נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התייחס בנאומו היום (רביעי) למגוון סוגיות בוערות בזירה העולמית, תוך התמקדות במזרח התיכון, אוקראינה ואתגרים גלובליים נוספים.

בדבריו על המצב במזרח התיכון, הדגיש ביידן את חשיבות השלום באזור: "שלום במזרח התיכון ימנע חמצן מאיראן ושלוחיה שמפעילים טרור". הנשיא קרא ליצירת התנאים לפתרון שתי המדינות, תוך הדגשת החשיבות של הקמת מדינה פלסטינית "בה הפלסטינים יוכלו לחיות בכבוד".

בצה"ל מאשרים: ראש מערך הטילים של החיזבאללה חוסל בתקיפה בלב ביירות
פגיעות ישירות בראש פינה; חיזבאללה טוען - זו הרקטה החדשה שנורתה

בנוגע למלחמה בעזה, קרא ביידן לסיום מיידי של הלחימה וליישום עסקת שחרור החטופים והפסקת אש. "עכשיו הגיע הזמן שהצדדים יסכמו את העסקה לשחרור החטופים והפסקת האש בעזה ויסיימו את המלחמה הזו," אמר הנשיא. הוא הדגיש את הסבל של האזרחים משני הצדדים, כולל משפחות החטופים והאזרחים בעזה.

ביידן הדגיש את הסבל של האזרחים משני הצדדים, כולל משפחות החטופים והאזרחים בעזה. "250 חפים מפשע נלקחו כבני ערובה על ידי חמאס. בני משפחתם עוברים גיהנום. גם האזרחים בעזה עוברים גיהנום," ציין. "העולם לא צריך לשכוח מהזוועות של ה7 באוקטובר. העולם צריך לוודא שזה לא יקרה שוב".

ביידן התייחס לסכנת ההתרחבות של הסכסוך, במיוחד לאור פעילות חיזבאללה בגבול הצפון. "מאז ה-7 באוקטובר ניסינו למנוע את התרחבות המלחמה," אמר, והדגיש כי "מלחמה רחבה אינה אינטרס של אף אחד".

בהתייחסו למצב באוקראינה, ביידן הדגיש את חשיבות התמיכה המתמשכת במדינה מול הפלישה הרוסית. "פוטין נכשל. הוא ניסה להחליש את נאט"ו אבל נאט"ו חזקה מאי פעם", אמר. ביידן הוסיף: "האתגר הוא האם נמשיך לעמוד לצד אוקראינה או ניסוג. אסור לנו להתעייף ואסור להפסיק לתמוך באוקראינה עד שהיא תנצח".

הנשיא התייחס גם למצבים הומניטריים קשים ברחבי העולם, כולל המשבר בסודאן. "לא רק המלחמה בעזה צריכה לעורר זעם בעולם - גם המדבר בסודאן שם מיליונים נמצאים בסכנת רעב", אמר. "העולם צריך להפסיק לחמש את הגנרלים ולדרוש מהם לסיים את המלחמה מיד".

בנוגע לאפגניסטן, ביידן הגן על החלטתו לסיים את המלחמה שם. "זו הייתה התחלה קשה אבל החלטה נכונה", אמר הנשיא.

לסיום, ביידן הביע אופטימיות למרות האתגרים הגלובליים הרבים. "הרבה אנשים מסתכלים על מה שקורה בעולם ומתייאשים. מלחמות באוקראינה ועזה וסודאן. אני לא מתייאש", סיכם הנשיא.

נזכיר שאתמול אמר: "אנחנו משקיעים מאמץ בסיום המלחמה בעזה. עודכנתי בעניין ההסלמה בין ישראל ולבנון - אנחנו פועלים להרגעת המצב באופן שיאפשר לאנשים לשוב לבתיהם".

במקביל להתפתחויות הביטחוניות בחזית הצפון, שר הביטחון יואב גלנט קיים פגישה עם הממונה על תחום הנעדרים והשבויים בצה"ל, האלוף (מיל׳) ניצן אלון, וקיבל עדכונים על המאמצים להגעה למתווה שיאפשר את השבת החטופים המוחזקים בשבי החמאס.  כמו כן, השר גלנט נפגש היום עם משפחות חטופים המוחזקים ברצועת עזה. שר הביטחון השיב לשאלותיהם וסקר את הפעולות המתבצעות על מנת לקרב את השבת יקיריהן.