לאחר מתקפת הביפרים, המיוחסת לישראל, וחיסול מפקד כוח רדואן בדאחייה, גורמים בוושינגטון מביעים הערכה לפעילות הנועזת - אך גם תסכול. לפי גורמי ממשל ששוחחו עם עיתון הוושינגטון פוסט, "בכירי הבית הלבן התרשמו מהמבצע, אבל האסטרטגיה הרחבה לא ברורה".

לצד זאת, ארצות הברית בירכה היום על חיסולו של מפקד כוח רדואן, איברהים עקיל. יועץ הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר היום (שבת) כי "הצדק נעשה עם עקיל", שהיה ברשימת המבוקשים של ארצות הברית. עם זאת, הוא הביע חשש שהחיסול יוביל להסלמה רחבה.

מבוקש בארה"ב עם פרס של מיליונים על ראשו: מי הוא הארכיטרוריסט שחוסל?

תגובתו המעורבת של סאליבן, מסמלת את הקונפליקט בוושינגטון. כמה גורמי ממשל ששוחחו עם הפוסט הביעו תסכול מהעיתוי שבו ישראל בחרה, ברקע מאמצים ארוכי חודשים שארצות הברית ובעלות בריתה מנסות להוריד את גובה הלהבות בגבול בין ישראל ללבנון, שעלול להצית את האזור כולו.

נתניהו וסאליבן (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נתניהו וסאליבן (צילום: קובי גדעון לע''מ)

"ארצות הברית תצטרך להכריע כמה היא מעוניינת לתמוך בישראל", אמר יועץ חיצוני לממשל, שמעורה בדיונים. "אני לא יודע לאן נושבות הרוחות, ככל הנראה הם ימשיכו לספק לישראל את החימושים שהיא צריכה". עם זאת הוא מזהיר מפני קול שמתחיל לתפוס דומיננטיות בדיונים: "יש מי שכבר אומר 'ישראל הביאה את זה על עצמה - למה שנחלץ אותה?'", אמר.

איברהים עקיל, כאמור, היה תחת סנקציות אמריקאיות ובשנת 2023, משרד החוץ האמריקאי אף הכריז על פרס של עד 7 מיליון דולר עבור מידע שיוביל ״לזיהויו, איתורו, מעצרו ו/או הרשעתו״. הוא תואר כ״דמות מפתח״ בחיזבאללה, לקח חלק בקבוצה שביצעה את הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בביירות ב-1983 והיה אחראי לחטיפתם של החיילים האמריקאים והגרמנים בלבנון במהלך שנות ה-80. משרד האוצר האמריקאי סיווג אותו ״טרוריסט״ כבר בשנת 2015, ולאחר מכן משרד החוץ האמריקאי הגדיר אותו ״טרוריסט בינלאומי״.

איברהים עקיל ו-15 מפקדים בכוח רדואן שחוסלו בביירות (צילום: רשתות ערביות)
איברהים עקיל ו-15 מפקדים בכוח רדואן שחוסלו בביירות (צילום: רשתות ערביות)

לפני מותו, הפך לאחד משלושת המפקדים הבכירים בחיזבאללה, יחד עם פואד שוקר, שהיה המפקד הצבאי הבכיר בארגון וחוסל גם הוא בתקיפה ישראלית בביירות בחודש יולי. הבכיר השלישי, עלי קרקי, הוא מוביל החזית הדרומית של הארגון.

בנוסף לעקיל חוסלו בתקיפה 15 מחבלים נוספים בארגון הטרור חיזבאללה, ביניהם מפקדים בכירים בשרשרת הפיקוד של ׳כוח רדואן׳. בין המחבלים שחוסלו אחמד מחמוד והבי (אבו חסין סמיר) אשר שימש כראש יחידת ההדרכה בכוח רדואן. מילא שורה של תפקידים בארגון הטרור ושימש כמפקד כוח רדואן בעשור האחרון עד תחילת 2024. היה ממתכנני ומובילי תוכנית ההתקפה ״כיבוש הגליל״, והיה שותף לקידום ההתבססות של חיזבאללה בדרום לבנון, תוך נסיונות לשיפור יכולות הלחימה הקרקעיות של הארגון. לאורך השנים, ובמהלך החודשים הראשונים של המלחמה, והבי תכנן והוציא לפועל פיגועי חדירה וירי רבים לשטח מדינת ישראל.