בבית העלמין היהודי בדניפרו שבאוקראינה השתתפו כמה עשרות בני אדם בהלווייתו של החייל היהודי, בן העיר, שמעון קוסטיאנטינוביץ'. שמעון, בן יחיד, נשלח לחזית לפני יותר משנה.

במשך הזמן הזה היה שותף לפעילויות של הקומנדו האוקראיני לבלימת המתקפה של הפולש הרוסי. הצבא האוקראיני מסרב לומר היכן שירת ומה עשה במסגרת תפקידיו; יתרה מכך: תמונתו נאסרה בפרסום ואף נאסרו צילומים מהלווייתו המצומצת שבה השתתפו בכירים ביחידת העילית שבה שירת. בקהילה היהודית בדנייפרו כבר מכנים אותו בגאווה "עמנואל מורנו של יהודי אוקראינה" - זאת כמאטפורה לדמותו של עמנואל מורנו הי"ד שנהרג במלחמת לבנון השניה ושתמונתו ופרטין אסורים לפרסום עד היום.

זלנסקי מצליח איפה שפוטין נכשל: ההישג המדאיג של אוקראינה ברוסיה

פעילות עם חיילים יהודים בחזית ז'פרוז'ה, השבוע (צילום: FJCU)
פעילות עם חיילים יהודים בחזית ז'פרוז'ה, השבוע (צילום: FJCU)

"הוא היה גיבור שלחם למען החופש באוקראינה" אמר הרב יעקב סיניאקוב האחרי על הפעילות עם החיילים היהודים באוקראינה מטעם "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) ומסייע ללוחמים ממוצא יהודי בחזית - במורל, בציוד מערבי מתקדם ובאספקת חומרי דת.

חבריו ליחידה סיפרו בהלוויה לבני המשפחה כי במתקפה האחרונה שהיה שותף בה הצליח קוסטיאנטינוביץ' לחסל כמה חיילים רוסים ושכירי חרב מנפאל בטרם נהרג מפגיעה ישירה של רחפן רוסי.

קוסטיאנטינוביץ' אינו החייל היהודי היחיד שנפל בחודש האחרון במלחמה באוקראינה, שגופו נפגע באופן קשה. ההערכה היא כי לפחות 100 חיילים יהודים נהרגו בשדה הקרב, בשורות הצבא האוקראיני.

בחודש שעבר דיווחה "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" כי אנטון בסקונסצ'ני נקבר בעיר הולדתו מיקולאייב (ניקולייב). הוא נפגע בצורה כה קשה משני טילים שהתפוצצו בסמוך אליו עד כי מגופו נותרו רק רגליו - והן שהובאו למנוחות. 

"לצד ההרוגים היהודים הלא מעטים יש חיילים נוספים שעדיין נעדרים וטרם הובאו לקבר ישראל. בבית הכנסת שלנו בדנייפרו, בראשות הרב שמואל קמינצקי, אנחנו לומדים ומתפללים לעילוי נשמתם - ובטוחים שהם זועקים למעלה עבור עם ישראל".