מלחמת רוסיה-אוקראינה: המבצע האוקראיני הנועז בחבל קורסק הרוסי מסמן הישג מרשים עבור המודיעין הצבאי והגמישות הטקטית של קייב. במקביל, הוא חושף את נקודות התורפה של הצבא הרוסי, למרות יתרונו המספרי בכוח אדם ובשריון. מומחים טוענים כי למבצע זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על המשך הלחימה.

לא פחות חשוב, המבצע מעביר מסר פוליטי ברור לבעלות בריתה של אוקראינה. הוא משנה את הנרטיב הרווח לפיו כוחות אוקראינה נידונים למאבק הגנתי אינסופי מול עוצמת האש הרוסית העדיפה. פתאום, הצהרותיה החוזרות של מוסקבה כי כל יעדי "המבצע הצבאי המיוחד", כפי שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עדיין מכנה אותו, יושגו - נשמעות חלולות מתמיד.

שלושה בני אדם נרצחו ואחדים נפצעו באירוע דקירה בפסטיבל בגרמניה
"לא טוב בניהול משברים": נקודת התורפה של פוטין נחשפה?

לפי טענות הכוחות האוקראיניים, הם הצליחו לכבוש כמעט אותו היקף שטח ברוסיה החודש (כ-1,200 קמ"ר לפי הערכותיהם) כפי שהרוסים השיגו בתוך אוקראינה במהלך כל השנה האחרונה. נתון זה, אם יתברר כמדויק, מהווה תפנית משמעותית במאזן הכוחות בין שני הצדדים.

המבצע האוקראיני הפתיע רבים מתומכי אוקראינה במערב, שסברו עד כה כי סיכוייה לשחרר שטחים משמעותיים קלושים. מנקודת המבט של קייב, קורסק מוכיח כי צבאה ראוי לתמיכה מתמשכת, מהירה ומשופרת מבעלות בריתה, שכן הוא מסוגל לשנות את מהלך המלחמה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הדגיש נקודה זו בנאום שנשא בשבוע שעבר: "כבר הרחבנו ונמשיך להרחיב את מעגל התומכים בסיום צודק של מלחמה זו. חיוני שאוקראינה תיכנס לסתיו הזה אפילו חזקה יותר מקודם". דבריו מדגישים את החשיבות האסטרטגית שקייב מייחסת למבצע זה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

זלנסקי אף טען כי המבצע חשף את הבלוף הרוסי. "כל התפיסה התמימה והאשלייתית של מה שנקרא 'קווים אדומים' ביחס לרוסיה, ששלטה בהערכות המלחמה של חלק משותפינו, התנפצה בימים אלה אי שם ליד סודז'ה", אמר הנשיא האוקראיני.

בזירה הבינלאומית, המבצע זכה לשבחים ממדינות נאט"ו רבות, ביניהן גרמניה, בריטניה וארצות הברית. יוזף בורל, הדיפלומט הבכיר של האיחוד האירופי, אף קרא להסרת ההגבלות על השימוש ביכולות צבאיות נגד הצבא הרוסי המעורב בתוקפנות נגד אוקראינה.

עם זאת, חשוב לציין כי המבצע בקורסק נותר הימור מסוכן עבור אוקראינה. זאת במיוחד לאור העובדה שכוחות רוסיים מתקרבים לערים חשובות במזרח דונייצק. אולם, הכוחות האוקראיניים הצליחו להראות כי הסכסוך אינו חד-כיווני וכי ביכולתם ליזום מהלכים אסטרטגיים משמעותיים.

לסיכום, כפי שציין אנליסט בכיר, "עדיין לא ידוע אם זו תהיה הערת שוליים או נקודת מפנה במלחמה". אולם, ככל שעובר יום נוסף שבו כוחות אוקראיניים שולטים בשטח רוסי בגודל של הונג קונג, המבצע בקורסק הופך לפחות ופחות להערת שוליים ויותר לאירוע מכונן במהלך הלחימה.