סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ עתידים להתעמת זה מול זו בפילדלפיה בשעות הבוקר המוקדמות  היום (רביעי), בעימות הנשיאותי הראשון - ואולי היחיד - ביניהם של מערכת בחירות בזק לנשיאות. העימות, שאורכו 90 דקות, בהפקת רשת ABC News, מעניק להאריס, שעלייתה בסקרים נעצרה, הזדמנות להציג את עצמה בפני קהל אמריקאי רחב יותר, כאשר נותרו פחות מחודשיים עד ליום הבחירות.

העימות הנשיאותי אמנם לא יקבע את זהות הנשיא או הנשיאה הבאים, אך יכולים להיות נקודת מפנה בקמפיין הבחירות של שני הצדדים. סגנית הנשיא הצליחה להחזיר את המומנטום למפלגה הדמוקרטית לאחר פרישתו של הנשיא ג׳ו ביידן מהמרוץ בעקבות עימות כושל עם טראמפ שנערך לפי בחודש יוני, ומאז פעלה לאיחוד המפלגה ולהשגת תמיכה במדינות מתנדנדות. אף על פי שהצליחה לצמצם את הפער בסקרים ולבנות תדמית של קול חדש ומרענן, עדיין אין לה נתיב בטוח ל-270 האלקטורים הנדרשים לניצחון.

טרם העימות הנשיאותי: משפחות החטופים מפצירות במתמודדים להשיב את החטופים האמריקאים  
שואו טיים: הלילה - העימות הראשון בין האריס לטראמפ | כל מה שצריך לדעת

הבמה כבר מוכנה, העימות הנשיאותי (צילום: ABC news)
הבמה כבר מוכנה, העימות הנשיאותי (צילום: ABC news)

העימות הקרוב מציב את האריס בפני מבחן קשה במיוחד מול טראמפ, שעבר ניסיונות התנקשות ועמד מול שורת אישומים פליליים, אך נותר מועמד חזק במרוץ. עבור האריס, זוהי ההזדמנות הגדולה ביותר להציג טיעון משכנע שיכול לסכל את שובו של טראמפ לבית הלבן. עם זאת, האתגר המרכזי של האריס יהיה להשתמש בכישוריה הרטוריים – תחום שבו נתקלה בקשיים במהלך כהונתה – מול יריב קשוח שמצטיין בהפעלת מניפולציות רטוריות.

העימות בין האריס לטראמפ יציב על הבמה ניגוד בולט: אישה שמבקשת להפוך לנשיאה השחורה השנייה והדרום-אסיאתית הראשונה, מול יריב עם היסטוריה של התבטאויות גזעניות ומגדריות. טראמפ כבר הטיל ספק באינטליגנציה שלה ואף הפיץ רמיזות מיניות נגדה ברשתות החברתיות. אולם, האריס הבהירה כי היא לא תיתן לו לגרור אותה למאבקי השמצות אישיות, והמשיכה בקו של התעלמות מהתקפותיו הגזעניות, כשהיא דוחה את אלו ומכנה אותן ״טריקים מספר ישן ועתיק״.

קמלה האריס & דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
קמלה האריס & דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

הזדמנויות ואתגרים בעימות

אם תצליח האריס לעמוד בלחץ ולהדוף את ההתקפות הצפויות מצד טראמפ, היא עשויה לצבור תמיכה חדשה בקרב מצביעים מתלבטים במדינות מפתח. סקר שנערך לאחרונה מצביע על כך ש-28% מהמצביעים מעוניינים ללמוד עוד על האריס, נתון המצביע על פוטנציאל לצמיחה עבור סגנית הנשיא. הופעה מוצלחת בעימות עשויה להציג אותה כמועמדת המסוגלת להוביל שינוי כלכלי משמעותי, עם הצעות כמו הפחתת יוקר המחיה, סיוע לרוכשי דירות ראשונים והפיכת הדיור לבר-השגה יותר.

עם זאת, האריס תצטרך להתמודד עם מספר אתגרים מרכזיים בעימות: ראשית, עליה להתמודד עם נחשולי השקרים וההתקפות הצפויים מצד טראמפ, מבלי לאבד את המסר והמצפן שלה. שנית, היא תצטרך לגשר על הסתירה בין הבטחותיה לשינוי לבין חלקה בממשל ביידן, שזוכה לביקורת על מדיניות מצד טראמפ וקהל המצביעים באשר לנושאים כמו יוקר המחיה. לבסוף, האריס תצטרך להסביר שינויים במדיניותה מאז מסע הבחירות הקודם, בנושאים רגישים כמו נתוני ההגירה הבלתי חוקית, מבלי לפגוע בתמיכה במדינות מפתח כמו פנסילבניה.

מטה הקמפיין של טראמפ לא מסתיר את הזלזול בכישוריה הפוליטיים של האריס, ומאמין כי העימות ישקף את החולשות שהציגה בתפקידה כסגנית נשיא. טראמפ, שבמהלך מסע הבחירות שלו נהג ללעוג לה, אף אמר בשבוע שעבר: ״אני ארשה לה לדבר״, כשהוא רומז לכך שהדיבורים שלה יחשפו את חולשותיה.

אניטה דאן, יועצת בכירה לשעבר במטה ביידן, טוענת כי האריס מוכנה לכל מה שטראמפ יטיל עליה. לדבריה, המכשול העיקרי בעימות יהיה להימנע ממלכודות רטוריות: ״טראמפ יגיד כל דבר – גם אם זה לא יהיה הגיוני או קוהרנטי, והוא יעשה זאת בסמכותיות רבה״. דאן הוסיפה כי האריס צריכה להישאר ממוקדת ולהבהיר את התוכניות שלה לעם האמריקאי.