סגן ראש ממשלת אירלנד והשר לענייני חוץ, מיכאל מרטין, הביע תמיכה בקריאות להטלת סנקציות מטעם האיחוד האירופי על שני השרים הישראלים, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

"14 ימים בלבד לעזוב את המדינה": המהלך החדש של גרמניה נגד איראן | דיווח
המבוכה של פוטין: למה הנשיא "נותן" לאוקראינה להביס אותו בחצר האחורית שלו?

מרטין, בהתייחסו למספר ההרוגים האזרחים המתמשך בעזה ״בלתי אנושי״, הצטרף לעמדתו של ג'וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון.

ז'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי (צילום: רויטרס)
ז'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי (צילום: רויטרס)

בדבריו בבריסל, מרטין ציין כי הוא מסכים עם קריאתו של בורל להטיל סנקציות על שר הביטחון הלאומי איתמר בן-גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בנוסף, הוא תמך בקריאה להטיל סנקציות על מתנחלים ישראלים בגדה המערבית הממשיכים להרחיב את ההתנחלויות הבלתי חוקיות.

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)

היום (חמישי) בורל הודיע כי פנה למדינות החברות באיחוד בשאלה האם הן מעוניינות להטיל סנקציות על שרים ישראלים בגין ״מסרי שנאה״ נגד פלסטינים, שלטענתו מפרים את החוק הבינלאומי. אף כי בורל לא ציין שמות ספציפיים, בשבועות האחרונים הוא מתח ביקורת פומבית על בן-גביר וסמוטריץ' בגין הצהרות שתיאר ״מרושעות״ ו״הסתה לפשעי מלחמה״.

החלטתו של שר החוץ שך אירלנד באה לאחר שאמש יו"ר רשות הדת בטורקיה הכריז כי יבטיח פרס של מיליון דולר ל"גיבור שיהרוג את בן גביר". כמו כן, דובר משרד החוץ האמריקאי ביקר בחריפות את השר על אמירותיו האחרונות על הקמת בית כנסת בהר הבית. בין היתר, האשים: "מעשיו מעוררים מתח בזמן שישראל מתמודדת עם איראן, חיזבאללה וחמאס".

דובר משרד החוץ האירי לשאלת ״מעריב״ על התבטאויותיו של שר החוץ מיכאל מרטין: ״תופעת ההסלמה בפעולות האיבה מצד תושבי ההתנחלויות באזורי יהודה ושומרון, והשפעותיה ההרסניות על חיי הקהילות הפלסטיניות ועל המארג הביטחוני הכולל, מהווה מוקד לדאגה מתמשכת. קיימת חשיבות עליונה בהעמדה לדין של הגורמים האחראים למעשים אלו. האיחוד האירופי, בתיאום עם שותפים בינלאומיים דוגמת ארצות הברית, כבר יישם צעדים עונשיים כלפי אישים וגופים מסוימים בהקשר זה. הנציג הבכיר של האיחוד האירופי העלה הצעה להרחבת רשימת היעדים לסנקציות, ומדינת אירלנד מביעה את תמיכתה ביוזמה זו״.