מקור מודיעיני אמריקאי טען בפני רשת ABC News כי לישראל היה חלק בייצור האיתוריות (ביפרים) שהתפוצצו על פעילי חיזבאללה השבוע. מבצע מסוג זה, המכונה "שיבוש שרשרת האספקה", תוכנן במשך 15 שנים לפחות. לדברי המקור, ה-CIA נמנע זמן רב משימוש בטקטיקה זו עקב הסיכון הגבוה לאזרחים חפים מפשע.

המקור טען בפני ABC News כי תכנון המתקפה כלל שימוש בחברות קש, עם שכבות מרובות של קציני מודיעין ישראלים ואנשיהם המציגים עצמם כחברה לגיטימית שייצרה את האיתוריות. לפחות חלק מהעובדים לא היו מודעים לזהות האמיתית של מעסיקיהם. מעורבותה של ישראל בייצור דווחה לראשונה בעיתון "ניו יורק טיימס". על פי המקורות, הוטמנו באיתוריות בין 28 ל-56 גרם חומר נפץ ומתג הפעלה מרחוק לביצוע הפיצוץ. 

המרדף אחרי יצרנית הביפרים נמשך; בלבנון מאמינים - כך הופעלו הפיצוצים
חיזבאללה תחת אש: מספר הנפגעים בפיצוצי הביפרים הרבה יותר גרוע מחשבנו

שר הבריאות הלבנוני, פיראס אל-עביאד, מסר כי בשני ימי הפיצוצים האחרונים בלבנון, שהופעלו מרחוק באמצעות חומרי נפץ בתוך איתוריות או מכשירי קשר, נהרגו לפחות 37 אנשים ונפצעו 2,931. 

רשת ABC News פנתה לחברת BAC Consulting - החברה ההונגרית שקיבלה חוזה לייצור האיתוריות עבור Gold Apollo בטייוואן - אך שתי החברות לא הגיבו לפניות החוזרות ונשנות. דובר הממשלה ההונגרית מסר ל-ABC News ביום רביעי כי האיתוריות מעולם לא היו בהונגריה וכי החברה שימשה "כמתווך מסחרי בלבד, ללא מתקן ייצור או תפעול בהונגריה". שירות הביטחון הבולגרי הצהיר כי לא איתר "פעולות מכס הקשורות לסחורות הנדונות", אך החקירה עודנה נמשכת.

"נראה כי נעשה שימוש בחומר נפץ פלסטי צבאי באיכות גבוהה," מסר טרבור לורנס, ראש מרכז הבדיקה וההערכה של חומרי נפץ באוניברסיטת קרנפילד, לגרדיאן הבריטי. "די בכ-5 גרם בלבד, אך שילובם במכשירי האיתור תוך שמירה על תפקודם הינו מלאכה מורכבת". לורנס הבהיר כי חומרי נפץ פלסטיים צבאיים אינם נגישים מסחרית, אך ביכולתם לגרום למוות ולפציעות חמורות בקרבה לאדם, בעיקר באזור הראש והפלג העליון.

ד"ר מוחמד ג'וואד ח'ליפה, אנליסט באוניברסיטה האמריקאית בביירות, מסר לעיתון המזוהה עם חיזבאללה "אל-אח'באר" כי למעלה מ-90% מהפציעות המטופלות הן פגיעות כפולות בעיניים ובקצות האצבעות. צ'אק פרייליך, לשעבר סגן ראש המטה לביטחון לאומי, ציין כי "מבצע מסוג זה כולל מאה שלבים, שכולם חייבים להתבצע בשלמות".

האלוף במיל' יפתח רון טל התייחס בראיון ל-103FM להתקפת ה"ביפרים" של צה"ל על חיזבאללה, וקרא לנצל את ההזדמנות האסטרטגית להכרעת הארגון. "מבחינה טכנולוגית ומבצעית זה הישג מטורף," אמר רון טל. "לדעתי מדובר בהתקפה הקטלנית והמדויקת ביותר במלחמות הקונבנציונליות אי פעם. היא פגעה ברגע אחד בכמעט 5,000 מחבלים או לוחמים, לובשי מדים, וכמעט ולא פגעה במי שלא מעורב".

לדבריו, ההתקפה פגעה קשות בשרשרת הפיקוד של חיזבאללה. "מי שיש לו איתורית, הוא לא חייל פשוט, אלא יש לו איזה גוף שהוא מרכז סביבו והוא בתוך שרשרת הפיקוד", הסביר. "גם הפאניקה שהם נמצאים בה. יום אחר כך זה פגע להם במכשירי הקשר. מי שמחזיק פלאפון הוא בפאניקה".

רון טל קרא לנצל את ההזדמנות האסטרטגית שנוצרה: "יש למדינת ישראל הזדמנות אסטרטגית שנקרתה בדרכה. אני לא מצליח להבין, אני מקווה שאני טועה, שאנחנו לא מנצלים אותה כדי להכריע את החיזבאללה. הם יתאוששו, וכשהם יתאוששו לא נוכל לעשות את מה שאנחנו יכולים לעשות עכשיו".

הוא הציע תוכנית פעולה קונקרטית: "הייתי עושה שתי פעולות מכינות: אחת - הייתי גורם לכך שתושבי דרום לבנון יעזבו. שתיים - הייתי מפציץ את כל הגשרים על הליטני, ומבודד את דרום לבנון כדי שיהיה להם קשה לתגבר אותו מחדש, תופס את דרום לבנון עד לליטני". רון טל הדגיש כי "מדינת לבנון צריכה לשלם מחיר," והציע לפגוע בתשתיות חיוניות בבירות. "לא הייתי פוגע בחשמל בדרום, הייתי פוגע בחשמל בבירות. יש כעשרים גשרים, כולם צריכים להיות מופצצים. צריך להכין את הדרום להשתלטות," סיכם.