ראש הממשלה קיים הערב (שני) מסיבת עיתונאים והתייחס לרצח ששת החטופים שגופותיהם הושבו מעזה.

"אזרחי ישראל", פתח את דבריו. "אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה קיומית מול ציר הרשע של איראן. התנאי הראשון לניצחון זה האחדות בתוכנו. צריכים לעמוד מלוכדים כאיש אחד מול אויב אכזר שרוצה להשמיד את כולנו בלי יוצא מן הכלל. שמאל וימין דתיים חילוניים יהודים וערבים".

"גילינו את זה לא רק ב-7.10, אלא לאורך כל המלחמה, אבל ביתר שאת בטבח הנורא בהוצאה להורג בדם קר של שישה מחטופינו. כרמל גת עדן ירושלמי הרש גולברג פולין סשה לובנוב אלמוג סרוסי ורב סמל ראשון אורי דנינו, השם ייקום דמם".

"ביממה האחרונה שוחחתי בטלפון עם כמה מהמשפחות שלהם, ותוך כדי שיחה אני מסתכל על התמונות של הנשמות הטהורות הללו. והלב שלי, הלב של האומה, נשבר לרסיסים. אתם רואה את האור שקורן מפניהם, שומע את סיפור חייהם ונפעם. וכל האור הזה נכבה באבכה, כל הטוהר הזה נגדע על ידי אכזריות של מפלצות". 

"אמרתי למשפחות ואני חוזר ואומר גם הערב: אני מבקש את סליחתכן שלא הצלחנו להביא אותם חזרה בחיים כי היינו קרובים אבל לא הצלחנו ואני חוזר ואומר גם הערב - ישראל לא תעבור לסדר היום על הטבח הזה. החמאס ישלם על כך מחיר כבד מאוד".

"במלחמה נגד ציר הרשע והספציפית הזאת נגד חמאס וגם בצפון אנחנו הצבנו ארבע מטרות: לחסל את החמאס להשיב את כל חטופנו להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל ולהשיב בבטחה את תושבנו בגבול הצפון".

בהמשך, הציג גרף של מדינת ישראל והסביר: "זו מדינת ישראל זו מצרים אתם רואים את המרחק. היה לנו גבול בינ"ל מהים ועד אילת. זה היה הגבול הבינל. כשמסתכלים על זה, רואים שהגבול הימי בשליטתנו הגבול היבשתי בשליטתי ולמטה ציר פילדלפי ומעבר רפיח בשליטתנו".

"הנה מה שקרה כשיצאנו מעזה: זה שהגבולות נשארו בידנו... הגבול היבשתי אצלנו שום דבר לא חודר אבל ברגע שיצאנו מציר פילדלפי בעצם זה הגבול בין רצ"ע למצרים - ברגע שיצאנו משם לא נשאר שום מחסום בפני החדרה מסיבית של נשק אמל"ח ומכונות לייצור נשק ומכונות לחפירת מנהרות הכל בחסות איראן ובמימונה".

"נכנסו כל הדברים שרואים כאן ועזה הפכה להיות איום עצום על מדינת ישראל כי לא היה מחסום זה מה שקרה ולכן נשאלת השאלה: אם זה היה כ"כ רע למה לא כבשתם את זה? התשובה היא: אנחנו כל הזמן ניסינו לפגוע כמובן אחרי שזה קרה.. מיד אחרי ההתנתקות.. זה נמשך כל הזמן בכל השלטונות.. נלחמנו בשורה של מלחמות.. היו שלושה מבצעים נלחמנו בזה".

"הדבר הזה כמובן הביא לכך שחיסלנו אלפי מחבלים. אבל לא הייתה לגיטימציה לאומית ובינ"ל להיכנס לכבוש את עזה לתפוס את ציר פילדלפי ומעבר רפיח. החשיבות של ציר פילדלפי.. אני אמרתי כבר לפני 20 שנה שרון הכריז על ההתנתקות בסוף 2003 לאחר מכן ב26 במרץ 2004 תיארתי מה הדרישות שאני דורש ואמרתי התנאי הראשון שלי הוא שליטה על כל המעברים אל רצ"ע וממנה ביבשה ובים ובאוויר".

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: ללא קרדיט)


"צי פילדלפי לא יפונה. אם ישראל תוותר על השליטה תהפוך עזה למובלעת טרור - זה מה שאמרתי.כשהתפטרתי מהממשלה כשהתברר שעומדים לעשות את ההתנתקות כתבתי לשרון במכתב ההתפטרות כמינימום דרשתי את שמירת ציר פילדלפי בידנו. זה לא דבר חדש. אם אין לנו את הציר הזה זו תהיה יצירה של מפלצת".

"ציר הרשע צריך את הציר הזה.. חמאס מתעקש מהסיבה הזו לא להיות שם ומהסיבה הזו אני מתעקש שכן נהיה שם. זה קודם כל עניין מדיני אסטרטגי צריך לקבע את העובדה שאנחנו שם. אומרים לי יאללה נצא ל42 יום ואח"כ נחזור. ואני אמרתי היינו בסרט הזה. כשיצאנו מלבנון? אמרו רקטה ראשונה נכנס ונכבוש ותהיה תמיכה בינ"ל אדירה. נורו משם אלפי טילים ולא הייתה תמיכה בינ"ל".

