פגישתו של בנימין נתניהו עם המזכיר האמריקאי אנתוני בלינקן שהתקיימה ביום שני האחרון הסתיימה בהסכמה מצידו של נתניהו באשר להצעה האמריקאית, כך על פי פרסום של עיתון ה"וושינגטון פוסט".

הסכים חלקית: הבקשה של ביידן מנתניהו שלא נענתה באופן מלא
שרה נתניהו החלה לדבר, שורדת השבי הטיחה בה: "בואי נשמע שקרים"

עם הסכמתו של נתניהו, יישום ההצעה נותר כעת בידיו של חמאס. ההצעה, כך דווח, כוללת הפסקת אש של שישה שבועות, שחרור עשרות חטופים ישראלים ועצורים פלסטינים ונסיגת הכוחות הישראליים ממרכזי אוכלוסייה מרכזיים בעזה.

עם זאת, האופטימיות נשברה די מהר, זמן קצר אחרי עזיבתו של בלינקן, בו המשיך נתניהו להשמיע התבטאויות פומביות שסתרו את ההצעה וחצו קווים אדומים שנקבעו על ידי חמאס ומצרים.

נתניהו ובלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו ובלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)


בכינוס שנערך שלשום אמר נתניהו: "אני לא מוכן לסגת מציר פילדלפי מול לחצים מקומיים וזרים. אם נצא משם, יהיה עלינו לחץ פוליטי אדיר לא לחזור לשם. לא יהיה לחץ כזה אם נישאר שם". 

כשנשאל על הסתירה, אמר בלינקן שהוא "לא יכול לדבר" על ההערות הפומביות של נתניהו. "אני יכול פשוט לדבר ישירות על מה ששמעתי ממנו", אמר בלינקן, וציין כי ראש הממשלה חתם על "תוכנית מפורטת" הכוללת "לוח זמנים מאוד ברור ומיקומים לנסיגה" של כוחות ישראליים מעזה.

אדם מקורב שמכיר את הפגישה שנערכה בירושלים בין השניים, העיד כי בלינקן יצא משוכנע שנתניהו מחויב להצעה. אותו מקורב העיד כי בפגישה ניכר היה כי ראש הממשלה חש לחץ להבטיח את שחרור החטופים הישראלים שעדיין מוחזקים בעזה, והוא מודאג ממתקפה צפויה מצד איראן או חיזבאללה אם השיחות ייכשלו.

הוא אמר לבלינקן שאי אפשר לטפל באף אחד מאותם סדרי עדיפויות ללא הפסקת אש. מספר גורמים ישראלים, מצריים וקטארים, אומרים שהם אינם שותפים לאמון של בלינקן בנתניהו וחושדים שראש הממשלה מתכוון להמשיך במלחמה. 

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)


"לנתניהו היה ברור במשך חודשים שאין לו אינטרס ליישם את הסכם הפסקת האש המלא בעל שלושת השלבים שיסיים למעשה את המלחמה", אמר פרנק לוונשטיין, שהיה מנהל משא ומתן לענייני ישראל-פלסטינים תחת ממשל אובמה. "למרות מה שהוא אמר למזכיר בלינקן, יותר ויותר ברור שהוא אפילו לא באמת רוצה הפסקת אש זמנית ושחרור חטופים".

"נתניהו משחק על הזמן, ומשחק בארצות הברית", אמר אהרון דיוויד מילר, מומחה למזרח התיכון שייעץ לממשלים הרפובליקנים והדמוקרטיים. "ממשל ביידן תקוע במשא ומתן ללא מוצא", הוא הוסיף.

ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)


דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר גם ביום שישי כי "לא מדויק" שהשיחות "כמעט בקריסה", אך הוא הודה שארצות הברית עדיין צריכה "ששני הצדדים יתאחדו ויפעלו לקראת יישום ההסכם".