הערוץ הבריטי ״סקיי ניוז״ קיים ראיון בלעדי וראשון עם מפקד הכוחות המיוחדים, המנהל את תנועת ההתנגדות האוקראינית שפועלים בתוך קווי האויב. אוקראינה הסתירה עד כה קלף בשרוול, אך כעת, תיעוד חדש שעלה לרשתות החברתיות חשף את הפעולות החשאיות של רשת אזרחים אוקראינים שגרים, ונלחמים, מתוך שטחה של רוסיה.

על פי המפקדה, אותה תנועת ההתנגדות, המופעלת על ידי הכוחות המיוחדים האוקראינים, מצויה במגמת צמיחה. הוא ציין כי כל מבוגר - ללא הבדל גיל או מגדר - יכול להצטרף, ובלבד שיהיה אמיץ ונאמן לאוקראינה.

משתפן? טראמפ רומז שיבריז מהעימות הנשיאותי מול האריס
נשיא ועידת רבני אירופה: "האסלאם הרדיקלי – איום על אירופה"

בדומה לפעילות הארגון הבריטי למבצעים מיוחדים שניהל משימות מעבר לקווי האויב במלחמת העולם השנייה, משימותיה של ההתנגדות האוקראינית בשטחים הכבושים על ידי מוסקבה כוללות ריגול, חבלה ו-״חיסול״ כוחות רוסיים, כך אמר מפקד התנועה לסקיי ניוז. לדבריו, אנשי ונשות ההתנגדות פעילים בחצי האי קרים וכן בחלקים מדרום ומזרח אוקראינה, ואף ביצעו משימות בתוך שטח רוסיה.

במקביל, מוקמות קבוצות נוספות - כאמצעי מנע - באזורים באוקראינה העלולים ליפול תחת שליטה רוסית. יתרה מזאת, אזרחים ברוסיה המתנגדים לשלטונו של ולדימיר פוטין החלו ללמוד מניסיונה של ההתנגדות האוקראינית לצורך סיוע בפעולותיהם.

״אין ספק כי העבודה שאנשינו מבצעים כרוכה בסכנות רבות״, אמר המפקד, קולונל בכוחות המיוחדים, שביקש להישאר בעילום שם מטעמי ביטחון אישיים ומדיניים, סקיי ניוז העניקו לו את הכינוי ״מיקולה״. ״רבים מאנשינו נפלו במהלך פעילותם ורבים אחרים מצאו עצמם בבתי כלא רוסיים״, הוסיף מיקולה, ״אולם אין בכך כדי להרתיענו, שכן מטרתנו מצדיקה את המחיר שאנו משלמים״.

זהו הריאיון הראשון שמעניק ראש ההתנגדות של הכוחות המיוחדים האוקראינים - השם הרשמי של הזרוע הצבאית המנהלת את תנועת ההתנגדות. ״בקרבנו פועלים אנשים המבצעים את משימותיהם בשקט, בצניעות ובחשאיות, מבלי לצפות לתגמול מידי או לתהילה״, אמר הקולונל בשיחה שנערכה במלון בקייב, ״המניע העיקרי של אנשינו, של כולנו, הוא החירות. אנו חפצים להגן על מולדתנו. הרוסים יאלצו או להשמיד את כולנו - או לסגת״.

צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

קטעי וידאו שהועברו לסקיי ניוז על ידי הכוחות המיוחדים האוקראינים מתעדים לכאורה מספר משימות התנגדות - אם כי המפקד נמנע מלהתייחס לפעולה ספציפית כלשהי מחשש לביטחון אנשיו בשטח. סרטון אחד מהשנה שעברה מתעד לכאורה חברי התנגדות מציתים מתקני שידור חשמליים באזור וורונז׳ שבדרום-מערב רוסיה, הגובל באוקראינה.

קיימים גם תיעודים משנת 2023 של אנשים רעולי פנים המרססים בשחור את סמל ההתנגדות - שני חיצים המצביעים לכיוונים מנוגדים ונקודה במרכז - על קירות מבנים באזור כבוש במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה. בנוסף, סרטון מהימים הראשונים של הפלישה הנרחבת ב-2022 מציג עדות לחבר התנגדות המתעד תנועות כוחות רוסיים בעיירה אירפין, בפאתי קייב, במהלך ניסיון הכיבוש הכושל של הבירה על ידי מוסקבה.