"כשיצאנו מהרצועה אמרנו מה הבעיה רקטה ראשונה נכנסים.. 20 שנה עברו ולא נכנסו. אז כל מי שאומר נכנסים ואין בעיה - יש, ועוד איך לא קל לעשות את זה זו לא שאלה טקטית צבאית זו שאלה של לחץ מדיני כביר שיופעל ע"י העולם כולו אם אנחנו יוצאים לא נחזור".

"אני אומר לכם כמה היה קשה להתגבר ולהיכנס לרפיח. תראו מה שילמנו. היה לנו לחץ אדיר. ICC. ספגנו אמברגו נשק שהולך ומתפשט שילמנו בחיי חיילנו. היינו כאפס מול מה שיהיה מופנה כלפינו".

"כולם בעצם רוצים שנסיים את המלחמה, אבל הציר הזה שונה מיתר הצירים. הוא מרכזי וקובע את כל העתיד שלנו החשיבות שלו עצומה לנו. אבל העולם שרוצה את סיום המלחמה זה הדבר האחרון שהוא רוצה".

"יופעלו לחצים רבים לא רוצה לפרט כדי לא לתת רעיונות אבל אני כבר יודע מה יהיה. אני אומר שהדבר הזה לא יביא את החטופים ואפילו להפך. כשנכנסו לפילדלפי .. במשך חודשים ארוכים אחרי העסקה הראשונה חמאס לא זז והתעקש חייבים להכריז מראש על סיום המלחמה.. והסדק הראשון.. דבר כזה לא מוביל לעסקה. הסדק הראשון בא כשהשתלטו על ציר פילדלפי ומעבר רפיח".

"אח"כ הם קצת נסוגו אחורה כשחשבו שאיראן או חיזבאללה יציל אותם ועכשיו מקווים שלחץ בינ"ל.. אבל העובדה שהשינוי הראשון והאפקטיבי לקראת עסקה באה דווקא מה? של ציר פילדלפי. אם נצא ממנו לא נחזור".

"אחרי שנלחמנו והקרבנו.. זה מה שיכול לתת לנו את החטופים ומונע הברחתם גם מעל הקרקע.. יכולים לקחת להבריח אותם ב42 יום האלה להבריח לסיני זה עניין של כמה מטרים. אחרי שקיבלנו את כל הדבר הזה אנחנו לא נוותר את זה לא נכניס את עצמנו למלכודת איומה זו שאלה אסטרטגית מדינית. כמו שהיו גורמי ביטחון שאמרו אין בעיה אפשר לצאת מהרצועה או מלבנון - אנחנו חושב שאחרי ה-9 באוקטובר למדנו להיות יותר זהירים בהערכות".

"לצערי אף שאנחנו מחויבים בכל נימי נפשנו להשיג ולקדם עסקה לצערי לא ראינו מענה הולם מצד החמאס. אנחנו הסכמנו למתווה שהציג הנשיא ביידן והסכמנו למה שהם קראו "נוסח הגישור הסופי".

"חמאס מסרב לראשון ולשני הנציג שלו אמר אתמול נסיגה מכך הרצועה סיום מלחמה תשאירו אותנו בשלטון. הם זזו קצת אבל ברגע שחושבים שיש חולשה אצלנו או לחץ שישבור אותנו הם חוזרים בחזרה, ולכן לא נצא".

"החשיבות של ציר פילדלפי היא חשיבות קרדינלית גם להביא את החטופים וגם להבטיח שהחמאס ירוסן ושלא תחזור עזה להיות ולכן הבנו שזו העמדה. אבל מתוכנו התחילו להישמע קולות מתוך הקבינט. שרים בממשלה שאמרו אין בעיה אפשר לצאת אך על פי שהחלטנו כבר לא לצאת. ועל כן הייתי צריך להביא לקבינט באופן רשמי לקבע את הדבר הזה ולהבהיר שישי דברים שלא מתפשרים עליהם".

"אני גמיש במקום שאני יכול להיות גמיש ולא גמיש במקום שחייב להתעקש ועל זה חייבים כולנו להתעקש. אחרי שקיבלנו את החלטת הקבינט אני נדהמתי. אני שמעתי מתוכנו שאומרים שאנחנו יכולים שוב לצאת? אבל מתי זה נאמר אחרי שטבחו בנו ורצחו שישה מחטופינו מדם קר. איזה מסר זה שולח לחמאס? נרצחו חטופים תקבלו ויתורים? זה לגיטימי לגמרי בתוך הדיונים כל שר יכול וחייב להגיב את דעותיו".

"כל אחד יודע את האמת אני מעודד את כולם להגיד את דעתם אני לא חוסם אף אחד ולהפך. מהרגע שהתקבלה ההחלטה היא מחייבת וחברות בקבינט זה לא ? כבקשתך".

בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים  (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים (צילום: ללא קרדיט)


"והמסר שאנחנו נשנה החלטה אסטרטגית חינות בכלל שמשנים החלטות תחת לחץ זה מסר איום ונורא זה תמריץ לטרור ולכם זה לא יקרה. חמאס כמובן חושב שזה כן יקרה כל עוד רואה את הפילוג בתוכנו. זה לא חדש הוא נוהג בטקטיקה הזו כבר שנה שלמה".

"כדי להוציא אותנו, לא רק משם, אלא בכלל מרצ"ע, חמאס נוהג בטקטיקה של לפצל אותנו ולהחליש אותנו הנה מסמך הנחיות שנמצא במנהרה של חמאס.. חיילנו מצאו את זה. בתקשורת אמרו שזה סינוואר לא יכול להתחייב אבל יכול להתחייב שזה בכירי חמאס".

"זה האסטרטגיה של חמאס הוא רוצה לפלג בתוכנו הוא בונה על שסע פנימי הוא חושב שרוב העם ילך אחרי זה הוא טועה. אני אמרתי בזמנו שהיה ויכוח על סרבנות, אמרתי שביום פקודה.. הוא יוצר ציפייה אצל האויבים שלנו. ביום פקודה ידעתי שנילחם כולנו. אני לא אכנע ללחץ הזה. העם שלנו לא ייכנע ללחץ הזה כי רוב הציבור מבין ולא חשוב מה שרואים במרקעים אני אומר לסינוואר שכח מזה".

"אנחנו צריכים לעמוד מאוחדים על אינטרס קיומי שלנו ולפעול יחד כדי שהצד השני יבין כמו שהבין לגבי סיום המלחמה כאן יבין גם שאנחנו לא מוותרים. נתתי מרחב הגמשות גדול מאוד במהלך השנה וגם השנה בדברים קיומים עומדים.. ברגע שחמאס יבין את זה תהיה עסקה וברגע שיבין את זה נבטיח את קיומנו ועתידנו יחד נעמו שיחד נילחם ויחד בעזרת השם ננצח".

בשלב שאלות העיתונאים, מתח ביקורת על הצנזורה הצבאית: "אני לא אכנס לדיונים בתוך הקבינט. ההדלפות שקורות משם זו שערורייה, זה לא בסדר שאין חוק פוליגרף, כי היועמ"ש לא מאפשר את זה. נצטרך לעשות חוק שיתקן את זה. אנחנו מחמשים את החמאס במידע".

מוקדם יותר היום, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס למגעים בנוגע לעסקת חטופים ותקף את נתניהו בטענה שהוא "לא חושב שנתניהו עושה מספיק". בדברים שמסר ל"רויטרס", טען בכיר חמאס כי "דבריו של ביידן הם הכרה של ארה"ב בכך שנתניהו פוגע במאמצים להגיע להפסקת האש".

בתוך כך, בישראל התקבלה תגובה בשם גורמים בכירים: "תמוה שנשיא ארה"ב לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה. הדברים של נשיא ארה"ב מסוכנים במיוחד כשהם נאמרים ימים בודדים אחרי שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, וביניהם אזרח אמריקני".

המסר של נסראללה לתושבי לבנון: זה הדיל בין האריס לאיראן
מותו של הגיבור האמריקאי: הרש גולדברג-פולין הפך לשם המזוהה ביותר בארה״ב במאבק להחזרת החטופים

ג'ו ביידן כשנשאל על בנימין נתניהו ועסקת החטופים (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בתוך כך, גורם בכיר אמריקאי אמר לוושינגטון פוסט כי "48 השעות הקרובות יהיו קריטיות, הבכירים האמריקאים יקיימו שיחות מסביב לשעון בניסיונות קדחתניים להשיג עסקה".

הבית הלבן עדכן כי הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס יקיימו פגישה במהלך היום עם צוות המשא ומתן האמריקאי בחדר המצב. גורמים מסרו לוושינגטון פוסט כי בשבועות הקרובים צפויות ארצות הברית, קטאר ומצרים להציג גרסה סופית ואחרונה לעסקה, שתהיה בבחינת Take it or leave it. בכך, ארצות הברית מאותת הן לישראל והן לחמאס, כי סירוב לקבלת המתווה עשוי לסמן את סיום מעורבותה של וושינגטון במגעים.

הגורמים ששוחחו עם העיתון מודים כי קשה להם להעריך כיצד ישפיע איתור גופות ששת החטופים על המגעים. "אי אפשר להמשיך לדון בזה לנצח, בשלב מסוים צריכים להגיע לשורה התחתונה", אמר גורם בכיר נוסף. "גילוי גופות החטופים בסוף השבוע לא מוכרח להביא לפיצוץ המגעים, אם כבר – הוא רק מדגיש את הדחיפות להגעה להסכמות".

עם זאת, הגורמים הסכימו כי האירוע צפוי לסבך את הדיונים, שכן מרבית הדיונים שהתקיימו בשבוע שעבר עסקו בזהות החטופים שישוחררו, ובאסירים הפלסטינים – חלקם מנהליים, שישוחררו בתמורה.