נראה כי פיל גורדון יהיה היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן אם קמלה האריס תזכה בנשיאות, ודעותיו האישיות, שלא פורסמו בעבר, מסתדרות במידה רבה עם דעותיה של האריס לגבי המלחמה המתנהלת בעזה, כך לפי וושינגטון פוסט.

השניים עבדו יד ביד כדי לנסח את דבריה של האריס פעמים רבות במהלך המלחמה, וסיפקו רמזים כיצד תוכל לעצב מחדש את מדיניות ארה"ב-ישראל אם תזכה בנשיאות.

טלטלה בצמרת חיל האוויר האוקראיני: מפקד הודח לאחר התרסקות מטוס F-16
יחזור על הטעות שלו מ-2020? טראמפ דיבר על הפלות - והתחרט למחרת 

האריס כנראה תערוך ניתוח מלא של מדיניות ארה"ב-ישראל כדי לקבוע מה עובד ומה לא, כך לפי ווישנגטון פוסט, כשגורדון מוביל את המאמץ. לא ברור מה ייצא מהתהליך הזה, אבל מי שמכיר את השיחות בין האריס לגורדון אומר שהיא יכולה להיות פתוחה להטיל תנאים על סיוע כלשהו לישראל, מדיניות שהנשיא ג'ו ביידן דחה במידה רבה.

מאז שהפכה למועמדת הדמוקרטית, האריס התמודדה עם לחץ מצד פעילים לסטות ממדיניות ישראל של ביידן - אך היא סירבה, לא מעט משום שהיא עדיין סגנית הנשיא שלו. אבל אם היא תזכה בחדר הסגלגל, היא תוכל לקבוע מסלול משלה. ובזמן שהיא מגבשת את מדיניות החוץ שלה, גורדון הופך לאחד מיועציה הקרובים והאמינים ביותר, שעוזר להדריך אותה בסוגיות מהמזרח התיכון ועד למלחמה באוקראינה.

קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)
קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)

משרדה של האריס אמר שהוא לא ידון במדיניות הפוטנציאלית שלה אם היא תהיה נשיאה. "אנחנו לא מתכוונים להתייחס לשאלות מדיניות היפותטיות. היא נשארת סגנית נשיא ארצות הברית ועומדת על מדיניות ממשל ביידן-האריס", אמר דין ליברמן, סגן היועץ לביטחון לאומי של האריס, בהצהרה. "סגנית הנשיא הבהירה שהיא תמיד תבטיח שלישראל יהיה מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה מפני איראן ומטרוריסטים הנתמכים על ידי איראן. היא לעולם לא תשאיר את ישראל ללא יכולת להגן על עצמה".

קורות החיים של גורדון אופייניים במובנים רבים למקורבים בוושינגטון. הוא כיהן כמנהל לענייני אירופה במועצה לביטחון לאומי תחת הנשיא ביל קלינטון, ולאחר מכן כעוזר מזכיר המדינה תחת הנשיא ברק אובמה, ובסופו של דבר הפך למומחה למזרח התיכון בבית הלבן במהלך כהונתו השנייה של אובמה.

גורדון סיים את לימודיו באוניברסיטת אוהיו לפני שרכש דוקטורט מבית הספר ללימודים בינלאומיים מתקדמים של ג'ונס הופקינס. הרקע המלומד הזה, אומרים מקורבים לוושינגטון פוסט, מצביע רבות על גישתו השיטתית, חסרת התשוקה ואפילו האקדמית למדיניות חוץ.

בעוד שעמיתיו לשעבר והנוכחיים של גורדון אומרים שהוא לא פוליטי, הוא היה אחד האנשים הראשונים שהצטרפו לקמפיין של אובמה ב-2008, אפילו כשרוב הממסד הדמוקרטי העדיף את הילרי קלינטון באותה תקופה. בשנת 2019, גורדון הפך ליועץ מדיניות חוץ לא רשמי לקמפיין הנשיאותי של האריס לפני שעבר לייעץ לפיט בוטיג'ג'.

"פיל מוצא מועמדים שהוא מאמין בהם", אמר פרנק לוונשטיין, פקיד לשעבר במחלקת המדינה שעבד עם גורדון לוושינגטון פוסט, "הוא מחליט בעצמו על אנשים שהוא חושב שיהיו נשיאים גדולים ועולה מוקדם".

כאשר ביידן ניצח, תומכים מוקדמים או יועצים ותיקים קיבלו את רוב משרות מדיניות החוץ המובילות. גורדון הפך לסגן היועץ לביטחון לאומי של האריס ועלה לתפקיד מדיניות החוץ הבכיר במשרדה בתחילת 2022.

גורדון, כמעט לכל הדעות, הוא האדם שהאריס סומכת עליו ביותר בכל הנוגע לעניינים גלובליים. מקורבים לשעבר אמרו שהוא נאמן ואין לו בעיה להביע את דעותיו בפרטיות, אך יגבה באופן מלא את מדיניות הממשל בפומבי.