה שנקרא 'המשוואות הקיימות'. ישראל הגיעה לבעלבכ בבקעת הלבנון, ופה יש שאלה מאוד גדולה לגבי הטווחים והיעדים. מהבחינה הזאת חיזבאללה נמצא על סוג של בלימה: הוא צריך לשמוע מה אומר הפטרון האיראני. כנראה שאיראן יורדת להילוך אחורי אחרי שעשתה את השקלא והתריא איך להגיב לחיסול המשפיל של הנייה בטהרן. איראן התחילה גבוה בנקמה, אבל המנה הזאת מתקררת משום מה. יש סידור עבודה שבמסגרתו אם וכאשר מסלימים עושים זאת דרך החיזבאללה, וכרגיל בודקים את גבולות הגזרה", פתח רבי את דבריו.

"חיזבאללה ימשיך ללחך את שוליה של הגלימה האזרחית בישראל. קצרין היא ניסוי. זה מתאים לטקטיקה האיראנית, וגם השלוחים שעושים את מצוותה של איראן פועלים כאן. אתה תמיד בודק עד איפה אפשר למתוח את החבל", הוסיף.

עוזי רבי (צילום: 103FM)
עוזי רבי (צילום: 103FM)

על מצבו של מנהיג חמאס אמר רבי: "סינוואר רואה איך כל באי העולם נכנסים לעובי הקורה לחלץ הפסקת אש, אז הוא מקשיח את עמדותיו. לו הייתי נתניהו, הייתי מוותר על ציר פילדלפי כדי להוכיח שסינוואר מחפש את השרידות שלו. אחד הדברים שאני קורא בעיתונות ערבית הוא שהמצרים מוסיפים שסינוואר דורש ערבות לביטחון. סינוואר לא רוצה הגליה, כי זה עושה את ההבדל בינו לבין הפתח. ערפאת בלבנון בעיניו הוא בוגד שעשה בריחה פומבית. הוא רוצה להישאר בעזה ולהישאר מנהיג, ומי שרוצה את החטופים – הנה העסקה: סינוואר נשאר בעזה עם ערובות שגם ארה"ב חתומה עליהן".

"ארה"ב באה למזרח התיכון, פיזרה לכל עבר אופטימיות, והנה בתוך כמה ימים סוג של פיאסקו. קשה לי לראות מהפך. איראן שותפה לארה"ב דרך קטר. גם איראן הגיעה למסקנה שיש לה הרבה מה להפסיד. גם איראן, כמו המפלגה הדמוקרטית בהסכם שבשתיקה מבינים שמזרח תיכון סוער יפיל את המפלגה הדמוקרטית, ועדיף לאיראן לא להיות עם טראמפ", סיים רבי את דבריו.