דובר צה"ל הודיע היום (שלישי) כי האירוע בו נהרגה האזרחית הזרה, איסנור אזגי איגי, בצומת ביתא בשומרון, תוחקר בשטח על ידי המפקדים. מהממצאים עולה כי בסבירות גבוהה האזרחית נפגעה כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי.

האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא. עוד נכתב בהודעה כי בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. בנוסף ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה.

שר החוץ האמריקאי אמר כי "הרג הפעילה האמריקנית בגדה המערבית היה ״בלתי מוצדק וללא התגרות מצידה. אף אחד לא צריך להיפגע מירי כיוון שהוא השתתף בהפגנה. ישראל צריכה לעשות שינויים בדרך שבה היא פועלת בגדה המערבית כולל בהוראות הפתיחה באש של צה״ל״.

בתוך כך, הבית הלבן אישר אמש כי הנשיא ג׳ו ביידן טרם שוחח עם משפחתה של אזגי איגי, בעלת אזרחות אמריקאית-טורקית בת ה-26, שנהרגה מירי של כוחות ישראליים בגדה המערבית בשבוע שעבר. דובר מועצת הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג׳ון קירבי, הצהיר במהלך תדרוך העיתונאים היומי: ״הנשיא טרם דיבר עם המשפחה נכון לעכשיו. אין לנו שיחה לדווח עליה היום. כמובן, אנו מתאבלים עם משפחתה״.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

איגי השתתפה במחאה נגד הרחבת ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית כאשר נורתה בראשה על ידי כוחות ישראליים ביום שישי האחרון. היא מתה מפצעיה זמן קצר לאחר מכן. למרות שלא הנשיא ביידן ולא סגנית הנשיא קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הוציאו הצהרה רשמית בנוגע למותה של איגי, ממשל ביידן הביע ביום שישי תנחומים למשפחתה וקרא לחקירת האירוע.

אזרחית אמריקאית נהרגה ליד שכם; צה"ל חוקר את הנסיבות

דובר מחלקת המדינה, מתיו מילר, אמר ביום שישי: ״אנו אוספים במהירות מידע נוסף על נסיבות מותה, ויהיה לנו יותר מה לומר כשנלמד יותר״. קירבי הוסיף ביום שני כי גורמים ישראליים פנו לממשל ביידן כדי להדגיש שהם ״חוקרים במהירות״ את מקרה הירי וכי הם ״פועלים במהירות״ להציג ממצאים ומסקנות. ״כמובן שנשמור את שיפוטנו עד שנראה את זה״, אמר קירבי. ״קראנו לחקירה מלאה, יסודית, מהירה ושקופה. נראה מה הם ילמדו״.

התנועה הלאומית האמריקאית ״uncommitted״ (הבלתי-מחויבים), ארגון פרוגרסיבי הקורא לסיום התמיכה הצבאית האמריקאית בישראל, מתחה ביקורת חריפה על הממשל.

הארגון טען כי בעוד שביידן והאריס הביעו זעם מיידי על מותם של אמריקאים שנחטפו על ידי חמאס, הם שמרו על שתיקה בנוגע למותה של איגי. בהצהרה שפורסמה ביום שישי, אמר הארגון: ״בעוד שביידן והאריס מביעים זעם עמוק על אמריקאים המוחזקים בעזה, תגובתם מעומעמת באופן מטריד כאשר פלסטינים, ואפילו אזרחים אמריקנים, נהרגים על ידי הצבא הישראלי. חוסר איזון זה בזעם משקף אי-צדק עמוק יותר במדיניות ארה״ב המפחיתה בערך חיי פלסטינים ואלה העומדים בסולידריות איתם״. הקבוצה גם קראה לארצות הברית להפסיק לספק נשק לישראל ולמשרד המשפטים האמריקאי להיות זה שיחקור את מותה של איגי.