המפקד ציין כי ההתנגדות משמשת למעקב אחר כוחות רוסיים ולהעברת מידע על אופן פעולת הרשויות הרוסיות באזורים הכבושים. לאנשיה יש גם תפקידים אקטיביים יותר. חלק מהחברים מוצבים במטרה לשבש קווי אספקה ולהקשות על מוסקבה בהעברת מזון ותחמושת לכוחותיה בקו החזית. ״אנו שואפים גם לחסל את אנשי הצבא של הפדרציה הרוסית בכל מחיר - ולהשמיד את הציוד הצבאי שלהם״, אמר מיקולה.

המידע המועבר על ידי חברי ההתנגדות מועבר לכוחות המזוינים האוקראינים לצורך תיאום מתקפות צבאיות ומבצעים אחרים, לרבות בתוך חצי האי קרים. המפקד הדגיש כי להתנגדות תהיה חשיבות מכרעת בכל מהלך עתידי שמטרתו לאלץ את הצבא הרוסי לסגת מחצי האי שבשליטתו מאז 2014.

״רבים מהכפופים לנו שם עוסקים במשימות איסוף מודיעין״, אמר מיקולה, ״אין זה מפתיע שה-FSB [שירותי הביטחון הרוסיים] פועל בהיקף נרחב [בחצי האי קרים]. אך עדיין אין ביכולתם ללכוד את אנשינו״. ברמז לכובד האחריות הרובצת על כתפיו בניהול מבצעים בסיכון כה גבוה, הוסיף: ״תודה לאל על כך״.

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

מיקולה סיפר כי ההתנגדות החלה באופן בלתי פורמלי לאחר הפלישה הרוסית הראשונה לקרים ולחלקים ממזרח אוקראינה לפני עשור. עם זאת, היא הפכה למבנה מאורגן יותר, תחת פיקוד הכוחות המיוחדים, בתקופה שקדמה לפלישה הנרחבת של פוטין ב-2022. הוא המשיל את המבנה הארגוני לקרחון.

מיקולה תיאר את עצמו כיושב בחלק הנראה לעין בקצה הקרחון, כאשר קציני הכוחות המיוחדים - האחראים על מגזרים שונים של ההתנגדות - ממוקמים מתחתיו, ומתחתיהם מתפרשת הרשת הענפה של חברי ההתנגדות.

כשנשאל על היקף ההתנגדות, השיב: "אין ביכולתי למסור מספר מדויק, שכן מידע זה חסוי. אך אוכל לומר כי מדובר באלפי אנשים... אני שמח לראות את הצמיחה המתמדת". סרטון הקידום מפנה את המעוניינים להצטרף ליצירת קשר עם צוות הכוחות המיוחדים באמצעות אתר אינטרנט.

"לאחרונה פתחנו במסע פרסום להגברת המודעות לתנועת ההתנגדות ואנו יוצרים את התנאים המאפשרים לכל אזרח באוקראינה לתקשר עמנו באופן חסוי ולהציע את שירותיו," אמר מיקולה. לצד הגדלת השורות, מדיניות הדלת הפתוחה מעלה גם את הסיכון לחדירת גורמים פרו-רוסיים לרשת. אולם המפקד הבהיר כי צוותו ערני לסכנה זו והם מנתקים קשר עם כל מי שמתעורר לגביו חשד כי הוא משמש כסוכן כפול.

במקביל להרחבת ההתנגדות באוקראינה, מיקולה ציין כי יחידתו החלה לאחרונה לקבל פניות מאזרחים בתוך רוסיה. הוא הבהיר כי כל התנגדות רוסית לא תנוהל על ידי הצוות שלו, אך הם יכולים ללמוד מניסיון פעולות ההתנגדות האוקראיניות.

"זהו חלק מתנועת ההתנגדות, אך התנגדותם מכוונת נגד משטרו של פוטין. אין זו תנועה שאנו מארגנים בתוך גבולות מדינתנו," אמר מיקולה, "הם כבר לומדים מאיתנו ומתחילים ליישם את שיטותינו בתוך הפדרציה הרוסית, ואנו רואים פוטנציאל משמעותי בהתפתחויות אלה".