נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, התבטא הייום (חמישי) בנושא עתידה של ישראל בנאום שנשא בפני ארגון יהודי-אמריקאי התומך במפלגה הרפובליקנית. טראמפ הביע חששות לגבי עתידה של ישראל במקרה שסגנית הנשיא הנוכחית, קמלה האריס, תיבחר לנשיאות.

"אם הם ינצחו - ישראל הלכה. אם הם ינצחו - אפשר לשכוח מישראל, זה מה שיקרה", אמר טראמפ בנאומו כשהוא מתייחס לאפשרות של ניצחון דמוקרטי בבחירות הקרובות.

דבריו של טראמפ מגיעים על רקע התפתחויות מעניינות בזירה הפוליטית האמריקאית. שלשום דווח ב"מעריב" כי תנועת השורשים העממית הפרו-פלסטינית "Uncommitted" מחיה את הקמפיין "Abandon Biden", כשהפעם על הכוונת של התנועה המועמדת קאמלה האריס, סגנית הנשיא, במטרה להשפיע על בחירות 2024. 

קמלה האריס (צילום: getty images/NICHOLAS KAMM )
קמלה האריס (צילום: getty images/NICHOLAS KAMM )

הקמפיין, שכעת נקרא "Abandon Harris", מתמקד בסגנית הנשיא בשל תמיכתה בישראל, ובמיוחד בעקבות אירועי עזה האחרונים. הפעילות התחדשה בעיר דיברון, מישיגן, תוך התמקדות בקהילה המוסלמית-אמריקאית במדינות מפתח כמו מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה. התנועה קוראת לבוחרים מהמגזר המוסלמי-אמריקאי לתמוך במועמדים של צד שלישי, במקום להצביע עבור ביידן והאריס. זאת במטרה להעביר מסר חד וברור לממשל הנוכחי על חוסר שביעות הרצון מהתנהלותו בנושא הישראלי-פלסטיני.

אחת ההשלכות האפשריות של הקמפיין עשויה להתגלות בבחירות 2024, כשמועמדים של צד שלישי, כמו מפלגת הירוקים, יוכלו להוות איום ממשי על הדמוקרטים. הדוגמה הבולטת היא ג'יל סטיין, המועמדת היהודייה של מפלגת הירוקים, המזדהה עם מטרות התנועה הפרו-פלסטינית.

עם זאת, חשוב לציין כי בחודש שעבר האריס הבהירה בריאיון את עמדתה בנושא. היא הדגישה את מחויבותה להגנה על ישראל ולזכותה של ישראל להגן על עצמה, תוך שהיא מדגישה את הצורך בסיום המלחמה ובקידום פתרון שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

האריס אמרה: "תני לי להיות מאוד ברור. אני חד משמעית ובלתי מתפשרת במחויבותי להגנת ישראל וליכולתה להגן על עצמה. וזה לא ישתנה. אבל בואו ניקח צעד אחורה. ב-7 באוקטובר נטבחו 1,200 אנשים, צעירים רבים שפשוט השתתפו בפסטיבל מוזיקה. נשים נאנסו בצורה נוראית. כפי שאמרתי אז, אני אומרת היום, לישראל הייתה זכות - יש לה זכות להגן על עצמה. האופן בו זה נעשה מאוד משמעותי. יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו. ואנחנו חייבים לחתום על עסקה. אנחנו חייבים לחתום על עסקה. המלחמה הזו חייבת להסתיים".

 בתוך כך, סקר חדש שפורסם ב"טיימס" מספק תמונת מצב עדכנית של המרוץ בין קמלה האריס לדונלד טראמפ במדינות המפתח. על פי הסקר, האריס מובילה בארבע מדינות חשובות: בפנסילבניה (46% לעומת 45% לטראמפ), בנבאדה (49% לעומת 46%), בוויסקונסין (47% לעומת 44%), ובמישיגן (48% לעומת 43%). לעומת זאת, טראמפ מוביל בשלוש מדינות: באריזונה, בג'ורג'יה ובצפון קרוליינה, כשבכולן הוא מקבל 47% לעומת 45% להאריס.